شیوع بیماری «کوویدـ ۱۹» معادلات زیادی را در دنیا دستخوش تغییر و تحولات کرد.

دنياي ديجيتال

همشهری آنلاین_بهاره خسروی: برای مثال، تعطیلی کسب و کارها، بیکاری و...، بعد از مرگ، تلخ‌ترین سوغات این بیماری جهانگرد و ویروس‌ موذی‌اش برای مردم دنیا بود. اما همیشه سکه دو رو دارد و در دل همه رویدادهای تلخ، اتفاقات مثبت هم رقم می‌خورد. یک اتفاق مثبت بلای همه‌گیری، نهادینه شدن فرهنگ استفاده از فضای مجازی و به دنبال آن راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی بود.

رویدادی که در شرایط عادی زمان زیادی می‌طلبید تا کسب و کار و خرید وفروش‌ها از قالب سنتی و چهره‌به‌چهره به فضای مجازی خو کند. موضوعی که دستمایه اداره کارآفرینی تکه دهم پایتخت برای حمایت از افراد آسیب‌دیده و توانمندسازی کسب و کار آنها در دوران همه‌گیری شد تا از طریق آموزش‌های مجازی و حضوری و استفاده از نظر کارآفرینان و افراد جویای کار در این روزهای سخت، امید به زندگی و حس پویایی در دل اهالی زنده بماند و همچنین از گسترش آسیب‌های اجتماعی هم جلوگیری کند. در این گزارش، با «مجید اسماعیلی»، رئیس اداراه آسیب‌های اجتماعی شهرداری منطقه ۱۰، درباره اقدامات انجام‌شده در حوزه توسعه کارآفرینی در روزهای کرونایی گفت‌وگو کردیم.  

کسب و کار صاحبان مشاغل خانگی که اغلب زنان سرپرست خانوار عهده‌دار آنها بودند، نخستین عرصه صدمه‌دیده از تعطیلات کرونایی محسوب می‌شوند. این قشر، به نسبت سایر اقشار، برای تأمین مخارج زندگی بیش از سایرین نیاز به حمایت داشتند. دوره‌های آموزش و آشنایی با کسب و کار خانگی دیجیتال یکی از اقداماتی بود که برای این دسته از افراد در سرای محله‌ها و فضای مجازی برگزار شد. «مجید اسماعیلی» در این‌باره توضیح می‌دهد: «برپایی دوره‌های آشنایی با کسب و کار دیجیتال یکی از برنامه‌های موفقی بود که در سرای محله هفت‌چنار با همکاری دفتر توسعه محلی ناحیه یک برگزار کردیم. در این دوره‌ها صفر تا صد کار در فضای مجازی، از عکاسی گرفته تا بازاریابی و نحوه خرید و فروش تولیدات خانگی، به شرکت‌کنندگان آموزش داده شد. خوشبختانه با توجه شرایط حساسی که داشتیم، استقبال خوبی هم از این دوره‌ها شد به نحوی که سی تا چهل نفر از شهروندان محله در دوره‌های یادشده حضور داشتند و از مزایای آموزشی آن بهره‌مند شدند.»
به گفته اسماعیلی، برای تأمین سلامتی شهروندان و رعایت قرنطینه، در زمینه کار و اشتغالزایی در منزل حمایت‌های مناسبی از زنان سرپرست خانواده انجام شده است. همکاری با کارگاه تولیدی چرم که آموزش همراه با کار در منزل بود، سال گذشته در سرای محله هاشمی برای اهالی محله اجرا شد. همچنین در سرای محله مرتضوی چندین کارگاه آموزشی برای اهالی برپا شد و این روند آموزشی همچنان در سرای محله‌ها ادامه دارد.  

  •  کارآفرینی با صندوق امید 
 مهاجرت به دنیای  کسب‌وکار دیجیتال
مجید اسماعیلی/رئیس اداره آسیب‌های اجتماعی شهرداری منطقه ۱۰


دستیابی به سرمایه اولیه برای تولید محصول و ارائه آن به بازار یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های بیشتر کارآفرینان است. از سوی دیگر، با توجه به گرانی مواد اولیه، اجاره مکان مناسب برای راه‌اندازی یک کارگاه جمع و جور و تأمین مخارج جانبی آن به خودی خود بسیار هزینه‌بر است.

برای حل این مشکل، صندوق کارآفرینی امید تسهیلاتی را برای کارآفرینان در نظر گرفته است. رئیس اداره آسیب‌های اجتماعی منطقه با بیان این مطلب می‌گوید: «فراهم کردن شرایط تأمین منابع مالی برای راه‌اندازی یک کسب و کار تولیدی از جمله تسهیلاتی است که با همکاری صندوق کارآفرینی امید برای اهالی در نظر گرفتیم. صندوق کارآفرینی امید بیشتر در زمینه کارآفرینی روستایی فعالیت داشت و به‌تازگی به حوزه شهری و کارآفرینی محلی هم وارد شده است و از کارآفرینان شهری حمایت می‌کند. کار این صندوق شبیه قرض‌الحسنه‌های خانوادگی است. این صندوق، بدون ضامن، به کارآفرینان از ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۴‌درصد وام می‌دهد. کارآفرینان و افراد دارای ایده به کمک این صندوق می‌توانند کسب و کار مورد نظرشان را راه‌اندازی کنند و از این طریق به خودکفایی برسند.»

  •  توانمندسازی دانش‌آموزان 

برای داشتن خروجی‌ای کارآمد از سیستم آموزش و پروش، با هدف اشتغالزایی برای نسل جدید، نیازمند آموزش هدفمند مهارت‌ها هستیم. استفاده از ایده‌های بکر دانش‌آموزان، لزوم کسب مهارت برای پیشرفت در یک حرفه و کارآفرینی بهانه‌ای برای انعقاد تفاهمنامه‌ای میان اداره کارآفرینی منطقه ۱۰ و آموزش و پرورش شد. به گفته اسماعیلی، این تفاهم‌ به افزایش کسب مهارت‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان در حوزه کارآفرینی کمک فراوانی می‌کند.

او ادامه می‌دهد: «آموزش از راه دور، به دلیل شیوع کرونا، فرصت خوبی برای دانش‌آموزان بود تا در کنار درس‌های تئوری، با مهارت‌های کسب و کار آشنا شوند. به این‌ترتیب، با همکاری آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت‌های پژوهش‌سرای اندیشه پویا، دانش‌آموزان نخبه و صاحب ایده در حوزه کارآفرینی شناسایی شدند و با توجه به شرایط موجود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در چند جلسه کارگاه‌های آموزشی کسب و کار در دنیای دیجیتال، در مجتمع غنی‌پور، شرکت کردند.» به گفته این مدیر، استفاده از ظرفیت‌ها و ایده‌های دانش‌آموزان و همچنین به‌روزرسانی آموزش‌ها مهم‌ترین هدف برپایی این دوره‌ها بود که همچنان ادامه دارد.  

  •  کارگاه آموزش سوزن‌دوزی 

با توجه به شرایط کرونایی و رعایت فاصله‌های اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی برای قطع زنجیره بیماری، فراهم ساختن امکان کار در منزل برای بانوان، به‌ویژه بانوان سرپرست خانوار، از جمله خدمات اداره کارآفرینی منطقه ۱۰ بود.  
مجید اسماعیلی در این‌باره توضیح می‌دهد: «حضور در جمع، به‌ویژه در روزهای نخست شیوع «کوویدـ ۱۹»، برای همه مخاطره‌آمیز بود. از طرفی بسیاری از هم‌محلی‌های ما برای تأمین معیشت خانواده نیاز به درآمد داشتند. به همین بهانه، با همکاری مرکز نیکوکاری شهید «صادقی» و دفتر توسعه محلی ناحیه یک و سازمان میراث فرهنگی، کارگاه آموزش مهارت سوزن‌دوزی برای آشنایی بانوان با این هنر و قبول سفارش کار در منزل برپا شد. بعد از آموزش کسب مهارت، لوازم و ابزار رایگان مورد نیاز کار در اختیار بانوان قرار می‌گیرد و بعد از پایان کار هم بازاریابی برای فروش محصولات انجام می‌شود.»

  •  دریافت ایده‌های تازه 

فراهم کردن فرصت‌های شغلی تازه با استفاده از نظر کارآفرینان و افراد جویای کار یکی دیگر از برنامه‌های اداره کارآفرینی است؛ برنامه‌ای که برای آن نیازی به سرمایه و هزینه‌های آنچنانی نیست و فقط کافی است کمی خلاقیت و ابتکار عمل داشته باشید.

مجید اسماعیلی با بیان این مطلب از استقبال این اداره از ایده‌های نو و خلاقانه شهروندان برای توسعه کارآفرینی میان اهالی می‌گوید: «در این روزهای خانه‌نشینی و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها، اگر تولیدات خانگی دارید و برای فروش آن دنبال بازار کار هستید یا در زمینه فروش محصولات کارآفرینان و کار در فضای مجازی ایده‌ای دارید یا توانایی فروش محصولات تولیدشده را در بازار دارید و یا کارآفرین هستید، می‌توانید به نزدیک‌ترین سرای محله در محل سکونت خود مراجعه کنید و ایده‌های خود را با مدیران محله‌ها در میان بگذارید.»
به گفته رئیس اداره آسیب‌های اجتماعی منطقه ۱۰، علاوه بر سرای محله‌های دهگانه، اهالی می‌توانند مستقیم و بی‌واسطه به اداره کارآفرینی منطقه مراجعه کنند یا با شماره‌های ۸۲‌ـ ۹۶۰۱۹۵۸۲ تماس بگیرند.  

کد خبر 614924

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha