سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

گروه شهری: شرکت برق تهران بزرگ با همکاری شورایاری محلات، از مهر ماه جاری طرح خانه به خانه توزیع لامپ‌های کم مصرف برق را به‌منظور بهینه‌سازی روشنایی آغاز می‌کنند

در صحن علنی شورای شهر تهران همچنین اعلام شد که کلیه سازمان‌ها و نهادها و ادارات دولتی 10لامپ با قیمت یارانه‌ای به کارمندان خود اهدا خواهند کرد.

علاوه بر این، شرکت برق تهران لامپ‌هایی با آرم سابا را که دارای گارانتی هستند از طریق فروشگاه‌های شهروند و تمامی شرکت‌های تعاونی به‌صورت گسترده توزیع خواهد کرد.

در جلسه شورای شهر از سوی سعید مهذب ترابی، مدیرعامل شرکت توزیع برق منطقه‌ای تهران بزرگ اعلام شد: نهضت مدیریت در کاهش مصرف بهینه‌ برق همچنان ادامه خواهد داشت.وی که به‌منظور ارائه خلاصه گزارش از عملکرد شرکت توزیع برق در5 ماه گذشته به شورای شهر دعوت شده بود بر لزوم اقدامات گسترده در جهت کاهش مصرف انرژی تأکید کرد.

ترابی در بخش دیگری از سخنان خود بستنی‌فروشان و میوه و آبمیوه‌فروشان را ازجمله صنوفی دانست که از طرح تعویض لامپ‌های پرمصرف خودداری کردند.پس از سخنان مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران، اعضای شورای شهر به طرح نظرات و سؤالات خود در این باره پرداختند.

ابتدا خسرو دانشجو گفت: کشور ایران در مقایسه با کشورهایی نظیر آمریکا، استرالیا و کانادا کمترین تولید گاز گلخانه‌ای را دارد اما این کشورها با رفتار طلبکارانه، کشورهای دیگر را در تولید گازهای گلخانه‌ای و تخریب محیط‌زیست محکوم می‌کنند.

مرتضی طلایی نیز اظهار داشت: متأسفانه دیده شده است که لامپ‌های کم مصرف موجود در بازار از کیفیت لازم برخوردار نیستند؛

به‌گونه‌ای که با وجود قیمت بالا به سرعت می‌سوزند.معصومه ‌آباد دیگر عضو شورای شهر تهران نیز خواستار آن شد تا جهت‌گیری‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی با مطالعه و به گونه‌ای مدیریت شود تا از وارد آمدن فشار و خسارت به مردم جلوگیری شود.

معصومه ابتکار که ریاست کمیته محیط زیست شورای شهر را بر عهده دارد نیز خواستار برنامه‌ریزی بلندمدت در حوزه بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی شد.

روشنایی در کشورهای جهان به گفته احمد مسجد جامعی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر  بیش از اینکه جنبه تشریفاتی داشته باشد راهی برای ایجاد امنیت مردم در شب است.

وی نه‌تنها بر تامین روشنایی کوچه پسکوچه شهر تهران تاکید کرد و آن را مستثنی از بحث صرفه جویی در مصرف برق دانست بلکه گفت: اساسا در برخی نقاط شهر تهران به دلایل امنیت مردم باید روشنایی‌ها افزایش یابد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم بر لزوم استانداردسازی لوازم برقی تاکید کرد .به گفته چمران، تشخیص قلابی یا استاندارد نبودن لامپ‌های کم‌مصرف کار مردم نیست و نباید انتظار داشته باشیم مردم هنگام خرید به این موارد توجه کنند، بلکه سازمان‌های مسئول باید بر بازار نظارت و کنترل داشته باشند.

چمران همچنین به موضوع بهینه‌سازی سوخت در ساختمان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: از آنجایی که بیش از 70 درصد پرت انرژی در ساختمان‌های شیشه‌ای صورت می‌گیرد.

طرحی را در شورا به شکل تشویقی به تصویب رساندیم که براساس این طرح، ساختمان‌هایی که از شیشه‌های دو جداره و مصالح استاندارد در ساختمان استفاده کنند تا 10 درصد از عوارض ساخت معاف شوند.  وی تاکید کرد: این طرح باید هرچه زودتر اجرایی شود.

تولید روزانه 40هزار تن نخاله در تهران

خسرو دانشجو هنگام بررسی طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه مدیریت کاهش آوار و نخاله‌های ساختمانی، تصریح کرد: 40 هزار تن نخاله تولیدی، 5 برابر زباله‌های خانگی شهر تهران است.

بعد از اظهارات دانشجو، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران بر ضرورت اتخاذ تمهیداتی برای بازیافت مکانیکی نخاله‌ها به هنگام جمع آوری اولیه تصریح کرد.

حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز در این رابطه تأکید کرد: با تهیه این لایحه مکانیسم تخریب ساختمان‌ها تغییر خواهد کرد.

براساس ماده واحده این طرح، شهرداری تهران مکلف شد که حداکثر ظرف 6 ماه با لحاظ شاخص‌های فنی، زیست محیطی و فرهنگی لایحه مدیریت کاهش آوار و نخاله‌های ساختمانی را در چارچوب دستور‌العمل پیوست با تأکید بر استفاده از قابلیت‌های بخش خصوصی تهیه و جهت تصویب به شورای شهر تهران ارائه نماید.

کاهش 50 درصدی مصرف برق 

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق منطقه‌ای تهران بزرگ 730 اداره دولتی تک‌تک مورد بازرسی ممیزی انرژی قرارگرفتند و پس از آموزش‌های لازم به میزان 50 درصد مصرف انرژی در 3 ماهه اخیر نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد.

کد خبر 61028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز