رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: قبلا هدف از تزریق واکسن کرونا این بود که از ابتلا به بیماری جلوگیری کنیم، اما الان هدف این است که از بیماری‌ شدید و مرگ و میر جلوگیری شود.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، دکتر علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی با اشاره به عملکرد ویروس کرونای دلتا بیان کرد: ویروس دلتا یا همان ویروس هندی از برخی جنبه‌ها با دیگر ویروس‌های کرونا که واریانتی دیگر دارند، متفاوت است، شاخکی که در این ویروس وجود دارد باعث شده چند خصوصیت پیدا کند.

وی ادامه داد: اول اینکه میزان انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر بسیار افزایش پیدا کرده است. در مقام مقایسه وقتی واریانت بریتانیایی را ملاحظه می‌کنید، می‌بینید که همین ویروس جهش یافته باعث افزایش ابتلا و درگیری بیشتر ریه می‌شود. مثلا در یک خانواده‌ همه با هم مبتلا می‌شوند. ویروس جهش‌یافته حتی در کودکان هم ابتلا را بالا می‌برد و در کل باعث درگیری شدید ریه می‌شود. 

ناجی افزود: ویروس جهش یافته‌ دلتا خصوصیات دیگری هم دارد، به دلیل تاثیرات جهش ویروس روی آن در برابر سیستم ایمنی مقاومت و گریز دارد. تلاش برای تزریق واکسن هم برای کاهش گریز از سیستم ایمنی، فوت و بستری در بخش‌های آی‌سی‌یو بوده است.

ناجی افزود: اخیرا هم ویروس دیگری از همین نوع به نام دلتا پلاس به وجود آمده که تغییر دیگری در آن دیده می‌شود که مقاومت و گریز از ایمنی در ویروس دلتا بیشتر شده است. در واقع، نگرانی دیگری ایجاد کرده است چون امکان دارد باعث ایجاد موج دیگری شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد جهش دیگری از ویروس را داشته باشیم که مقاومت واکسن در برابر ویروس را بی‌اثر کند، گفت: این امکان وجود دارد، در این مورد باید به تجربه‌ی کشورهای دیگر که واکسیناسیون وسیع دارند توجه کرد. حتی امکان دارد موج‌های جدید هم آنجا ببینیم چون ویروس در هر کشوری وارد می‌شود و اکثر افراد را که واکسینه نشده‌اند، مبتلا می‌کند.

ناجی ادامه داد: اما این موضوع منافاتی ندارد که بگوییم افرادی که واکسینه هستند یا به عفونت گرفتار شدند دیگر مبتلا نمی‌شوند. چون ما عفونت مجدد و شکست ایمنی را در افرادی را که مبتلا شدند یا واکسن زدند می‌بینیم.

چرا باید واکسن بزنیم؟

رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اما واقعیت این است که قبلا هدف از تزریق واکسن این بود تا از بیماری علامت دار جلوگیری کنیم، اما الان با توجه به این واریانت‌ها، هدف ما این است که از بیماری‌های شدید آی‌سی‌یو یا مرگ و میر جلوگیری شود.

ناجی افزود: با این وجود افرادی هم هستند که دچار بیماری شدید می‌شوند و در آی‌سی‌یو بستری می‌شوند یا حتی فوت می‌کنند که آنها به تفاوت‌های ژنتیکی و بیماری‌های زمینه‌ایی مربوط است.

وی بیان کرد: با وجود تمام پیشرفت‌های صورت گرفته باید به خواسته‌ی قبل خود برگردیم و با واکسن جلوی این بیماری عفونی و علامت‌دار را بگیریم. برای این موضوع باید به دنبال تولید واکسن‌های جدیدی باشیم که بر موج‌های جدید تاثیرگذار باشد و مهم است این اتفاق بیفتد.

ناجی افزود: از طرف دیگر سوال این است که چرا این جهش‌ها به وجود می‌آید؟ به دلیل شکست سیاست‌های کنترلی و پروتکلی در شرایط مختلف این اتفاق می‌افتد و ظهور این واریانت‌ها حاصل سیاست‌های آزاد در قبال گردش ویروس است.

وی گفت: ما باید پروتکل‌های بهداشتی و ملاحظات غیردرمانی را خیلی جدی بگیریم که شامل سلامت بهداشت و اجتماعی است چون باعث شکسته شدن چرخه‌ی ابتلا می‌شود. همچنین واکسیناسیون به عنوان یک مداخله گر درمانی باید صورت گیرد. واقعیت این است که فقط ۱۰ درصد زنجیره کووید قابل کنترل است اما غیر از آن رعایت پروتکل‌ها تا ۹۰ درصد در قطع زنجیره کرونا اثر خواهد داشت.

کد خبر 614399

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha