محله گلشن(خاک‌سفید) جزو بخش‌های کم برخوردار شمال شرق پایتخت است.

بهشت خوبان

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  تا ۲ سال پیش طبق آمار موجود در دفاتر خیریه‌های فعال در محله، حدود ۴ هزار خانواده نیازمند در این محدوده ساکن بودند، اما پس از شکل‌گیری و فعالیت خیریه «بهشت خوبان»، این تعداد به ۶۵۰ خانواده کاهش پیدا کرده است. شاید به نظر برسد به دلیل افزایش سطح کمک‌ها یا افزایش تعداد خیرین، تعداد نیازمندان تا یک ششم آمار کاهش داشته، اما این پیش‌فرض در دوره‌ای که کرونا و تورم پا به پای هم رکورد زدند، ساده انگاری است. واقعیت این است که ایده یکپارچه‌سازی خیریه‌ها و همپوشانی لیست مددجویان ساکن در محله باعث کاهش آمار شده و این ایده را «یاسر خزلی» یکی از جوانان خاک‌سفید وبانی خیریه «بهشت خوبان» در این محله اجرا کرده است. خزلی از چگونگی اجرای این فرایند و سایر فعالیت‌های این خیریه می‌گوید.  

بانی خیریه «بهشت خوبان» اگرچه چند سالی است در محله خاک‌سفید زندگی نمی‌کند، اما در این محله بزرگ شده و مشکلات اهالی را از نزدیک لمس کرده است. این شهروند ۴۱ ساله که با عضویت در هیأت امنای مساجد و هیئت‌های مذهبی پیوندش را با محله حفظ کرده، درباره شکل‌گیری خیریه بهشت خوبان این‌طور می‌گوید: «سال ۹۷ به همراه چند نفر از جوانان فعال در هیأت انصار المهدی(عج) تصمیم گرفتیم بین نیازمندان محله سبد کالا توزیع کنیم.

وقتی به سراغ خیریه‌های فعال در محله رفتیم، متوجه شدیم که بالغ بر 80 خیریه اعم از مساجد، بهزیستی، کمیته امداد، شهرداری؛ شورایاری و سرای محله، دانشگاه امام حسین(ع)، آستان قدس رضوی، بسیج و... و. در این محله فعالیت دارند و به ۴ هزار خانواده ساکن درمحله کمک می‌کنند.» خزلی ادامه می‌دهد: «باورش برای ما سخت بود که با وجود فعالیت این تعداد خیریه در محله، آمار خانواده‌های نیازمند آنقدر بالاست؛ برای همین مدیران خیریه را متقاعد کردیم که لیست مددجویانشان نیاز به همپوشانی دارد، لیست‌ها را که کنار هم گذاشتیم متوجه شدیم موازی‌کاری‌ها بسیار زیاد است.

مثلاً در یک مسجد ۴ گروه خیریه هیأت امنا، امام جماعت، بسیج خواهران و بسیج برادران فعال بودند که هرکدام لیست جداگانه‌ای از مددجویانی که در محدوده مسجد زندگی می‌کردند ارائه دادندکه این لیست‌ها شباهت‌های زیادی به هم داشتند. همپوشانی دقیق لیست‌ها ۲ سال طول کشید. درعوض تعداد خانواده‌های نیازمند از ۴ هزار به ۶۵۰ خانواده رسید و قرار شد کمک‌های هدفمند با هماهنگی خیریه «بهشت خوبان» بین این افراد توزیع شود.» 

  •  پهنه‌بندی با محوریت مساجد 
توانمندسازی نیازمندان در بهشت خوبان
یاسر خزلی/‌بانی خیریه بهشت خوبان

پس از هماهنگی با خیریه‌ها و شناسایی خانواده‌های نیازمند، لازم بود برنامه تازه‌ای برای کمک به این افراد اجرا شود. خزلی در این‌باره می‌گوید:‌ «برای حمایت از نیازمندان محله پهنه‌بندی جغرافیایی با محوریت مساجد محله تعریف و بر این اساس، محله را به ۲۸ پهنه تقسیم کردیم. هر پهنه بر حسب تعداد خانواده‌های نیازمندی که در ۲ تا ۳ کوچه اطراف مسجد ساکن هستند، به یک یا چند مددکار سپرده شد که این افراد شناسایی دقیق خانوارهای نیازمند را بر حسب اولویت نیازها انجام می‌داد و هر خانواده را بر حسب کد ملی سرپرست خانوار در لیست جدید برای ارائه کمک‌ها قرار گرفت.

مثلاً اگر در یک پهنه ۳۰ خانوار شناسایی شده بود، حداقل ۳ مددکار فعالیت می‌کردند که هریک فقط به ۱۰ خانواده رسیدگی می‌کردند و شناخت دقیقی از این افراد برای رسیدگی بهتر و هدفمندی کمک‌ها پیدا می‌کردند.» مدیر خیریه «بهشت خوبان» ادامه می‌دهد:‌ «در مرحله توزیع کمک‌ها تاکنون ۴۰ سری سبد کالا بین این خانواده‌ها توزیع شده است اما نیازها که فقط در سبد کالا خلاصه نمی‌شود، از این‌رو نیازهای مددجویان را دسته‌بندی کردیم و ۳۰ گروه تخصصی برای موضوعات دارو و درمان، ترک اعتیاد، تأمین پوشاک، جهیزیه، شغل و درآمد و... و. تشکیل شده است. این گروه‌ها موظفند یک مشکل را به‌صورت تخصصی برای کل محله حل کنند. مثلاً جامعه هدف گروه درمان که با پزشکان و داروخانه‌ها در ارتباط است، بیماران ساکن در محله هستند.

همچنین جامعه هدف گروه تخصصی جهیزیه، نوعروسان نیازمند هستند و فقط همین یک گروه در کل محله خدمات جهیزیه ارائه می‌دهد؛ موضوعی که تا پیش از هماهنگی خیریه‌ها مقدور نبود و از این‌رو برخی با سوءاستفاده از موازی‌کاری خیریه‌ها، از چند خیریه جهیزیه گرفته و به فروش می‌رساندند.»

  •  توزیع پوشاک به انتخاب مددجوها

توانمندسازی نیازمندان در بهشت خوبان

در خیریه بهشت خوبان، توزیع پوشاک و کیف و کفش به‌صورت انتخابی توسط نیازمندان انجام می‌شود. خزلی در این‌باره می‌گوید: «یک گروه تخصصی پوشاک و کفش داریم که با تولیدکنندگان پوشاک در ارتباط هستند و البسه و کیف و کفش را برای نیازمندان تهیه می‌کنند، آنها هر ماه ۲ یا ۳ روز در یکی از دفاتر خیریه لباس‌ها را در رگال می‌چینند تا نیازمندان بنا به سلیقه‌شان لباس مورد نیازشان را تهیه کنند.»

او با بیان اینکه تاکنون ۳ هزار قطعه لباس توزیع شده، ادامه می‌دهد: «تلاش ما این است که برای حفظ شأن و کرامت انسانی مددجویان، همه لباس‌ها نو باشد اما گاهی لباس‌های دست دوم درحد نو می‌رسد که یکی از خیّران که خشکشویی دارند آنها را شست‌وشو و اتو کشیده تحویل می‌دهد.» خزلی تأکید می‌کند: «از آنجایی که بیشتر خیریه‌ها سبد کالا توزیع می‌کنند، واکنش مددجویان نسبت به توزیع لباس بسیارقابل تأمل است. بزرگ‌ترها دنبال لباسی هستند که سایزشان باشد و بچه‌ها با ذوق در رگال‌ها رنگ دلخواهشان را جست‌وجو می‌کنند. مددجویانی داشتیم که از سر ذوق اشک ریختند و لباس کهنه‌شان را همانجا با نو تعویض کردند. این بازخوردها به بچه‌های گروه که بی‌چشمداشت و داوطلبانه کار می‌کنند، انگیزه می‌دهد که کار را ادامه دهند.»

  •  اینجا ماهی‌گیری یاد می‌دهیم 

توانمندسازی نیازمندان از طریق آموزش مهارت تأمین شغل یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های گروه «بهشت خوبان» است. مدیر گروه در این‌باره توضیح می‌دهد: «یک گروه تخصصی شغل داریم که مشاغلی که سودده، کم ریسک و کم سرمایه باشند را بر حسب استعداد، مهارت و ظرفیت مددجو پیشنهاد می‌دهند. اگر مددجو نیاز به آموزش داشته باشد، آموزش‌های لازم به او داده می‌شود و به مددجو کمک می‌شود که گواهینامه فنی وحرفه‌ای یا مجوز مشاغل خانگی و... بگیرد و در نهایت هم در مرحله فروش تولیداتش در نمایشگاه یا فروشگاه‌های آنلاین مثل دیجی کالا و... حمایت می‌شود.»

خزلی می‌افزاید:‌ «همچنین یک صندوق تأمین اشتغال با موجودی چند ده میلیونی برای تهیه لوازم و ابزار کار و سرمایه اولیه داریم.» مدیر خیریه بهشت خوبان با تأکید بر اینکه شرط همراهی با مددجو و تداوم کمک‌ها، اشتغال به کار است، می‌گوید:‌»گروه تخصصی کاریابی از ابتدا تا کسب درآمد با مددجو همراهی کرده و مشورت می‌دهد اما اگر مددجو نخواهد همکاری کند و به دنبال شغل نباشد، کمک‌های خیریه قطع می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «با این شرایط نیازمند مجبور است کار کند، ولی قبلاً مجبور نبود چون از سه یا چهار خیریه کمک می‌رسید و اموراتش می‌گذشت، در واقع ما اینجا همزمان با ماهی دادن، ماهی‌گیری هم یاد می‌دهیم تا مددجویان توانمند شوند و آمار نیازمندان کم شود.» 

کد خبر 609146

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha