یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: در راستای سیاست‌ حذف یارانه و آزاد‌سازی قیمت سوخت، اصلاح ساختار شبکه توزیع برای کاهش تلفات از ضرورت‌هایی است که به‌دلیل یارانه‌ای بودن قیمت تاکنون مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

براساس قانون، دولت باید از ابتدای سال 91 یارانه انواع سوخت را حذف کند و براین اساس کل شبکه توزیع سوخت در کشور با توجه به ساختار دولتی و ناکارآمد زیان انباشته‌ای را به کشور تحمیل می‌کند که ناشی از اتلاف سوخت در این شبکه به‌دلیل فرسوده‌بودن تجهیزات توزیع و عرضه سوخت است.

به گزارش خبرنگار‌ما در حال حاضر شبکه توزیع سوخت در کشور به شدت غیر‌اقتصادی است و به دلایل مختلف در مخازن ذخیره و تانکر‌های حمل‌کننده و پمپ‌های نازل میزان زیادی سوخت تلف می‌شود.

براساس آمارهای رسمی و محاسبات صورت‌گرفته در خلال انتقال بنزین به جایگاه‌های کشور، در هر 10هزار لیتر، 45 لیتر بنزین تبخیر می‌شود. این میزان تبخیر علاوه بر‌اینکه زیان مالی به بار‌می‌آورد به آلودگی‌هوا و محیط زیست نیز منجر می‌شود.

براین اساس دولت و مقامات مسئول علاوه بر برنامه ریزی برای ساماندهی شبکه توزیع سوخت در کشور باید برای ورود بخش خصوصی به این شبکه برنامه‌ریزی کنند.

در تازه‌ترین اقدام، دولت وزارت‌نفت و شرکت‌های تابعه را مکلف کرده صاحبان جایگاه‌هایی را که از ابتدای سال 1388 طراحی و احداث می‌شوند، موظف به نصب سامانه‌های پیشرفته از جمله تجهیزات جمع‌آوری و کنترل بخار سوخت‌کنند.

علاوه براین باید با همکاری صاحبان جایگاه‌های عرضه سوخت نسبت به‌ نصب حس‌گرها روی پمپ‌های بنزین برای مهار و کاهش تبخیر از مخازن و جایگاه‌های سوخت‌رسانی تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی 1388، اقدام کند.

هیأت وزیران همچنین براساس پیشنهاد‌هایی که وزارت نفت ارائه کرده است موظف است برای مهار و کاهش تبخیر در مخازن بنزین موتور در انبار‌های مخازن سیار نفتکش‌ها و آب‌بندی‌ نقاط تخلیه و بار‌گیری بنزین موتور حداکثر تا پایان سال 1393 اقدام کند.

براساس این مصوبه، وزارت صنایع و معادن نیز مکلف است نسبت به تغییر و تصحیح باک بنزین خودروهای تولید داخل و تعیین استانداردهای جدید برای به حداقل رساندن تبخیر و اتلاف بنزین موتور تا پایان برنامه چهارم توسعه، اقدام کند.

کد خبر 57221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز