نفیسه مجیدی‌زاده: بیش از ۱۵میلیون نفریم! ما دانش‌آموزانی که هرسال برای گذران اوقات فراغتمان کلی ابلاغیه و دستورالعمل و برنامه صادر می‌شد، ما که گاه از یک کلاس تابستانی به کلاس دیگر کوچ می‌کردیم و گاه فقط در حال استراحت بودیم.

فرمان تابستان را دستت بگیر!

این دومین تابستان کرونایی است؛ حالا همان تفریحات اندک، باشگاه‌های ورزشی و یا کلاس‌های تابستانی هم یا محدود شده و یا مجازی. استراحت و کار با موبایل هم اندازه‌ای دارد و بعد حتماً در این‌روزهای بلند و کش‌دار به لحظه‌ی «حوصله‌ام سررفته!» نزدیک می‌شویم!
«بصیرمقدسیان»، معلم و پژوهشگر توانمندسازی نوجوانان برای این تابستان، پیشنهادهایی دارد. او به خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «بهترین اتفاقی که می‌تواند بیفتد، این است که نوجوانان خودشان محور برنامه‌ی تابستانشان را در دست بگیرند. در گذشته همیشه والدین، مدرسه و جامعه خواستند برای نوجوانان تصمیم بگیرند، درحالی که خودشان می‌توانند برنامه‌ریز و کارگردان باشند و خانواده و جامعه هم کمکشان کنند.»
او ادامه می‌دهد: «نوجوانان شروع کنند و به‌صورت عملی فرمان زندگی‌شان را دستشان بگیرند. قرار است خودشان راننده‌ی زندگی خودشان باشند و نزدیکاشان هم به آن‌ها کمک می‌کنند.»
به گفته‌ی او: «خودانگیختگی مهم است و تابستان می‌تواند چنین فضایی را فراهم کند. البته این امر یک‌روزه به‌دست نمی‌آید و چیزی است که باید به‌مرور شکل بگیرد. اما نوجوانان می‌توانند شروع کنند و در زمینه‌ی رشد شخصی‌، علاقه‌مندی‌ها و مستقل‌شدن و ساخت آینده، فرمان را دستشان بگیرند.»

چه‌طور برانیم؟
برای این که فرمان را دست بگیریم باید قوانین و روش رانندگی را بلد باشیم. بخشی از این قوانین در مدرسه، خانواده و جامعه به ما آموزش داده شده، اما چه‌طور باید برانیم؟
مقدسیان می‌گوید: «قرار نیست فرمول اتم را کشف کنند یا سفینه‌ای بسازند که برود کره‌ی ماه!
فرمول ساده‌ای دارد؛ همین برنامه‌های هرروزه است. ما هرروز صبح بیدار می‌شویم، صبحانه می‌خوریم و بعد بقیه‌ی برنامه‌هایمان را پیش می‌بریم. حالا نسبت به همین برنامه‌ی روزانه یک‌درجه روشن‌تر شویم؛ یعنی برنامه‌ریزی کنیم.
قرار نیست آپولو هوا کنیم یا از روز اول همه‌چیز دستمان باشد. ما بزرگ‌ترها هم با این‌همه مشغله، خیلی‌وقت‌ها بدون‌تعارف سردرگم هستیم و تکلیفمان با خودمان روشن نیست. همه همین‌طور هستیم. این راه، بی‌حالی و زمین‌خوردن دارد، اما بهتر است نوجوانان زودترشروع کنند و بنشینند پشت رُل زندگی! خودشان نسبت به آن آگاه باشند، جرئت کنند و بروند سمت کاری که دوست دارند و برایش زحمت بکشند تا به نتیجه برسند.»
او معتقد است وقتی نوجوانان تصمیم می‌گیرند کاری را انجام بدهند و برنامه‌ای را جور کنند، اگر هزار مانع هم سر راهشان بچینند برای هرهزار مانع راه‌حل پیدا می‌کنند. پس این‌جا هم اگر بخواهند، می‌توانند. در نوجوانی، انسان به فردی که قرار است باشد تبدیل می‌شود و تابستان، فرصتی است برای این کار .

کد خبر 609490

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha