یک بررسی جدید در اسکاتلند نشان می‌دهد گونه دلتای کروناویروس که در ابتدا در هند شناسایی شد، در مقایسه با گونه آلفا که در ابتدا در انگلیس شناسایی شد، ممکن است خطر بستری شدن را در بیماران کووید-۱۹ دو برابر کند.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز پژوهشگران به ۱۹۵۴۳ مورد کووید-۱۹ و ۳۷۷ مورد بستری شدن در میان ۵.۴ میلیون نفر از جمله ۷۷۲۳ مورد عفونت با گونه دلتا و ۱۳۴ مورد بستری شدن ناشی از آن پرداختنند. موارد عفونت با گونه دلتا در افراد جوان‌تر و مرفه‌تر رخ داده بود.

خطر بستری شدن در بیمارستان به علت کووید-۱۹ در میان افراد دچار گونه دلتا نسبت به افراد دچار گونه آلفا دو برابر بود و ان خطر به خصوص در میان افرادی افزایش می‌یافت که دچار پنج یا شمار بیشتری از بیماری‌های زمینه‌ای بودند که با بیماری شدید کووید-۱۹ ارتباط داشتند.

نتایج کار این دانشمندان که روز دوشنبه در ژورنال «لنست» منتشر شده است، همچنین نشان داد دو دوز واکسن‌های فایزر/بیونتک و آسترازنکا هنوز باعث محافظت قوی در برابر این گونه دلتا می‌شود، هر چند که شدت این محافظت به اندازه محافظت در برابر گونه آلفا نیست.

دو هفته پیش از تزریق دوز دوم واکسن فایزر/بیونتک، این واکسن باعث ۷۹ درصد محافظت در بربر عفونت با گونه دلتا شده بود، در حالیکه میزان حفاظت در برابر گونه آلفا ۹۲ درصد بود.

واکسن آسترازنکا نیز باعث ۶۰ درصد محافظت در برابر گونه دلتا شده بود، در حالیکه میزان محافظت در برابر گونه آلفا ۷۳ درصد بود.

البته این پژوهشگران می‌گویند با توجه به این که بررسی‌شان از نوع مشاهده‌ای است، پژوهش‌های بیشتری لازم است تا این یافته‌ها تایید شوند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 607819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha