یک بررسی جدید نشان می‌دهد دگزامتازون، داروی کورتونی ارزان و در دسترس می‌تواند جان افراد دچار بیماری وخیم کرونا را نجات دهد.

Dexamethasone

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این بررسی نشان داد تجویز دوزهای پایین داروی استروئیدی ژنریک دگزامتازون به بیماران کووید-۱۹ بستری‌شده میزان مرگ را در میان بیماران متصل به دستگاه تنفس مصنوعی حدود یک سوم و در بیمارانی که اکسیژن‌درمانی می‌شدند، تا پنجم کاهش می‌دهد.

این بررسی بخشی از بزرگترین کارآزمایی بالینی در جهان به نام RECOVERY است که داروهای موجود را از لحاظ تاثیربخشی بر ویروس کرونای جدید امتحان می‌کند.

مارتین لندری، استاد دانشگاه آکسفورد و یکی از سرپرستان این کارآزمایی گفت: «این نتایج نشان می‌دهد که اگر بیماران دچار کووید-۱۹ که به دستگاه تنفسی مصنوعی متصل هستند یا اکسیژن‌درمانی می‌شوند، دگزامتازون دریافت کنند، جان‌ عده‌ای از آنها با  این داروی بسیار ارزان‌قیمت نجات پیدا می‌کند.»

این پژوهشگران این نتایج را پیشرفت‌ عمده‌ای در درمان بیماری کووید-۱۹ خواندند.

حدود ۵ درصد بیماران کرونا کارشان به بستری شدن در بیمارستان می‌کشد. گرچه اغلب این افراد نیز در نهایت بهبود پیدا می‌کنند، اما  برخی از این بیمارن نیاز به دریافت اکسیژن یا اتصل به دستگاه تنفس مصنوعی پیدا می‌کنند. ظاهرا دگزامتاوزن می‌تواند به این گروه بیماران پرخطر کمک کند.

دگزامتازون برای کاهش التهاب برای طیفی از بیماری‌های دیگر هم به کار می‌شود و احتمالا به جلوگیری از پاسخ ایمنی شدید در بیماران که به بدن آسیب می‌زند، کمک می‌کند.

این پاسخ ایمنی شدید که اصطلاحا «توفان سایتوکاینی» نامیده می‌شود، می‌تواند مرگبار باشد.

در این کارآزمایی به سرپرستی پژوهشگران دانشگاه آکسفورد ۲۰۰۰ بیمار کووید-۱۹ بستری دگزامتازون دریافت کردند و با بیش از ۴۰۰۰ بیمار دیگر که این دارو را دریافت نکردند، مقایسه شدند.

نتایج نشان داد که در بیماران متصل به دستگاه تنفس مصنوعی خطر مرگ از ۴۰ به ۲۸ درصد و در بیمارانی که نیاز به اکسیژن داشند، خطر مرگ از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت.

در حال حاضر هیچ داروی تاییدشده‌ای برای کووید-۱۹ وجود ندارد و شمار تلفات ناشی از این بیماری در جهان به بیش از ۴۳۱ هزار نفر رسیده است.

کد خبر 522571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha