یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

علی ابراهیمی: با فرارسیدن ماه مبار ک رمضان علاوه بر نابسامانی قیمت مواد پروتئینی و کالاهای اساسی، قیمت میوه نیز افزایش 40تا صد درصدی در برخی اقلام را شاهد بوده است.

با این وجود دیدگاه‌های متفاوتی در زمینه علت افزایش قیمت و مشکلات عرضه میوه و تره‌بار مطرح شده است.

در شرایطی که حتی تازه‌ترین گزارش‌های بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی اقلام خوراکی در سطح شهر تهران حاکی از نابسامانی بازار و افزایش قیمت میوه و تره‌بار در هفته‌های اخیر است، هیچ دستگاه، نهاد، ارگان یا وزارتخانه‌ای مسئولیت تنظیم بازار میوه را بر عهده نگرفته و هریک از دستگاه‌های ذی‌‌ربط به نحوی از پذیرش مسئولیت نابسامانی قیمت میوه و تره‌بار خودداری می‌کنند به نحوی که مشخص نیست تنظیم بازار و نظارت بر قیمت و عرضه میوه بر عهده چه دستگاهی است.

در روزهای اخیر تنها برخی سازمان‌های غیردولتی مانند اتحادیه تعاونی‌های میوه و سبزی دیدگاه‌های متفاوت و گاه مغایری در زمینه علل نابسامانی بازار میوه و راهکارهای رفع آن ارائه کرده و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بازرگانی از هرگونه اظهار نظر در زمینه علل نابسامانی بازار میوه خودداری می‌کنند.

در این که نظام توزیع کالاهای مختلف از جمله میوه در کشورمان با مشکلات اساسی مواجه است شکی نیست و شاید بتوان گفت یکی از عمده‌ترین عوامل مؤثر در نوسان قیمت و عرضه این کالا نبود‌نظام توزیع سریع و مناسب است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد هماهنگی بیشتر دستگاه‌ها  بتواند راهکاری برای حل معضل گران‌فروشی و خرده فروشی میوه در تهران ارائه کند.

در حالی که برخی علت گرانی میوه را کمبود آن در بازار و حضور دلالی و واسطه‌گری در میدان بار قلمداد کرده و معتقدند برخی افراد با انبار‌کردن میوه‌ها سعی می‌کنند قیمت‌ها را بالا ببرند،  اما آنچه مشخص است،  تا کنون هیچ شخص حقیقی یا حقوقی دیدگاه روشنی در زمینه افزایش قیمت بیش از 100درصدی برخی انواع میوه طی 20 روز گذشته مطرح و عنوان  نکرده‌ است.

کد خبر 62696

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز