دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ گفت: باید شرایط لازم و کافی وجود داشته باشد که بازگشایی‌ها را انجام دهیم، وگرنه می‌تواند باعث تسریع و تشدید پیکی که ممکن است اتفاق بیفتد شود و این می‌تواند خطرناک باشد.

مدرسه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ در حاشیه جلسه این کمیته که با موضوع بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها برگزار شد، گفت: یکی از مباحثی که امروز مورد بحث قرار گرفت، هوشمند کردن محدودیت‌ها بود و بر اساس برنامه‌ریزی که در معاونت علمی ریاست‌جمهوری انجام شده، مورد ارزیابی قرار گرفت. موضوع دوم که درباره آن بحث شد، بحث بازگشایی مدارس و مراکز علمی و دانشگاهی بود که برنامه‌ریزی‌ها در اینجا مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین داروهای گیاهی و روش‌های تشخیصی و تست‌های غربالگری کرونا مورد بحث قرار گرفت.

وی درباره وضعیت بازگشایی مدارس گفت: امروز نتایجی که در دنیا درباره چگونگی بازگشایی و شرایطی که باید وجود داشته باشد، مورد ارزیابی قرار گرفت. یک سری شرایط مربوط به مسئولان و مردم است و یک سری هم شرایطی است که وزارت آموزش و پرورش باید فراهم کند که بتوانیم بازگشایی‌ها را تسریع کنیم.

وی افزود: به هر حال بازگشایی‌ها اگر انجام نشود، می‌تواند باعث ایجاد اشکالاتی در آموزش و سلامت روان کودکان شود. واکسیناسیون، اقدامات بهداشتی در مدارس اعم از گذاشتن ماسک در اختیار بچه‌ها، ایجاد فاصله‌گذاری و امکانات برای شست‌وشوی دست‌ها و ... مورد توجه است.

جماعتی ادامه داد: در عین حال بازگشایی‌ها باید با تعداد کم روزها انجام شود، بدون اینکه اقدامات و آموزش‌های مجازی تعطیل شود. به عنوان مثال، بازگشایی از یک روز در هفته آغاز شود. آموزش و پرورش با کمک‌ کمیته علمی و مجامع علمی اقدامات لازم را انجام دهند تا به تدریج به سمت بازگشایی‌ها برویم. البته این موارد به بحث واکسیناسیون و رعایت موارد بهداشتی وابسته است.

جماعتی تاکید کرد: این بازگشایی‌ها با توجه به شرایط کشور انعطاف‌پذیر است و قابلیت برگشت دارد. یعنی اگر شرایطی ایجاد شود که ما با پیک مواجه شویم، ممکن است آموزش مجددا کاملا به صورت مجازی شود. بنابراین یک حالت رفت و برگشت است. نه یک قانون کلی. بلکه بر اساس یک قانون سیال که بر اساس شرایط تغییر می‌کند. به این صورت می‌توانیم شرایط مدارس را در حالت مجازی، حضوری یا نیمه‌مجازی و نیمه‌حضوری تغییر دهیم.

وی درباره زمان آغاز تدریجی بازگشایی مدارس گفت: این زمان به شرایط بستگی دارد. باید ببینیم آیا وزارت آموزش و پرورش می‌تواند شرایط لازم را در تمام مدارس در سطح کل کشور ایجاد کند یا خیر. اگر بتواند این شرایط را ایجاد کند، به تدریج می‌تواند بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود، کار را شروع کند. اما اگر پروتکل‌های بهداشتی را به هر علتی نتوانند در مدارس اجرا کنند، بهتر است که فعلا بسته بمانند.

وی در پاسخ به این سوال که ضرب‌الاجلی برای بازگشایی مدارس وجود دارد یا نه، گفت: خیر، این موضوع به شرایط بستگی دارد. باید شرایط بهداشتی باید برای بچه‌ها و معلمان به وجود آمده باشد، در غیر این صورت اگر بچه‌ها مبتلا شوند، می‌توانند افراد دیگر خانواده یا سایر بچه‌ها و معلمان را مبتلا کنند.

جماعتی درباره گمانه‌زنی‌ها در خصوص پیک ششم کرونا گفت: باید احتیاطات لازم را داشته باشیم. باید شرایط لازم و کافی وجود داشته باشد که بازگشایی‌ها را انجام دهیم. وگرنه می‌تواند باعث تسریع و تشدید پیکی که ممکن است اتفاق بیفتد، شود و این می‌تواند خطرناک باشد.

کد خبر 632971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تارا IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    در شهر ما که از اول مهر باز شد چند روزی است دانش آموزان مبتلا شده اند و دوباره مجازی شده