اسرائیل که با گسترش گونه دلتا کروناویروس روبرو است، روز دوشنبه از کاهش اثربخشی واکسن کرونای فایزر/بیونتک در پیشگیری از عفونت و بیماری علامت‌دار خبر داد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز با این حال مقامات بهداشتی اسرائیل می‌گویند این واکسن هنوز اثربخشی خود را در پیشگیری از بیماری شدید کووید-۱۹ حفظ کرده است.

این کاهش اثربخشی در واکسن با انتشار گونه‌ی دلتای کروناویروس و پایان محدودیت‌های فاصله‌گیری اجتماعی در اسرائیل همزمان شده است.

وزارت بهداشت اسرائیل اعلام کرد اثربخشی واکسن فایزر/بیونتک در پیشگیری از عفونت کرونا و بیماری علامت‌دار کووید-۱۹ در دوره زمانی از ششم ژوئن (۱۶ خرداد) به بعد به ۶۴ درصد نزول کرده است. در همین دوره زمانی اثربخشی واکسن در پیشگیری از بستری شدن و بیماری وخیم ناشی از کروناویروس در حد ۹۳ درصد بوده است.

این وزارت در بیانیه‌اش نمی‌گوید میزان قبلی اثربخشی واکسن چقدر بوده و جزئیات بیشتری هم بیان نکرده است. اما مقامات این وزارت در ماه مه (اردیبهشت) گزارشی منتشر کردند که در آن آمده بود تزریق دو دوز واکسن فایزر باعث حفاظت بیش از ۹۵ درصدی در برابر عفونت کروناویروس، بستری شدن و بیماری شدید ناشی از آن شده است.

سخنگوی شرکت فایزر از اظهارنظر درباره این داده‌ها خودداری کرد و به پژوهش‌های دیگر اشاره کرد که نشان می‌دهند آنتی‌بادی‌های ایجادشده بوسیله واکسن این شرکت هنوز می‌توانند همه گونه‌های آزمایش‌شده کروناویروس از جمله گونه دلتا را هر چند با قدرت کمتر خنثی کنند.

حدود ۶۰ درصد جمعیت ۹.۳ میلیون نفری اسرائیل دست کم یک دوز واکسن فایزر را تا به حال دریافت کرده‌اند و شمار موارد روزانه عفونت از بیش از ۱۰۰۰۰ مورد در روز در ماه ژانویه (بهمن) به شمار تک‌رقمی در ماه پیش کاهش یافته بود.

این کاهش شدید در عفونت‌ها باعث شد مقامات تقریبا همه محدودیت‌های مربوط به فاصله‌گیری اجتماعی و نیز ماسک زدن اجباری را لغو کنند، هر چند در روزهای اخیر ماسک زدن در برخی از شرایط دوباره ضروری شده است. در همین زمان، گونه‌ی دلتا که به گونه غالب کروناویروس در جهان بدل شده است، در اسرائیل هم شروع به انتشار کرد.

سپس موارد روزانه عفونت به تدریج افزایش یافت و در روز یکشنبه به ۳۴۳ مورد رسید. شمار موارد وخیم بیماری هم از ۲۱ مورد به ۳۵ مورد افزایش یافت.

کارشناسان می‌گویند بعید است دوباره  میزان بالای بستری شدن افراد مانند ابتدای سال رخ دهد و تا به حال شمار موارد وخیم بیماری بسیار کمتر بوده است. به گفته آنها بازگشت محدودیت‌های اجتماعی لزومی ندارد و اقداماتی مانند ادامه کارزار واکسیناسیون و آزمایش مسافران بازگشته از خارج کافی خواهد بود.

کد خبر 612439

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha