شنبه ۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۵
۰ نفر

مهرداد مشایخی : سه‌شنبه هفته گذشته شورای شهر تهران در حرف و عمل به صرفه جویی و کاهش مصرف برق و جلب‌مشارکت شهروندان و نهادها در این امر پرداخت.

چلچراغ بزرگ صحن شورا از آن روز با لامپ‌های کم مصرف روشن شد و همه روشنایی‌ها به این لامپ‌ها مجهز شد. این اقدام در شورای شهر تهران موجب شد تا مصرف برق در این ساختمان بزرگ به یک‌پنجم گذشته برسد.

هر ۲ جلسه شورای شهر تهران در هفته گذشته، برگزار شد. جلسه یکشنبه که یکصد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بود و حسن بیادی در غیاب مهدی چمران ریاست آن را به‌عهده داشت، بدون حضور مستمع برگزار شد.

مانند هر ۲ جلسه هفته گذشته، آن روز رسول خادم، رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا نقش محوری در بررسی طرح‌ها ایفا کرد و گزارش بازرس قانونی و حسابرسی مستقل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه را ارائه کرد.

براساس پیشنهادات ارائه شده در این گزارش و به‌منظور شفاف سازی صورت‌های مالی از سیستم‌های نوین حسابداری برای ثبت عملیات مالی سالهای 86 و 87 استفاده شود.

همچنین در ارتباط با اموال شرکت به ویژه اموال غیرمنقول از نظراثبات مالکیت، رفع تصرف و اخذ سند قانونی اقدام و پس از ارزیابی به نرخ روز در دفاتر قانونی شرکت ثبت شود.

در بخش دیگر این پیشنهاد به‌منظور حفظ اموال منقول و غیرمنقول شرکت، پوشش بیمه‌ای لازم و متناسب با شرایط شرکت فراهم شود.

از سوی دیگر کلیه بدهی‌های شرکت به کارکنان اعم از ذخیره سنواتی و پاداش خدمت و سایر موارد مرتبط در حساب‌های سالانه منظور شود.

در بند دیگر این گزارش به شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه پیشنهاد شده است نظر به اینکه تامین منابع مالی شرکت و پرداخت بدهی‌های معوق آن همواره با دشواری مواجه بوده و کسری بودجه سالانه شرکت از طریق بودجه شهرداری تهران جبران می‌شود و مدیران شرکت بعضا جهت تامین منابع مورد نیاز پرسنلی از بودجه عمرانی استفاده می‌کنند با استناد به تبصره هفتم ذیل ماده واحده «مجوز چگونگی مشارکت بخش خصوصی – تعاونی در بهره برداری از خطوط اتوبوسرانی و مینی بوسرانی شهر تهران» شرکت اتوبوسرانی با انتخاب مشاور صاحب‌نظر نسبت به تهیه طرح جامع مدیریتی و ارائه راه حل‌های اساسی در این خصوص اقدام کند.

خادم در ادامه گزارش تاکید کرد: شرکت واحد اتوبوسرانی یک شرکت و تابع قانون تجارت است و  باید شفاف سازی مالی را داشته باشد. 

ادامه جلسه هم به بررسی لایحه ارائه شده از سوی شهرداری تهران درخصوص« ایجاد فضای سبز محوطه یگان حفاظت هواپیمایی فرودگاه امام خمینی» گذشت.

جلب مشارکت برای صرفه‌جویی در برق

اما اعضای شورای اسلامی شهرتهران در یکصد و هشتمین جلسه شورا دوفوریت طرحی را به تصویب رساندند که طی آن مشارکت عموم شهروندان تهرانی، اصناف و کلیه نهادهای دولتی، ‌عمومی و مدنی در صرفه جویی و بهینه سازی مصرف برق در شهر تهران جلب خواهد شد.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهرتهران در جریان بررسی دو فوریت طرح جلب مشارکت شهروندان تهرانی، اصناف و کلیه نهادهای دولتی، عمومی و مدنی در صرفه جویی و بهینه سازی مصرف برق با اشاره به خاموشی‌های پی‌در پی در شهر تهران به‌دلیل کمبود تولید برق گفت: متأسفانه با توجه به بروز خشکسالی و کاهش تولید برق از سوی نیروگاه‌ها و سدها، شاهد مصرف‌های بی‌رویه و بیجای برخی اصناف و مصرف‌کنندگان هستیم.

وی تصریح کرد: طی چندین جلسه‌ای که با مسئولان شرکت برق تهران داشته‌ایم از آنها خواستار برخورد با مشترکین پرمصرف شده‌ایم که البته مردم هم در معرفی و شناساندن مشترکین پر مصرف، مسئولان را یاری کرده‌اند.

از سوی دیگر احمد مسجد جامعی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در این خصوص گفت: اعتماد کردن به مردم درخصوص بهینه مصرف کردن برق برای جلب مشارکت آنها مؤثر است.

وی خاطر نشان کرد: انتظار‌ها و فشارهایمان را روی مردم نگذاریم؛باید از دستگاه‌های تولید‌کننده برق و دولت هم بخواهیم که چه برنامه‌هایی برای روبه‌رو شدن با این بحران داشته اند و آیا خودشان هم در بهینه مصرف کردن گام بر می‌دارند؟

معصومه ابتکار نیز در جریان بررسی این طرح متذکر شد: طی یک برنامه بلندمدت در سال‌های پیش باید مصرف آب و برق و انرژی را جدی می‌گرفتیم و مدیریت می‌کردیم؛ چرا بیشترین بار مشکلات را می‌خواهیم بر دوش مردم بگذاریم. 

خسرو دانشجو سخنگوی شورا نیز با تاکید بر تغییر لفظ بهینه مصرف کردن به جای کم مصرف کردن گفت: به جای اینکه شهروندان را تشویق کنیم مصرف کمتر داشته باشند باید بگوییم که بهینه مصرف کنند.

مهذب ترابی مدیرعامل شرکت تولید و توزیع برق تهران که در این جلسه حضور داشت، گفت: امکان صرفه جویی در شهر تهران بسیار فراهم است. وی افزود: تا برنامه سوم توسعه متوسط رشد مصرف سالانه بین 8 تا 10 درصد بوده است و باید سالانه 3500 مگاوات یعنی معادل 3 تا 5/3 میلیارد دلار ظرفیت سازی برای تولید برق در کشور می‌شده است.

وی افزود: تاکنون 100 هزار مشترک پر مصرف شناسایی شده اند که جهت برخورد با آنها در مرحله اول اخطار به محل این دسته از مشترکان ارسال خواهد شد که درصورت تکرار آن برخوردهای دیگری در دستور کار قرار دارد.

در جلسه سه‌شنبه شورای شهر، طرح «ساماندهی وضعیت فعالیت کمیسیون‌های ماده 100 قانون شهرداری ها و الزام شهرداری تهران به جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز در شهر تهران» هم به تصویب رسید.

مهدی چمران درباره این طرح گفت: برای ساماندهی کمیسیون ماده 100 مدت زیادی زحمت کشیده شده است؛ اعضا شورا و قاضیان آن کمیسیون تلاش می‌کنند تا از تخلفات ساختمانی جلوگیری شود، رای می‌دهند اما در نهایت آرا چندان اجرا نمی‌شود.

براساس این طرح، با توجه به حجم قابل‌توجه ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده شهر تهران و ارتقاء سطح تعامل میان تمامی حوزه‌های اجرایی مرتبط با موضوع فعالیت کمیسیون ماده 100 در مراحل پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، شورای اسلامی شهر تهران حداکثر ظرف مدت یک ماه از زمان تصویب این طرح ستاد هماهنگی کمیسیون ماده 100 را تشکیل دهد.

این 15 نفر

حبیب کاشانی - حسن بیادی

مدیران باشگاه پرسپولیس یک ماه پس از قهرمانی تیمشان در لیگ برتر فوتبال، روزهای آرام و کم‌تحرکی را می‌گذرانند. حبیب کاشانی که یک ماه پیش به همه اعضا و خبرنگاران به‌خاطر قهرمانی پرسپولیس شیرینی داده بود، یکی دو روز از استعفایش از مدیرعاملی گذشته بود و کم‌حرف و آرام جلسه را سپری می‌کرد.

بیادی هم که عضو هیأت‌مدیره پرسپولیس است مثل کاشانی اظهارنظر خاصی در شورا نداشت. وقتی که وی زودتر از پایان‌جلسه داشت شورا را ترک می‌کرد کاشانی پرسید کجا می‌روید آقای بیادی؟ و او  جوابی نداد و حاضران آرام خندیدند. شاید به پرسپولیس می‌رفت؟ احتمالاً در غیاب کاشانی، باشگاه بیشتر به او نیاز دارد.

حمزه شکیب

شکیب، عضو فعال شورا، پرکاری و فعالیتش را در جلسه سه‌شنبه بیش از پیش نشان داد. در حالی که فرصتی برای بررسی یک فوریت کاهش خطرپذیری لرزه‌ای باقی نمانده بود‌، شکیب با اصرار از اعضا خواست که چنددقیقه بمانند تا او طرح را بخواند و یک فوریت آن تصویب شود.

خسرو  دانشجو

در حالی‌که دوشنبه هفته گذشته تیم استقلال قهرمان جام حذفی شده بود و انتظار می‌رفت روز سه‌شنبه خسرو دانشجو که رئیس هیأت‌مدیره استقلال است شاد و سرحال به جلسه شورا بیاید،  در جلسه آن روز کلافه و کمی عصبی بود. حتی صحبت‌های چمران که پیروزی تیم استقلال  را تبریک گفت او را  سرحال نیاورد.

رسول خادم

خادم همچنان یکی از پرکارهای عرصه شوراست. او در جلسه سه‌شنبه هفته گذشته محور بیشتر بحث‌ها بود. به‌نظر می‌رسد که بار بررسی مصوبات شورا بیشتر روی دوش او افتاده است.خادم هم در مورد کاهش مصرف برق گفت: اگر اصناف ملزم بشوند که فقط 10درصد از مصرف برقشان را بکاهند دیگر هیچ مشکلی نخواهد بود.

محمد علی نجفی

مردی که وزارت و معاونت ریاست‌جمهوری را تجربه کرده ظاهراً حوصله‌اش در جلسات شورا سر می‌رود  و  مدتی است کمتر اظهارنظر می‌کند. همه می‌دانند نجفی کمر درد دارد و باید فقط روی صندلی چوبی خودش بنشیند، اما با این حال هربار صندلی وی  جابه‌جا یا عوض می‌شود .

مرتضی طلایی-علیرضادبیر

فرمانده سابق پلیس تهران کم‌حرف‌تر از روزهای پیش است. در این میان علیرضا دبیر هم اگرچه هر از گاهی نظری درباره طرح‌ها  می‌دهد اما همچنان کم صحبت به‌نظر می‌رسد.

هادی ساعی

هادی ساعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با اشاره به وجود منابع دیگر تامین انرژی در کشور گفت: خوشبختانه ما  در کشوری زندگی می‌کنیم که در طول سال همیشه از انرژی خورشید برخوردار است پس بهتر است در برنامه ریزی هایمان برای تامین انرژی خورشید را در نظر بگیریم.

در بسیاری از کشورها از خورشید به‌عنوان یکی از منابع اصلی تامین انرژی استفاده می‌کنند.

مهدی چمران

در جلسه روز سه‌شنبه هفته گذشته یکی از دستورجلسه‌ها جلب مشارکت شهروندان، اصناف و نهادهای دولتی برای صرفه‌جویی و مصرف بهینه برق بود و  مهدی چمران رئیس شورا گفت که آدرس و نشانی چند واحد صنفی پرمصرف را دارد که برای چشم و هم‌چشمی لامپ‌های مغازه خود را افزایش می‌دهند.

چمران می‌خواست بگوید که واحدهای پرمصرف در اطراف همه ما فراوانند و کافی است نگاهی به اطرافمان بیندازیم.

عباس شیبانی

مسن‌ترین عضو شورا ،جلسه روز سه‌شنبه را ناگهان ترک کرد. ظاهرا پیامی در مورد وخامت حال همسر بیمار ایشان رسیده بود. اعضای شورا متوجه شدند که همسر ایشان دارفانی را وداع گفته است.

به نظر می‌رسد این عضو  شورای شهر که با حضورش  در ساختمان بهشت،  آرامش خاصی به جلسات شورای شهر می‌دهد ،روزهای نه چندان خوبی را پس از این اتفاق داشته باشد.

احمد مسجد جامعی

اما وزیر پیشین ارشاد سه‌شنبه گذشته به نکته جالبی اشاره کرد، نکته‌ای که کمی طعم کنایه هم در آن چشیده می‌شود. مسجدجامعی خطاب به اعضای شورا گفت که چرا این همه از شهروندان انتظار صرفه‌جویی داریم؟

او گفت: تهران در مجموع شهر روشنی نیست که بخواهیم لامپ‌های آن را کم کنیم، از آنجا که مسیر رفت‌وآمد ما درخیابان‌های شمال شهر است روشنایی را در شمال شهر می‌بینیم و گمان می‌کنیم همه شهر این طوری است، در حالی که نقاط بسیاری در جنوب شهر نیاز به روشنایی دارد، مثل مناطق 18 و 19 و...، چطور می‌شود از آنها انتظار داشت صرفه‌جویی کنند؟

معصومه ابتکار

او به موضوعی اشاره کرد که بلافاصله مخالفت دانشجو را برانگیخت. او معضل خاموشی را نتیجه مدیریت غلط دانست و گفت: با وجود اینکه تا پایان برنامه چهارم توسعه باید پیش‌بینی ساخت نیروگاه‌هایی با 12 هزار مگاوات می‌شد، اما این موضوع محقق نشد.

به گفته ابتکار باید دولت این موضوع را در سال‌های قبلی مدیریت می‌کرد. اما این حرف ابتکار کافی بودتا خسرو دانشجو بلافاصله واکنش نشان دهد.

دانشجو با ناراحتی از ابتکار پرسید چطور دولت می‌تواند ظرف چندسال مطالعه کند، نیروگاه بسازد و به بهره‌برداری برساند؟ این مشکلات مربوط به دولت‌های پیشین است.

پروین احمدی‌نژاد- معصومه آباد

حرف‌هایشان در شورا  را بیشتر با خودشان مطرح کردند تا در صحن شورا. این دو عضو هم سه‌شنبه گذشته اظهارنظر خاصی نکردند.

گویا این دو عضو شورا کمتر سعی می‌کنند در مباحث و مسائل مطرح شده در شورا شرکت  کنند.هر چند آنان نیز به مانند سایر اعضای شورا نگران مصرف برق و قطعی‌های متوالی هستند .آنان سه‌شنبه سکوت کردند،اما نه در هنگام رأی گیری.

کد خبر 55645

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز