با قطعی گاز و برق صنایع، از چندی پیش مسئولان وعده تامین خسارات ناشی از آن را مطرح کرد‌ه‌اند و این در حالی است

که هنوز هیچ ساز‌و‌کار مشخصی برای تامین این زیان از سوی متولیان بخش صنعت ارائه نشده است. با رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • تاثیر قطعی گاز و برق بر تولید صنایع فولاد تا چه حد بوده، آیا برآوردی از میزان خسارات وارده و چگونگی جبران این زیان وجود دارد؟

با وجود قطعی گاز صنایع در سال گذشته هنوز برآورد روشنی از میزان تاثیر این امر بر کاهش تولید و زیان صنایع فولاد صورت نگرفته و به این زودی نمی‌توان میزان خسارت ناشی از قطعی سوخت در این بخش از صنعت را مشخص کرد.

گرچه آمار و ارقامی در این زمینه اعلام می‌شود اما این ارقام چندان قابل اعتماد نیست. با توجه به آثار این امر بر کاهش تولید که نتیجه نهایی آن در کاهش تولید ناخالص داخلی مشخص خواهد شد، موضوعات مطرح شده در زمینه جبران خسارات ناشی از قطعی سوخت در بخش صنعت چندان مؤثر نبوده و امکان جبران این زیان وجود ندارد.

اینکه دولت بخواهد پس از بحث و بررسی فراوان مبالغی را به‌عنوان جبران زیان به برخی صنایع پرداخت کند، راهکار مناسبی برای تامین زیان قطعی سوخت در بخش صنعت نیست.

مهم‌ترین خسارت ناشی از قطعی سوخت در بخش صنعت این است که با این کار میزان تولید کاهش یافته و خسارت ملی به‌وجود می‌آید که آثار آن در همه بخش‌های اقتصاد کشور نمایان خواهد شد.

قطعی گاز و برق بخش صنعت، خسارات مستقیم و غیرمستقیمی را در این بخش به‌دنبال داشته که بخش عمده آن قابل برآورد یا جبران نیست.

  • آیا تاکنون اقدامی برای جبران این زیان‌ها از سوی وزارت صنایع و معادن صورت گرفته است؟

وعده‌های مطرح شده برای ارائه راهکارهای جلوگیری و تامین این زیان‌های ملی موضوع تازه‌ای نیست که بتوان به استناد آن رفع مشکلات موجود را انتظار داشت.

میزان خسارات ملی ناشی از قطعی سوخت صنایع بسیار بیشتر از آن چیزی است که بتوان با تامین مالی دولت آن را جبران کرد. آمارهای متفاوتی از میزان این خسارات در بخش صنعت عنوان می‌شود که چندان دقیق و قابل اتکا نیست.

  • راهکار مشخص جبران این زیان کدام است، آیا دولت به تنهایی قادر به انجام این کار خواهد بود؟

برای برآورد یا تامین این زیان باید دولت به همراهی بخش خصوصی و پس از تماس و برآورد خسارات از کارخانه‌های تولیدی اقدام کند تا در نهایت مشخص شود که این امر چه تاثیری در کاهش تولید و زیان صنایع مختلف دارد و بعد راهکارهای جبران این زیان و کاهش زیان‌های بعدی ارزیابی شود.

  • ارائه تسهیلات برای تولید برق در شهرک‌های صنعتی از جمله دیدگاه‌های مطرح برای کاهش مشکلات تامین انرژی بخش صنعت است، این راهکار تا چه حد قادر به رفع مشکلات کنونی است؟

مطالب مطرح شده در زمینه تولید برق در شهرک‌های صنعتی نیز موضوعی نیست که به این سادگی‌ها قابلیت تحقق و اجرا داشته باشد، تا چه حد امکان تولید برق در شهر‌ک‌‌های صنعتی وجود دارد تا بتوان با اتکای به آن رفع مشکلات تامین انرژی بخش صنعت را انتظار داشت.

اینگونه اقدامات چندان مؤثر نخواهد بود چرا که برای تامین برق در این شهرک‌ها نیازمند سوخت‌هایی مانند گاز یا گازوئیل هستیم و با مشکلات کنونی این امر قابلیت اجرایی نخواهد داشت. راهکار رفع مشکلات کنونی تامین انرژی بخش صنعت، انجام اقدامات زیربنایی و روشن شدن موتور طرح‌های توسعه برق و گاز در کشور است.

کد خبر 61378

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز