یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

علی ابراهیمی: با وجود آنکه مسئولان هیچ گونه اظهار نظری برای توجیه روند افزایش قیمت میوه و برخی دیگر از اقلام مصرفی مردم در ماه گذشته ارائه نکرده‌ و گزارش بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی برخی اقلام مصرفی در هفته منتهی به 5 مهر ماه نیز از تثبیت یا افزایش اندک قیمت انواع میوه‌های تازه و سبزی حکایت دارد.

 در هفته گذشته قیمت انواع میوه و سبزی بین 30 تا 200درصد افزایش یافته است. این گزارش از تثبیت قیمت هندوانه خبر داده، اما در 2 هفته اخیر افزایش غیرمعقول قیمت این محصول و برخی اقلام دیگر مانند سیب‌زمینی، موجبات نارضایتی مصرف‌کنندگان را فراهم آورده است.  همچنین این گزارش اعلام کرده است که در گروه سبزی‌‏های تازه نیز قیمت پیاز، لوبیا سبز و سبزی‌‏های برگی افزایش یافته  ولی بهای سایر اقلام این گروه کاهش داشته است.

با این وجود و بر خلاف آنکه در گزارش بانک مرکزی قیمت خربزه همچنان 544 تومان و نسبت به هفته قبل از آن با کاهش 3/7 درصدی یا قیمت هندوانه 338 تومان و نسبت به هفته قبل از آن ثابت گزارش شده است، اما برخی رسانه‌های جمعی از افزایش یکباره قیمت این محصولات خبر داده‌اند، به‌نحوی که خبرگزاری فارس اعلام کرد:‌در هفته مذکور میوه‌های تازه با افزایش بی‌منطق و بی‌دلیل قیمت روبه‌رو بوده، به‌نحوی که قیمت هندوانه که تا هفته پیش کیلویی 350 تومان بود یکباره به 450 تا 500 تومان و قیمت خربزه از کیلویی 600 تومان به هزار تا هزارو 300 تومان افزایش داشته است. همچنین قیمت انگور از هر کیلو 1600 تومان به 2هزارو200 تا 2 هزارو 500 تومان افزایش یافته است.  قیمت سیب‌زمینی نیز در خرده فروشی‌های سطح شهر تا کیلویی 600 تومان رسیده در حالی که این محصول هفته قبل از آن به قیمت 300 تومان عرضه می‌شده و در واقع قیمت این محصول از افزایش 200درصدی قیمت در طول یک هفته برخوردار بوده است.

 وعده کاهش قیمت

با این وجود رئیس اتحادیه تعاونی میوه فروشان، وعده ارزان شدن هندوانه در هفته جاری را مطرح کرده و می‌گوید: در این فصل باید قیمت هندوانه در میدان تره بار 100 تومان باشد اما این محصول تا 380 تومان معامله شده و به همین دلیل با قیمت 450 تا 500 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

حسین مهاجران  می‌افزاید: علت گرانی قیمت هندوانه، سطح زیرکشت کم آن است چرا که در این فصل باید هندوانه همدان توزیع شود که به‌دلیل تغییر کشت کشاورزان همدان با کمبود عرضه هندوانه مواجه هستیم. اما در هفته جاری و با عرضه هندوانه دزفول، اندیمشک و اهواز به بازار، قیمت این محصول کاهش خواهد یافت.وی می‌افزاید: برای کاهش قیمت خربزه هیچ کاری نمی‌توان کرد چون در همه جای کشور توانایی کشت این محصول وجود نداشته و دلیل گرانی خربزه کاشت کم آن و افزایش قیمت انگور است که جایگزین خربزه در بازار میوه محسوب می‌شود.

کد خبر 64942

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز