مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که بر نوع جدیدی از ویروس کرونا به نام «مو» (Mu) نظارت می‌کند که برای نخستین بار در ماه ژانویه (بهمن) در کلمبیا شناسایی شد.

62020313.jpg

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از نیوز، سازمان بهداشت جهانی روز سه‌شنبه در اعلامیه هفتگی همه‌گیری خود اعلام کرد: سویه‌ی «مو»  که از نظر علمی با نام B.۱.۶۲۱ شناخته می‌شود، به‌عنوان «سویه‌ی مورد توجه» (VOI) طبقه‌بندی شده است.

این سازمان ادامه داد: این سویه‌ی کرونا جهش‌هایی دارد که خطر مقاومت به واکسن‌ها را نشان می‌دهد و تاکید کرد که برای درک بهتر آن به مطالعات بیشتری نیاز است.

در این اعلامیه آمده است: «سویه‌ی مو دارای جهش‌های متفاوتی است که نشان‌دهنده ویژگی بالقوه فرار ایمنی بوسیله آن است.»

نگرانی‌های گسترده‌ای در مورد ظهور جهش‌های جدید ویروس وجود دارد زیرا میزان عفونت در سطح جهانی در حال افزایش است و سویه‌ی بسیار واگیر دلتا به ویژه در میان افراد واکسینه‌نشده و در مناطقی که محدودیت‌های برای مهار شیوع کرونا برداشته شده است، در حال گسترش است.

همه ویروس‌ها  ازجمله کروناویروس جدید یا سارس-کوو-۲ که باعث کووید-۱۹ می‌شود، با گذشت زمان جهش می‌یابند و اکثر جهش‌ها بر خواص ویروس تاثیر کمی دارند یا هیچ تاثیری ندارند. اما جهش‌های خاصی می‌توانند بر خواص یک ویروس تاثیر داشته باشند و بر سهولت انتشار آن، شدت بیماری ایجاد شده و مقاومت آن در برابر واکسن‌ها، داروها و سایر اقدامات متقابل تاثیر بگذارند.

سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر چهار «سویه‌ی نگران‌کننده» (VOC) کووید-۱۹ از جمله آلفا در ۱۹۳ کشور و دلتا در ۱۷۰ کشور را شناسایی کرده است.

همچنین این سازمان پنج سویه کروناویروس از جمله سویه‌ی «مو» را مورد توجه اعلام کرده است که باید تحت نظارت باشند.

این ویروس پس از شناسایی در کلمبیا در سایر کشورهای آمریکای جنوبی و در اروپا مشاهده شده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید شیوع جهانی این سویه‌ی جدید کروناویروس در بین سایر سویه‌های ویروس زیر ۰.۱ درصد و در کلمبیا، این میزان ۳۹ درصد است.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 624047
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha