چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

سحر قاسم نژاد: احتمالا به‌زودی و بعد از مرغ 3هزار و300‌تومانی چشم همه به زولبیا و بامیه 3هزار و300 تومانی هم روشن خواهد شد.

به این ترتیب ظاهرا امسال شیرین کردن کام میهمان‌های سفره‌های افطار کار چندان آسانی نخواهد بود.

البته این خبری نیست که کسی را شگفت‌زده کند، چون اساسا در سالی که به نیمه نرسیده عادی‌ترین خبر، گرانی مواد غذایی بوده و خریداران در این مدت با این واقعیت که نمی‌توان در مقابل افزایش قیمت محصولات غذایی مقاومت کرد آشنا شده‌اند.

 به هر حال آن‌طور که محمد نصرتی رئیس اتحادیه قنادان می‌گوید، این اتحادیه قیمت 3 هزار و300 تومان را برای هر کیلو زولبیا و بامیه پیشنهاد کرده است. اما خبر خوشحال‌کننده برای مصرف‌کنندگان اینکه هنوز جای امیدواری وجود دارد چون مسئولان سازمان بازرگانی استان تهران با این قیمت موافقت نکرده و فعلا روی نرخ 2هزار و500 تومان اصرار دارند. نصرتی به برنا می‌گوید: قیمت انواع مواد اولیه زولبیا و بامیه مثل روغن با رشد 3 برابری مواجه شده اما با این وجود، وزارت بازرگانی بدون اختصاص یارانه خواهان تعیین‌دستوری قیمت است.

به گفته او با وجود تاکید وزارت بازرگانی برتعیین قیمت زولبیا و بامیه، تا این لحظه قنادان هیچ گونه یارانه‌ای بابت خرید مواد اولیه دریافت نکرده‌اند. نصرتی ادامه می‌دهد: اتحادیه قنادان با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت 3 هزار و300 تومان را به مجمع امور صنفی تهران پیشنهاد کرده، اما مجمع قیمت را به 2هزار و950 تومان کاهش داد. با این همه سازمان بازرگانی استان تهران این رقم را هم تایید نمی‌کند و بر قیمت 2 هزار و500 تومان تاکید دارد.

نتیجه اینکه هنوز قیمت شگفت انگیز 3 هزار و300 تومانی برای هر کیلو شیرینی زولبیا و بامیه به تصویب نهایی نرسیده اما حتی این خبر هم نمی‌تواند چندان خوشحال‌کننده باشد چون اگر قنادان قیمت را افزایش ندهند به ناچار از کیفیت تولید خود خواهند کاست و این یعنی عرضه زولبیا و بامیه‌ای که در روغن چند بار مصرف سرخ شده و رنگش به همین علت به سیاهی می‌زند و به گفته پزشکان سرطان‌زاست.

این واقعیتی است که رئیس اتحادیه قنادان هم آن را تایید می‌کند. به گفته نصرتی، با توجه به اینکه زولبیا و بامیه،  از شیرینی‌های سرخ‌کردنی هستند هر نوع کاهش قیمت بی‌دلیل باعث افت کیفیت می‌شود. به عبارت دیگر گرانی روغن نباتی باعث خواهد شد شیرینی پزان چندین بار از روغن سرخ کردنی برای زولبیا و بامیه استفاده کنند که این قطعا به ضرر مصرف‌کننده است.

در هر صورت فارغ از میزان، قیمت شیرینی مرسوم ماه مبارک رمضان قطعا افزایش خواهد یافت و زولبیا و بامیه هزار و800 تومانی پارسال به خاطره‌ها خواهد پیوست. رئیس اتحادیه قنادان استان تهران در توضیح دلایل این افزایش چشمگیر تاکید می‌کند: قیمت مواد اولیه زولبیا و بامیه از سال 85 تا کنون چند برابر شده، با این همه قیمت زولبیا و بامیه نسبت به سال گذشته تنها هزار و 100 تومان افزایش پیدا کرده است. نصرتی می‌گوید: هر کیلو نشاسته سال گذشته 750 تومان قیمت داشت اما این قیمت امسال به 950 تومان در هر کیلو رسیده است. علاوه بر این قیمت روغن هم طی 2 سال گذشته 3 برابر شده و از 780 تومان در سال 85 به 2 هزار و 430 تومان در سال‌جاری رسیده است. او می‌افزاید: قیمت هر کیلو روغن کره‌ای هم از 865 تومان در سال 85 به 2 هزار و 562 تومان رسیده و این یعنی افزایش 296 درصدی قیمت، ضمن اینکه در همین مدت قیمت هر کارتن تخم مرغ هم از 800‌تومان به هزار و 300 تومان رسیده است.

حلیم 2 هزار و500 تومانی

اما از زولبیا و بامیه که بگذریم سخن حلیم و آش رشته خوش‌تر و البته دلچسب‌تر است، بنابراین مستقیم سر اصل مطلب می‌رویم. قیمت حلیم امسال ماه رمضان به احتمال فراوان 500 تومان گران‌تر می‌شود. رئیس اتحادیه کبابی، حلیم و آشپز تهران در این باره به ایسنا می‌گوید: قیمت احتمالی هر کیلو حلیم باکیفیت حداکثر2 هزار و500 تومان خواهد بود.

علیرضا فرشید رخ در ادامه از اجرای طرحی برای کنترل قیمت حلیم و آش رشته خبر می‌دهد و می‌افزاید: در این طرح تمامی واحدهای صنفی توزیع کباب، حلیم و آش کنترل می‌شوند تا از اجناس مرغوب  در تهیه غذا استفاده و با قیمت مناسب عرضه کنند. او با اشاره به تداخل صنفی میان فعالیت اغذیه فروشان و اتحادیه کباب، حلیم و آش تاکید می‌کند: متأسفانه در ماه مبارک رمضان علاوه بر اتحادیه حلیم و کباب فروشان بسیاری از واحدهای صنفی دیگر مثل بستنی‌فروشان، اغذیه فروشان و حتی رستوران‌ها حلیم و آش می‌فروشند که از حداقل‌ استانداردهای بهداشتی هم برخوردار نیستند.

فرشید رخ ادامه می‌دهد: سعی داریم امسال با همکاری اداره نظارت بر اماکن عمومی ناجا از اینگونه تداخل صنفی جلوگیری کنیم. او می‌گوید: با توجه به افزایش نرخ گوشت و گندم فعلا پیشنهاد هر کیلو 2هزار و500 تومان را مطرح کرده‌ایم تا درصورت تصویب هیات رئیسه اتحادیه، اجرایی شود اما این نرخ یک نرخ تعزیراتی نیست چون سازمان بازرگانی استان تهران از اتحادیه تقاضای نرخ نکرده است.

رئیس اتحادیه صنف کبابی و حلیم آشپز تهران همچنین از نصب پلاکارد برسردر واحد‌‏های مجاز فروش حلیم و آش در ماه مبارک رمضان خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: متأسفانه در ماه رمضان اصناف مختلف اقدام به فروش حلیم و آش می‌‏کنند، در حالی که فقط واحد‌‏های صنفی تحت پوشش اتحادیه، مجاز به این کار هستند. فرشید‌‏رخ ادامه می‌دهد: در این پلاکارد‌‏ها تلفن رسیدگی به شکایات درج شده و اتحادیه در مقابل کیفیت و قیمت حلیم، آش و کباب فروخته شده دراین واحد‌‏ها مسئولیت دارد.

کد خبر 61740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز