چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

سحر قاسم‌نژاد: قیمت گوشت گوسفندی روند روبه رشد خود را آغاز کرده و احتمال افزایش بی‌‏سابقه قیمت آن در بازار در ماه‌های آینده وجود دارد‌.

دلیل این اتفاق قریب الوقوع را هم می‌توان ادامه روند خشکسالی و کمبود بی‌‏سابقه علوفه و در عین حال در نظرگرفته نشدن‌تمهیداتی از سوی دولت‌دانست‌.

اگر شما مسئول خرید مایحتاج‌ خانواده هستید و هفته‌ای چند بار سبد تحلیل رفته خانوار را به دست می‌گیرید و روانه بازار مواد غذایی می‌شوید به احتمال قریب به یقین خاطره مرغ 3هزار و300 تومانی را از یاد نبرده‌اید و به این زودی‌ها هم فراموش نخواهید کرد.

 در این‌صورت بد نیست این را هم بدانید که شاید نیمه دوم امسال سونامی قیمت گوشت قرمز، وزن این منبع پروتئین را دست کم برای مدتی در سبد خانوار ایرانی کاهش دهد یا حتی حذف کند.این خبر را اولین بار کاظم صمدی عراقی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اعلام  و پیش‌بینی کرد: وجود میادین متعدد دام، کشتار توسط برخی از قصابی‌‏های بدون مجوز و البته فاصله مکان تهیه با توزیع گوشت به افزایش قیمت گوشت دامن خواهد زد.

به گفته او، قیمت گوشت گوسفندی روند روبه رشد خود را آغاز کرده و احتمال افزایش بی‌‏سابقه قیمت آن در بازار در ماه‌های آتی وجود دارد و دلیل این اتفاق قریب الوقوع را هم می‌توان ادامه روند خشکسالی و کمبود بی‌‏سابقه علوفه و در عین حال انجام نشدن تمهیداتی از سوی دولت اعلام کرد.

اما رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در شرایطی از احتمال تشدید قیمت‌ها ابراز نگرانی کرد که چند روز پیش‌تر در مورد  رکود در بازار گوشت قرمز هشدار داده و گفته بود که مردم علاقه‌ای به خرید گوشت قرمز از خود نشان نمی‌دهند البته به اظهارات صمدی عراقی باید این احتمال را هم افزود که شاید هم مردم اساسا استطاعت خرید گوشت را ندارند.

جواد وکیل گیلانی، رئیس هیأت‌مدیره مرکز همکاری‌های اموردام هم احتمال ایجاد موج افزایش قیمت در بازار گوشت قرمز را محتمل می‌داند اما معتقد است که این فراز و فرود از بی‌تدبیری مسئولان دولتی و بی‌مهری آنها نسبت به تولیدکنندگان ناشی می‌شود.
وکیل گیلانی به همشهری می‌گوید: نیمه اول امسال با سهل انگاری متولیان دولتی و بی‌توجهی به دامداران، تولیدکننده‌ها دلسرد و نسبت به وضعیت بازار بی‌تفاوت شدند، بنابراین امکان افزایش قیمت در فصل سرد سال چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد هرچند که اصولا مسئولان تنظیم بازار بیشتر تمایل دارند که کمبودها را در دقیقه 90 از طریق واردات مرتفع کنند.

بنابراین نقش تولیدکننده‌ها کمرنگ‌تر از همیشه شده است.او به کف رسیدن تعرفه واردات را هم در جهت تسهیل ورود گوشت قرمز درموارد اضطراری می‌داند و می‌افزاید: مدتی است که در وزارت بازرگانی کمیته‌ای جهت تنظیم بازار تشکیل شده اما حتی تشکیل این کمیته هم سیاست‌های دولت را از واردات به سوی حمایت از تولید داخل سوق نداده است.
به گفته وکیل گیلانی، در حال حاضر هم با توزیع گوشت یخ زده تقاضا برای گوشت قرمز گرم کم شده و قیمت‌ها کاهش هم یافته اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در ادامه این سکون، طوفانی در راه است یا نه؟

او قیمت خرید هر کیلو گوشت گوسفندی از تولیدکننده را 6 هزار تا 6هزار و300 تومان عنوان می‌کند و می‌افزاید: هر کیلو گوشت گوساله‌ها هم به قیمت 5 هزار و 400 تومان از تولید‌کننده خریداری می‌شود به این ترتیب ناگفته پیداست که تفاوت فاحش قیمت خرید با فروش نهایی یکسره به جیب واسطه‌ها سرازیر می‌شود و تولید کننده‌ها سهمی از این سود سرشار ندارند.

به هر حال فعلا و تا اطلاع ثانوی مصرف‌کنندگان می‌توانند گوشت قرمز را با قیمت‌های فعلی به خانه ببرند و البته از کاهش قیمت گوشت مرغ خرسند باشند اما به این نکته هم توجه داشته باشند که شاید این ثبات در نقطه صفر چندان دوام نداشته باشد.

کد خبر 66435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز