چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

سحر قاسم نژاد: بازار مواد غذایی امسال روزهای پرنوسانی را پشت‌سر گذاشته و رشد جهانی قیمت‌ها، تولید‌کننده و مصرف‌کننده را توأمان در شرایط آچمز قرار داده.

به عبارت بهتر از یک‌سو تولید‌کننده با توجه به رشد هزینه‌ها، چاره‌ای جز افزایش قیمت محصول نهایی ندارد و در سوی دیگر مصرف‌کننده که تورم بیست و چند درصدی را تحمل می‌کند راهی ندارد جز انتخاب اجباری سبد کوچک‌تر برای خانوار و همه اینها یعنی مصرف و تقاضای حداقلی.

در این میان هم دولت سعی می‌کند به اوضاع نه چندان بسامان سروسامانی بدهد. به این ترتیب در ماه‌های سپری شده تولیدکننده‌ها در شرایطی تقریبا گلخانه‌ای فقط توانسته‌اند زنده بمانند تا به‌اصطلاح کارد به استخوان مصرف‌کننده نرسد. اما اعیاد و مناسبت‌های مذهبی جزو موارد استثناست که به هیچ ترتیب نمی‌توان تقاضا را کاهش داد و یا عرضه را به حال خود رها کرد، در نتیجه تمام عوامل بازار وارد عمل می‌شوند تا دست کم عرضه و تقاضا با قیمت‌های منصفانه برابری کند.

با این همه در روزهای خاص و مناسبت‌های ویژه از جمله ماه مبارک رمضان که به‌زودی از راه خواهد رسید باز هم رشد قیمت‌ها در بازار مواد غذایی بیش از همیشه به چشم می‌آید. این همه را گفتیم که در روزهای پیش رو منتظر قیمت‌های جدید باشید؛ هر چند که رشد قیمت، مدت‌هاست مصرف‌کننده‌ها را دچار شوک نمی‌کند.

به اطلاع مصرف‌کننده‌های گوشت مرغ که این روزها دل خوشی از قیمت آن ندارند می‌رسانیم که 2 هزار و 800 تومانی که به ازای هر کیلو گوشت مرغ می‌پردازند اساسا به اندازه هزینه تولیدی‌ای که مرغداران متحمل می‌شوند هم نیست، بنابراین آن‌طور که یوسفی رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی تهران می‌گوید، باید منتظر قیمت‌های بیشتر بود.

محمد یوسفی به همشهری می‌گوید: «انتظار خرید گوشت مرغ با قیمتی کمتر از 2 هزارو  900 تومان غیرواقع‌بینانه است، چون مرغدار با توجه به رشد70 درصدی هزینه‌ها بابت هر کیلو، بیش از این رقم صرف می‌کند.» او می‌افزاید: «اگر قیمت هر کیلو گوشت مرغ به 3 هزار تا 3 هزار و 100تومان برسد تازه هزینه‌های تولید‌کننده جبران می‌شود و احتمالا مرغدار به سود حداقلی می‌رسد.»

به گفته رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی تهران تا همین 20 روز پیش اعضای این اتحادیه فقط زیان می‌دادند چون کفه دخل‌وخرج به هیچ عنوان به توازن نمی‌رسید، به عبارت بهتر به همین تازگی مرغداران موفق شده‌اند حساب هزینه و درآمد خود را به صفر برسانند. او معتقد است: «قیمت گوشت مرغ در حال حاضر به رقم واقعی خود رسیده، ضمن اینکه قیمت این محصول تابعی از عرضه و تقاضاست.»

یوسفی ادامه می‌دهد: «در ماه مبارک رمضان با توجه به رشد تقاضا، قیمت هم به‌طور طبیعی افزایش می‌یابد بنابراین می‌توان انتظار داشت که به‌زودی قیمت از مرز 3‌هزار تومان عبور کند.» با این حال او به سهامداران اطمینان می‌دهد با وجود افزایش تقاضا، نگران کمبود احتمالی نباشند چون شرکت پشتیبانی امور دام و طیور وابسته به وزارت جهاد کشاورزی مرغ مازاد بر مصرف ماه گذشته را خریده و ذخیره کرده و در موقع مقتضی اقدام به توزیع آن خواهد کرد. رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با فارس هم می‌گوید: «با تولید ماهانه 140 هزار تن گوشت مرغ، هیچ کمبودی در تولید گوشت مرغ وجود ندارد.»
یوسفی می‌افزاید: «یکی از مشکلات دیگر پایین بودن قدرت خرید مردم است که باعث کاهش تقاضا می‌شود.»

وی تاکید کرد: «تولید ماهانه گوشت مرغ طبق برنامه‌ریزی انجام می‌شود و در تولید هیچ مشکلی وجود ندارد و براساس برنامه‌ریزی، ماهانه 80 میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌شود که حاصل آن تولید 140 هزار تن گوشت مرغ در ماه است.»
یوسفی تاکید می‌کند: مشکل اصلی مرغداران دریافت نکردن حتی یک ریال اعتبار بانکی در سال‌جاری است. گرچه معاونت امور دام وزارت جهاد اعلام کرده است 800 میلیارد تومان برای سرمایه در گردش تولید مرغ اختصاص می‌یابد ولی از این مبلغ حتی یک ریال توسط بانک‌ها به مرغداران پرداخت نشده است.

 او می‌افزاید: «اگر مرغدار نتواند از تسهیلات سرمایه در گردش 12‌درصدی بانک‌ها استفاده کند، مجبور است یا به‌صورت نسیه کالا خرید کند یا نقدینگی مورد نیاز را از بازار آزاد تهیه کند که این امر بر افزایش هزینه تولید و در نهایت قیمت محصول اثر مستقیم دارد.»

کد خبر 61102

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز