تحقیقات جدید نشان می دهد که بیماران پیوندی و برخی افراد دیگر ممکن است برای محافظت مطلوب در برابر کووید ۱۹ به ۴ دوز واکسن نیاز داشته باشند.

واكسن كرونا

به گزارش همشهری آنلاین، مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان می‌گویند افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و هر دو دوز واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند، به اندازه کافی در برابر نوع شدید بیماری محافظت نمی‌شوند. بر اساس این مطالعه، باید دوز سوم واکسن به همراه یک تزریق تقویت کننده هم باشد.

دکتر «پیتر امبی» سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایندیانا آمریکا، گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که در حالی که دو دوز واکسن کووید ۱۹ در افراد دارای نقص ایمنی مفید است، اما به طور قابل‌توجهی کمتر از افراد با سیستم ایمنی طبیعی، در مقابل نوع شدید بیماری محافظت می‌کند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «از آنجایی که دریافت دو دوز، کمتر از آنها محافظت می‌کند، افرادی که دچار نقص ایمنی هستند باید یک دوز اضافی و یک تقویت کننده دریافت کنند، اقدامات احتیاطی اضافی مانند ماسک زدن در مکان‌های عمومی را انجام دهند، و اگر آلوده شدند، باید به دنبال درمان با درمان‌های اثبات شده باشند تا از آنها در برابر پیشرفت بیماری و نیاز به بستری شدن در بیمارستان محافظت کند.»

به طور کلی، افرادی که دچار نقص ایمنی هستند، در معرض خطر بیشتر پیامدهای شدید کووید ۱۹ قرار دارند.

تایید دوز سوم واکسن کرونا | افرادی با سیستم ایمنی ضعیف دوز تقویتی دریافت کنند

محققان داده‌های بیش از ۸۹۰۰۰ بیمار بستری شده در بیمارستان در ۹ ایالت آمریکا را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که واکسن‌های کووید ۱۹ دو دوزی، ۹۰ درصد در محافظت در برابر بستری شدن مرتبط با کووید در بیمارستان در افرادی با سیستم ایمنی سالم مؤثر بودند، اما تنها ۷۷ درصد در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری داشتند، مؤثر بودند.

محققان همچنین دریافتند که اثربخشی واکسن‌ها به‌طور قابل‌توجهی بین زیرگروه‌های افراد دارای نقص ایمنی متفاوت است.

برای مثال، واکسن‌ها در بیماران پیوند عضو یا پیوند سلول‌های بنیادی تأثیر کمتری داشتند. با این حال، بر اساس یافته‌ها، آنها در افراد مبتلا به اختلالات روماتولوژیکی یا التهابی محافظت بیشتری ایجاد کردند.

کد خبر 636082
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha