دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت می‌گویند گونه دلتای کروناویروس که ابتدا در هند کشف شد، دارد به گونه غالب کووید-۱۹ در جهان بدل می‌شود.

India

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سومایا سوامیناتان همچنین ناامیدی خود را از شکست کارآزمایی واکسن کرونای نامزدشده شرکت آلمانی «کیورواک» (CureVac) در رسیدن به معیارهای اثربخشی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، به خصوص در هنگامی که ظهور گونه‌های بسیار واگیر کرونایروس نیاز به واکسن‌های موثر جدید تشدید کرده است.

انگلیس افزایش شدید عفونت‌ها با گونه دلتای کروناویروس را گزارش کرده است و مقام ارشد بهداشت عمومی آلمان پیش‌بینی کرده است که با وجود میزان فزاینده واکسیناسیون در این کشور گونه دلتا به گونه غالب در این کشور بدل شود.

از طرف دیگر در روسیه، کاخ کرملین پس گزارش  افزایش بی‌سابقه عفونت با گونه دلتای کروناویروس در مسکو که ترس بروز موج سوم عفونت را ایجاد کرده است×  اکراه مردم در واکسن زدن و «هیچ‌انگاری» را مقصر این وضعیت دانست.

سوامیناتان در کنفرانس خبری در ژنو گفت: «گونه دلتا در مسیر تبدل شدن به گونه غالب کروناویروس در جهان است که چرا که میزان واگیری آن بالا است.»

هنگامی که این هفته شرکت آلمانی «کیورواک» گزارش کرد میزان اثربخشی آن واکسن تولیدی‌اش فقط ۴۷ درصد است، یعنی کمتر از ۵۰ درصدی که سازمان جهان بهداشت ضروری می‌داند، ظهور گونه‌های جدید کروناویروس در این شکست دخیل دانسته شد.

این شرکت گفت که دست کم ۱۳ گونه کروناویروس را در میان جمعیت مورد بررسی یافته است.

سوامیناتان گفت با توجه به اینکه واکسن‌های فایزر/بیونتک و مدرنا که از فناوری مشابه mRNA استفاده می‌کنند، میزان اثربخشی بالای ۹۰ درصد داشتند، انتظار اثربخشی بیشتری از واکسن کیورواک می‌رفت.

سوامیناتان گفت:«ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که همه واکسن‌های mRNA اثربخشی مشابهی داشته باشند، چرا که هر کدامشان از  فناوری اندکی متفاوت استفاده می‌کنند» و افزود شکست غیرمنتظره واکسن mRNA شرکت کیورواک بر اهمیت کارآزمایی‌های دقیق بالینی برای آزمایش واکسن‌های جدید نشان می‌دهد.

مقامات سازمان جهانی بهداشت همچنین درباره وضعیت آفریقا ابراز نگرانی می‌کننند، گرچه این منطقه تا به حال فقط ۵ درصد کل موارد عفونت‌های جدید و ۲ درصد مرگ‌های ناشی از آن را به خود اختصاص داده است.

مایک رایان، رئیس برنامه اضطرارهای سازمان جهانی بهداشت گفت در هفته گذشته شمار موارد جدید در کشورهای آفریقایی نامیبیا، سیرالئون، لیبریا و روآندا دو برابر شده است و دسترسی چندانی به واکسن وجود ندارد.

رایا گفت: «این وضعیتی بسیار بسیار نگران‌کننده است. واقعیت آزارنده این است که در این منطقه چندین گونه جهش‌یافته کرونا با واگیری بالا در چرخش هستن. ما توده‌های وسیعی از جمعیت آسیب‌پذیر در آفریقا را داریم که هنوز هم با واکسن‌ها محافظت نشده‌اند.»

کد خبر 608728

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha