روزی که فراخوان شرکت بانوان در مسابقه «گزارشگری ورزشی» رسانه‌ای شد، کسی تصور روشنی از نتیجه این فراخوان نداشت.

بانوان گزارشگر

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: برای نخستین بار بود که در منطقه ۱۵ چنین حرکتی صورت می‌گرفت. اما اجرای این مسابقه با موج مثبتی از نظرات از سوی بانوان همراه شد و روز به روز به علاقه‌مندان شرکت در این حرکت ورزشی افزوده شد. این برنامه جزو برنامه‌های خلاقانه‌ای بود که برای نخستین بار در میان مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران اجرا شد و مجری این طرح هم منطقه ۱۵ است.

این اقدام با هدف آشنایی بانوان با قوانین و مقررات ورزشی و تأمین اوقات فراغت بانوان در ایام قرنطینه بوده است. از طرفی با توجه به اینکه گزارشگری مسابقات ورزشی در کشور ما توسط آقایان انجام می‌شود، برگزاری این مسابقات فرصتی را برای بانوان به وجود آورد تا شانس خود را در عرصه‌ای که صرفاً آقایان در آن فعال هستند امتحان کنند. البته ناگفته نماند که گزارشگری مسابقات ورزشی در منطقه ۱۵ در رشته فوتبال انجام شد و در مناطق دیگر در رشته‌های فوتسال و والیبال هم بانوان شانس خودامتحان کرده‌اند. شرایط مسابقه به این صورت بود که بانوان با گزارشگری مسابقات فوتبال، کلیپ چند ثانیه‌ای را برای مسئولان شهرداری منطقه ۱۵ در حوزه ورزش ارسال کرده‌اند.

  •  بانوان در عرصه گزارشگری 

نـوبـت به زنان گزارشگر رسیـد

صحبت از گزارشگری ورزشی که می‌شود ناخودآگاه ذهنمان به فعالیت پررنگ آقایان در این رشته معطوف می‌شود. در چند سال اخیر به قدری آقایان در این رشته پررنگ ظاهر شده‌اند که اکثر مردم شاید فراموش کرده‌اند بانوان هم می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند. البته همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا آقایان در این رشته پررنگ ظاهر شوند، از بازی‌های دوران کودکی‌شان گرفته تا مسابقات تلویزیونی در خصوص انتخاب گزارشگر برتر که اگر این امکان برای بانوان هم فراهم می‌شد در این زمینه شاهد ظهور استعدادهای خوبی بودیم. شهرداری منطقه ۱۵ در یک اقدام قابل توجه ایده جدید «گزارشگری ورزشی» توسط بانوان را اجرایی کرد و از بانوان خواست تا بازی دربی استقلال و پرسپولیس را به‌صورت آنلاین گزارشگری کنند و با تهیه فیلم از گزارشگری خود و ارسال آن برای مسئولان، شانس خود را محک بزنند. بانوان بسیاری که حتی تا قبل از این موضوع هیچ سررشته‌ای در این زمینه نداشتند آمادگی خود را صرفاً بر اساس علاقه خود برای شرکت در مسابقه اعلام کردند و کلیپ‌های بسیاری از نقاط مختلف منطقه ۱۵ و مناطق ۲۲‌گانه برای شهرداری منطقه ۱۵ ارسال شد.  

  • حسرت گزارشگری ورزشی را داشتم

برخی از بانوان به ورزش علاقه‌مند هستند و در این میان برخی از آنها جز طرفداران پر وپا قرص رشته فوتبال و بسیار پیگیر هستند. «الهه میرزاخانی» یکی از نوجوانان منطقه ۱۵ و ساکن محله مسعودیه که در مسابقات گزاشگری بانوان شانس خود را امتحان کرده است، در خصوص تجربه خود می‌گوید: «از دوران کودکی ورزش را آغاز کردم و در این میان به فوتبال هم بسیار علاقه داشتم.

همیشه وقتی آقایان را می‌دیدم مسابقات فوتبال را گزارشگری می‌کنند حسرت می‌خوردم که چرا برای بانوان این امکان وجود ندارد. اخیراً از طریق کانال‌های اطلاع‌رسانی محله متوجه شدم که برای نخستین بار مسابقات گزارشگری فوتبال توسط بانوان با همکاری اداره ورزش شهرداری منطقه ۱۵ برگزار می‌شود. از این موضوع بسیار خوشحال شدم. چون برای نخستین بار بود که بانوان می‌توانستند درعرصه‌ای که حضور آقایان پررنگ‌تر است، شانس خود را امتحان کنند. این در حالی است که بانوان از حیث فن بیان و تکنیک‌های گزارشگری چیزی از آقایان کم ندارند.» او ادامه می‌دهد: «بالاخره بعد از چند بار تمرین توانستم مسابقات دربی را گزارشگری کنم و در نهایت فیلم خود را برای اداره ورزش منطقه ارسال کردم. تجربه بسیار خوبی بود و موقع گزارش حس مثبتی داشتم.»

  • بانوان خودشان را محک زدند

نـوبـت به زنان گزارشگر رسیـد

منطقه ۱۵ در ایام کرونا فعالیت‌های ورزشی خود را متوقف نکرده است و به‌صورت مجازی با تدارک برنامه‌های آنلاین از جمله فعالیت‌های ورزشی با یک تیر چند نشان زده است. هم شهروندان را به رعایت مقررات قرنطینه تشویق و هم اوقات فراغت آنها را تأمین کرده است. «فاطمه سادات حسینی» یکی از بانوان ساکن منطقه ۱۵ که به تازگی در برنامه گزارشگری بانوان شرکت کرده است، در خصوص تجربه خود می‌گوید: «در ایام کرونا مسئولان ورزش شهرداری منطقه ۱۵ برنامه‌های خوبی از جمله درست کردن کاردستی، برنامه‌های مشارکتی با حضور اعضای خانواده مانند بازی‌های بومی و محلی به‌صورت مجازی تدارک دیدند. به نظرم بهترین برنامه‌ای که در ایام کرونا برای بانوان طراحی کردند، گزارشگری مسابقات فوتبال بود که واقعاً باعث شد بانوان بتوانند خودشان را در این عرصه محک بزنند.

مسئولان دست بانوان را برای تجربه جدید باز گذاشتند. تدارک چنین برنامه‌هایی برای بانوان باعث می‌شود، آنها علاقه‌مندی‌شان و مسیرشان را پیدا کنند و تصور نکنند همه کارهای دنیا را آقایان باید انجام دهند. اینکه بانویی از پس‌کاری بر بیاید که تا قبل از این فقط توسط آقایان انجام شده است تحسین برانگیز است. گزارشگری مسابقات فوتبال علاوه بر اینکه برایم ایده جدیدی بود، باعث شادی و نشاط خودم و خانواه‌ام شد و تصور می‌کنم من به مرحله نهایی رسیده‌ام.»

  • تجربه‌ای سرشار از هیجان 

اکثر بانوانی که در مسابقه گزارشگری فوتبال شرکت کرده‌اند، تا قبل از این مسابقه تجربه‌ای در زمینه گزارشگری فوتبال نداشتند و به همین دلیل برایشان تجربه‌ای سرشار از هیجان و استرس بوده است. «زهرا ابراهیمی» یکی دیگر از نوجوان شرکت‌کننده در مسابقه گزارشگری بانوان، معتقد است این تجربه علاوه بر اینکه برایش تازگی داشته اما سرشار از هیجان بوده است. او می‌گوید: «قبل از ایام عید تمرین فوتبال را آغاز کردم و اخیراً از طریق کانال اطلاع‌رسانی باشگاهی که در آن تمرین می‌کنم متوجه شدم برای نخستین بار بانوان می‌توانند مسابقات فوتبال را گزارشگری کنند.

از این بابت بسیار خوشحال شدم که به‌عنوان یک نوجوان می‌توانم شانس خود را امتحان کنم، شاید در نگاه اول نتوانم مانند برخی از آقایان گزارشگر فوتبال، عمل کنم اما اگر مسئولان در این زمینه به بانوان و دختران جوان بها بدهند، قطعاً شاهد ظهور استعدادهای بسیاری خواهیم بود.» او می‌افزاید: «عده‌ای تصور می‌کنند که گزارشگری فوتبال کار مردانه‌ای است اما به نظرم هر کسی در هر زمینه‌ای علاقه و استعداد داشته باشد می‌تواند موفق شود. من بعد از چند بار تمرین توانستم درست و بدون استرس مسابقات دربی را گزارش کنم و تصور می‌کنم جز نفرات برتر باشم.»

  •  برگزاری مسابقات ورزشی با گزارشگری بانوان

«مهناز ترابی» مدیر ورزش بانوان شهرداری منطقه ۱۵ است و برای نخستین بار ایده اجرای گزارشگری بانوان توسط او مطرح شد. بعد از داوری مسابقات، در تابستان مسابقه‌ای با اجرا و گزارشگری بانوان برگزار شد. او در این‌باره می‌گوید: «مسابقات گزارشگری بانوان برای نخستین بار در منطقه ۱۵ برگزار شده و حتی این مسابقات در میان آقایان در شهرداری هنوز برگزار نشده است.

طرح مسابقه توسط خودم مطرح شد و ۲۲ کلیپ برتر از ۲۲ منطقه وارد مرحله فرا منطقه‌ای شدند. البته ناگفته نماند از منطقه ۱۵ سه نفر به مرحله نهایی رسیدند که کلیپ آنها هم داوری شد.» او ادامه می‌دهد: «هدف ما از برگزاری این مسابقات ایجاد نشاط و سرگرمی در میان بانوان است و از طرفی اینکه راه را به بانوان نشان دهیم و بگوییم استعداد و علاقه‌شان را پیگیری کنند که در صورت تلاش مستمر نتیجه خواهند گرفت.» او با اشاره به اقدام خلاقانه‌ای که در نظر دارد می‌افزاید: «در نظر دارم که مسابقه ورزشی را با گزارشگری بانوان برگزار کنم که زحمات آنها هدر نرود.» البته برای معرفی بانوان منتخب در زمینه گزارشگری به مراجع دیگر هنوز زیرساخت‌ها در مراجع و سازمان ورزش فراهم نیست و باید شرایطی برای رسمیت گزارشگری ورزشی توسط بانوان ایجاد شود.

  • معرفی برگزیدگان نخستین مسابقات گزارشگری ورزشی بانوان شهر تهران

نـوبـت به زنان گزارشگر رسیـد

 اختتامیه نخستین دوره مسابقات گزارشگری ورزشی بانوان مناطق ۲۲‌گانه شهرداری تهران به میزبانی منطثه ۱۵ با تقدیر شهردار منطقه از ۳ گزارش منتخب به کار خود پایان داد.  
«وحیدرضا انارکی محمدی» شهردار منطقه ۱۵ در این‌باره گفت: «نخستین دوره مسابقات گزارشگری ورزشی بانوان پایتخت همزمان با ماه مبارک رمضان با عنوان «طور» که مخفف شعار طهران، ورزش، رمضان است با استقبال بسیار خوب از مناطق ۲۲‌گانه تهران به میزبانی منطقه ۱۵ برگزار شد. این برنامه خلاقانه به پیشنهاد مدیر ورزش بانوان منطقه ۱۵ با معاونت بانوان سازمان ورزش شهرداری تهران مطرح شد که پس از تأیید و تهیه دستورالعمل به مناطق ۲۲‌گانه تهران ابلاغ شد. محمدی ادامه داد: «در این دوره از مسابقات شرکت‌کنندگان به‌صورت مجازی با ارسال کلیپ ۹۰ ثانیه‌ایی از گزارش خود از یک رویداد یا مسابقه ورزشی در سه رشته انتخابی فوتبال، بسکتبال و والیبال به رقابت با هم پرداختند.» او با اشاره به اینکه کلیپ‌ها برای داوری به منطقه ۱۵ ارسال شد، افزود: «آثار جمع‌آوری شده در دو مرحله معرفی تکنیک‌ها و تاکتیک‌های ورزشی و نحوه گزارشگری توسط داوران پیشکسوت این سه رشته ورزشی ارزیابی شد که در نهایت ۳ گزارش به مرحله نهایی راه یافتند.» شهردار منطقه اضافه کرد: «هدف از برگزاری این رقابت‌ها ایجاد شور ونشاط بین شهروندان وترغیب شهروندان به کسب دانش در خصوص رشته‌های مختلف ورزشی است.»
مراسم اختتامیه نخستین دوره مسابقات گزارشگری ورزشی ویژه بانوان با حضور ۳ شرکت‌کننده منتخب، شهردار، معاون اجتماعی فرهنگی و فنی عمران منطقه، معاون ورزش بانوان سازمان ورزش شهرداری تهران و داوران پیشکسوت برگزار شد که در این رویداد ورزشی به‌ترتیب شهروندان مناطق ۱۶، ۱۴ و ۱۵ با گزارش مسابقات بسکتبال و فوتبال رتبه اول تا سوم را کسب کردند و با اهدای جام به قهرمان و مدال، حکم و جوایز نقدی از منتخبان تقدیر شد. همچنین در این مراسم همچنین از علی خسروی داور بین‌المللی و رضوان مسئول بخش رقابت سازمان ورزش شهرداری تقدیر شد.  

کد خبر 612274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha