رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی بسیار زود است که شاهد بازگشایی‌های کامل باشیم، گفت: بازگشایی‌ مدارس و دانشگاه‌ها و حذف کامل دورکاری‌ها باید با طمانینه و آرامش بیشتری انجام شود.

کرونا در ایران - سفر - شمال

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: بازگشایی‌ها شامل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها باید تدریجی و بر اساس برنامه‌ریزی‌های دقیق باشد و باید از بازگشایی‌های عجولانه و بدون برنامه‌ریزی جامع حتما خودداری کرد.

وی ادامه داد: در مورد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هم ابتدا باید به درصد مناسبی از واکسیناسیون در کودکان و جوانان برسیم. سپس به دنبال بازگشایی و برگزاری کلاس های حضوری باشیم. به طور کلی بازگشایی موضوع بسیار مهمی است و باید به این سمت حرکت کنیم، اما اگر شتابزده و بدون برنامه‌ریزی انجام گیرد، هم از مزیت‌های آن بهره نمی بریم و هم دچار موج‌های بعدی بیماری خواهیم شد.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برای این منظور ابتدا باید اقداماتی صورت گیرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به واکسیناسیون حداکثری شهروندان، رعایت پروتکل های بهداشتی، نظارت دقیق و به موقع بر روند اجرای پروتکل ها و قانع کردن خانواده ها برای حضور بدون خطر دانش آموزان و دانشجویان اشاره کرد.

ناجی، افزایش تعداد تست های تشخیصی، اجرای قرنطینه هوشمند و بیماریابی به‌موقع را از دیگر اقدامات مورد نیاز برای بازگشایی ها اعلام کرد و گفت: ما در اغلب این موارد نقص داریم و اگر این اقدامات را انجام می دادیم، موج های طولانی چهارم و پنجم را تجربه نمی‌کردیم.

مردم را به تزریق واکسن کرونا ترغیب کنیم

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه باید مردم را به تزریق واکسن کرونا ترغیب کنیم، گفت: مردم همچنان باید ماسک بزنند، فاصله گذاری را رعایت کنند و دست‌های خود را منظم با آب و صابون بشویند.

ناجی افزود: کشورهایی که بیش از ۸۰ درصد جمعیت خود را واکسینه کردند، به تدریج بازگشایی ها را آغاز کردند و مردم هم در مکان های مختلف از جمله مسابقات ورزشی حضور می یابند. این کشورها در کنار تزریق واکسن اغلب مردم، اقدامات غیردرمانی مانند نظارت های شدید، انجام تست های فراوان، لکه‌گیری ها و شناسایی به موقع افراد مبتلا را بسیار مناسب و قوی انجام می‌دهند.

این ویروس‌شناس گفت: در حال حاضر جامعه آنها به حالت ایمنی جمعی رسیده و سپس اقدام به بازگشایی ها تدریجی کردند تا هم مردم به امور جاری زندگی خود بپردازند و هم از آسیب این بیماری در امان باشند.

وی ادامه داد: در کشوری مانند نروژ، مردم پس از تزریق ۲ دوز واکسن کرونا و با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی در مکان‌هایی مانند سالن های ورزشی حضور می یابند و نظارت بر این افراد هم به صورت شدید انجام می‌شود.

ناجی با طرح این سوال که آیا ما زیرساخت های مناسب برای کنترل و نظارت دقیق بر پروتکل های بهداشتی را فراهم کرده‌ایم، گفت: هرچند اقداماتی در این زمینه انجام گرفته اما هنوز بسترهای مناسب در این زمینه فراهم نشده است.

دوز یادآور واکسن کرونا به سالمندان و کادر پزشکی تزریق شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: دوز یادآور واکسن کرونا باید به سالمندان و کادر پزشکی تزریق شود.  از زمان تزریق واکسن آنها زمان نسبتا طولانی گذشته و نگران این موضوع هستیم که این افراد دچار کمبود ایمنی شده باشند.

ناجی تاکید کرد: سفرها و دورهمی‌ها می تواند زمینه‌ساز خیز ششم بیماری کرونا در کشور باشد و باید از آنها دوری کنیم. مراعات های بهداشتی همچنان باید به دقت انجام گیرد و مردم نباید نسبت به آنها ساده انگاری کنند که این موضوع می تواند خطرات جدی را به دنبال داشته باشد.

این ویروس شناس با اشاره به اینکه ما در مورد سویه دلتا با تزریق واکسن به حدود ۹۰ درصد جامعه هدف به ایمنی جمعی می رسیم، بیان داشت: تاکنون بیش از ۳۰ درصد ایرانی ها ۲ دوز واکسن خود را دریافت کردند که این عدد مناسبی نیست و با تزریق مناسب واکسن این عدد در حال افزایش است.

کد خبر 632659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha