کودکی ۵ ساله بود که به جای بازی با اسباب‌بازی عروسک و توپ بسکتبال را آغوش می‌گرفت و خودش را با بازی با آن سرگرم می‌کرد.

بسکتبالیست گزارشگر

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : انگار تقدیر این‌گونه بوده که از ۱۳ سال پیش تاکنون یک لحظه از توپ و ورزش موردعلاقه‌اش بسکتبال دور نشود و همچنان با همان شوق و علاقه دوران بچگی‌اش آن را دنبال کند. فراهانی به تازگی در مسابقات مجازی گزارشگری ورزشی که شرکت‌کنندگان آن از مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران داشتند، شرکت کرده و توانسته با کسب رتبه ممتاز و با رأی داوران مقام اول را به دست آورد و کاپ قهرمانی و مدال طلایی این دوره از از رقابت‌ها را به خانه ببرد. کسب این مدال باارزش بهانه‌ای شد تا با این بانوی ورزشکار و خوش آتیه منطقه‌مان بیشتر آشنا شویم.

ثنا فراهانی، بانوی هم‌محله‌ای ما که بخش زیادی از عمرش را در محله نازی‌آباد در منطقه ۱۶ گذرانده و چند ماهی است در همسایگی ساکنان محله ۱۷ شهریور در منطقه ۱۸ زندگی می‌کند، کلکسیونی از مقام‌ها و نشان‌های قهرمانی در کارنامه کاری‌اش دارد که برای نگارش همه آن باید فضایی به اندازه دفترچه صد برگ داشته باشیم.
او سال آخر رشته تجربی را گذرانده و اکنون منتظر است تا نتایج کنکور سراسری اعلام شود. فراهانی به رشته پزشکی و پیراپزشکی علاقه فراوانی دارد و امیدوار است که در آینده نزدیک در رشته مورد علاقه‌اش در دانشگاه درس بخواند و از طرف دیگر به‌صورت حرفه‌ای رشته بسکتبال را دنبال کند.

  • خانواده مشوق  اصلی‌ام بودند

«ثنا فراهانی» با اینکه ۱۸سال بیشتر ندارد اما وقتی پای جعبه جادو می‌نشیند تا مسابقه بسکتبال تماشا کند مانند یک گزارشگر باسابقه مسابقه را گزارش می‌کند. موضوعی که به مرور زمان باعث شد تا یکی از استعدادهای ذاتی و خدادادی او نمایان شود.
او در این زمینه می‌گوید: «مشوق اصلی‌ام در انتخاب رشته ورزشی مورد علاقه‌ام خانواده به‌ویژه خواهر دو قلویم بوده‌اند. آنها از همان دوران کودکی و نوجوانی می‌گفتند که در این رشته ورزشی موفق می‌شوم، اما در کنار این موضوع دوستان صمیمی‌ام نیز در این ماجرا تأثیرگذار بودند.
ثنا آخرین عنوان قهرمانی که به دست آورده صحبت می‌کند و می‌گوید: «شرکت من در این دوره از رقابت‌ها که به‌صورت مجازی بوده کاملاً اتفاقی بود. البته خانم غفاری از کارشناسان اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطقه ۱۶ در این ماجرا تأثیرگذار بوده و یکی از افرادی است که با تشویق‌های خود باعث شد تا من اعتماد به نفس بیشتری در این رقابت شرکت کنم.»
فراهانی در پاسخ به این پرسش که آیا سابقه کار گزارشگری داشته یا نه، می‌گوید: «من هیچ‌وقت تجربه جدی در زمینه گزارشگری نداشته‌ام و فقط بین خانواده و دوستانم و زمان پخش مسابقات بسکتبال برای تفریح و گذران اوقات این کار را انجام داده بودم، بنابراین فقط برای کسب تجربه و محک زدن خود در این مسابقه شرکت کردم و البته هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم که جزو نفرات برگزیده شوم.»
وی اضافه می‌کند: «خیلی‌ها وقتی من را می‌دیدند می‌گفتند که با توجه به اطلاعات و معلومات ورزشی‌ای دارم، می‌توانم به‌عنوان گزارشگر ورزشی خودم را نشان دهم اما خودم این حرف‌ها را قبول نمی‌کردم بنابراین تصمیم گرفتم برای یکبار هم شده به حرف دیگران اعتماد کنم تا ببینم حرف‌هایی که درباره من می‌زنند درست است یا نه. به هر حال تجربه شیرین و دلچسبی بود و نسبت به حرفه گزارشگری ورزشی حس علاقه‌مندی پیدا کرده‌ام.»

  • خبر در شبکه‌های اجتماعی پیچید

«ثنا فراهانی» با تشویق دوستانش به‌ویژه کارشناس اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطقه ۱۶خودش را برای شرکت در این رقابت آماده کرد. اما بسیار ساده و بی‌آلایش. خودش تعریف می‌کند که در زمان پخش مسابقه بسکتبال روبه‌روی تلویزیون می‌نشیند و دکمه دوربین را روشن می‌کند تا از او فیلم بگیرد و نخستین تجربه گزارشگری را به نمایش بگذارد. ثنا فکرش را نمی‌کرد که تهیه این فیلم چند دقیقه‌ای این‌گونه مسیر زندگی‌اش را تغییر دهد و به این حرفه به شکل دیگری نگاه کند.
او از چگونگی با خبر شدنش از کسب عنوان قهرمانی صحبت می‌کند و می‌گوید: «خودم از طریق خانم غفاری کارشناس اداره ورزش شهرداری منطقه۱۶ باخبر شدم که هیئت داوران که یکی از آنها «علی خسروی» پیشکسوت ورزشی کشور است نفرات اول تا سوم را انتخاب کرده‌اند و من نیز جزو نفرات برگزیده هستم. مراسم تجلیل از گزارشگران ورزشی به میزبانی شهرداری منطقه ۱۵ برگزار شد. در این برنامه فیلم‌هایی که فرستاده بودیم از طریق ویدئو کنفرانس برای بار چندم به نمایش در آمد و البته حاضران و منتقدان دیدگاه و نظرشان را درباره آثار ارسالی اعلام کردند.»

وقتی مجری برنامه اسامی نفرات برتر را به‌ترتیب به زبان می‌آورد، با شنیدن نامش به‌عنوان نفر اول و برنده کاپ قهرمانی و مدال طلای مسابقه گزارشگری ورزش خیلی خوشحال می‌شود و همانجا به یاد حرف‌های اعضای خانواده‌اش می‌افتد که می‌گفتند: «ثنا" اگر تو برای تست گزارشگری صدا و سیما شرکت کنی حتماً قبول می‌شوی! فراهانی از اتفاقات بعد از مسابقه گزارشگری نیز صحبت می‌کند و می‌گوید: «بدون‌ تردید شبکه‌های اجتماعی همیشه چند قدم از ما جلوترند. تصورش را کنید که هنوز دقایقی از اهدای جایزه به نفرات برگزیده این رقابت ورزشی نگذشته بود که خبرش را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بودند. شبکه‌های محلی مثل نازی‌آباد و... از بنده به‌عنوان «گزارشگر» برگزیده یاد کرده بودند و جالب اینکه خیلی از اهالی محله نازی‌آباد و دوستان هم کلاسی‌ام از همین طریق متوجه ماجرا شدند و برای من پیام تبریک فرستادند.»

بسکتبالیست گزارشگر

  •  استعدادهایی که کشف نمی‌شوند

بانوی ورزشکار هم‌محله‌ای عنوان می‌کند عامل مهمی که در کسب عنوان قهرمانی‌ام مؤثر بود تجربه و سابقه فعالیت ۱۳ ساله در رشته بسکتبال بود، چراکه با همه قوانین، اصطلاحات ورزشی و شیوه داوری مسابقات بسکتبال آشنا بودم و در زمان گزارشگری از این آموخته‌ها استقاده کردم. به عقیده داورها من انتخاب هوشمندانه‌ای
برای گزارشگری ورزش داشتم و توانستم با اختلاف خیلی زیاد مقام اول را به دست بیاورم.»
ثنا فراهانی که به‌صورت حرفه‌ای رشته بسکتبال را دنبال می‌کند، عقیده دارد که دختران مثل او در محله‌هایی مثل نازی‌آباد، ۱۷ شهریور و... بسیارند و متأسفانه به دلیل کمبود امکانات ورزشی هیچ‌وقت شانس کشف استعدادشان را پیدا نمی‌کنند. به نظر من زنگ ورزش در مدارس باید به زنگ استعدادیابی تبدیل شود تا شاید دانش‌آموزان با استعداد در رشته‌های مختلف ورزشی مجال و فرصت رشد پیدا کنند.

  • پرسش بانوی قهرمان از مسئولان:

چرا گزارشگر ورزشی زن نداریم؟
فراهانی در پایان صحبت‌هایش از مسئولان می‌خواهد بیشتر از بانوان حمایت و پشتیبانی کنند. ثنا عقیده دارد که بانوان مانند آقایان حق دارند در همه عرصه‌ها حضور داشته باشند، بنابر این مدیران و مسئولان باید به آنها برای نشان دادن توانمندی و استعدادشان میدان دهند.
وی اضافه می‌کند: «چرا ما در رسانه ملی گزارشگر ورزشی زن نداریم در صورتی که این بانوان می‌توانند همه مسابقات ورزشی در رشته‌های مختلف را پوشش دهند؟ به نظر من باید به جایگاه اجتماعی بانوان در عرصه‌های مختلف احترام گذاشته شود.»

  • گوشه‌ای از افتخارات ورزشکار هم‌محله ای

 کسب عنوان قهرمانی کشور در ۸ سال پیاپی
 کسب دو مدال قهرمانی کشور در هر سال، جمعاً ۹ مدال طلا، ۶ مدال نقره و یک برنز
 سابقه دعوت به اردوی تیم‌ملی رده نوجوانان و جوانان
 سابقه شرکت در لیک برتر(سوپر لیگ) بانوان ایران

کد خبر 614135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha