یک بررسی بزرگ در انگلیس نشان می‌دهد آمیزه آنتی‌بادی‌های ضد کرونای ساخت شرکت‌های داروسازی «رجنرون» و «روش» باعث کاهش مرگ در بیماران بستری‌شده کووید-۱۹ شده است که دستگاه ایمنی خودشان نتوانسته است، پاسخی در برابر ویروس ایجاد کند.

regeneron

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این درمان آنتی‌بادی به نام REGEN-COV برای افراد دچار کووید-۱۹ با شدت خفیف تا متوسط در آمریکا مجوز مصرف اضطراری گرفته است، اما نتایج به دست آمده از این کارآزمایی به نام RECOVERY واضح‌ترین شواهد درباره اثربخشی این درمان در میان بیماران بستری‌شده را فراهم می‌کند.

این درمان آنتی‌بادی باعث کاهش بیست درصدی میزان مرگ‌ومیر ۲۸ روزه افراد بستری‌شده در بیمارستان شد که دستگاه ایمنی‌شان به ویروس پاسخ نداده بود و به اصطلاح «پاسخ سرولوژیک منفی» (سرونگاتیو) داشتند.

به گفته این پژوهشگران این نتایج معادل شش مرگ کمتر به ازای هر ۱۰۰ بیمار سرونگاتیو است که با این دارو درمان شده‌اند.

این دارو اثر قابل‌توجهی بر درمان افرادی که پاسخ ایمنی طبیعی تولید کرده بودند، نداشت.

مارتین لاندری، پژوهشگر ارشد در این کارآزمایی گفت: «شک و تردید بسیار زیادی وجود داشت که هر درمانی در برابر این ویروس معین در هنگامی که بیماران کارشان به بیمارستان می‌کشد، اثربخش باشد. اما اگر بدن خودتان آنتی‌بادی بر ضد ویروس تولید نکرده باشد، از دریافت مقداری آنتی‌بادی واقعا سود می‌برید.»

این درمان باعث کم شدن مدت اقامت این بیماران سرونگاتیو در بیمارستان شد و احتمال نیازمند شدن آنها به دستگاه تنفس مصنوعی را کاهش داد.

رجنرون قبلا گفته بود که دارویش آنقدر اثرات امیدبخشی برای بیماران بستری داشته است تا ادامه کارآزمایی آن را توجیه کند.

کارآزمایی RECOVERY همچنین نشان داد که داروی استروئیدی دگزامتازون و داروی آکترما یا توسیلیزومب ساخت شرکت روش که در اصل برای درمان آرتریت روماتوئید به کار می‌برد، باعث کاهش مرگ‌ها در بیماران بستری می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این داروها التهاب شدید ناشی از واکنش دستگاه ایمنی بدن در برابر کروناویروس را خنثی می‌کنند، اما داروی شرکت رجنرون جزء گروه‌های از داروهای زیست‌فناورانه به نام «آنتی‌بادی‌های مونوکلونال» یا «پادتن‌های تک‌دودمانی» است که مشابه آنتی‌بادی‌های طبیعی که بدن در مقابل عفونت‌ها تولید می‌کنند، عمل می‌کند.

شرکت‌های دیگری هم در حال ساخت داروهای از همین رده برای درمان کووید-۱۹ هسنتند.

سازمان غذا و داروی آمریکا به درمان‌های آنتی‌بادی ساخت شرکت «الای لیلی» و نیز شرکت «ویر بیوتکنولوژی» (با همکاری شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین) مجوز داده است. هر دوی این داروها برای موارد خفیق تا متوسط کووید-۱۹ تایید شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 608156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha