بن‌بستی که در دو سال اخیر سیاست رژیم غاصب صهیونیستی را دچار بحران کرده بود با ائتلاف دو حزب راست و میانه‌رو شاید حل بشود؛ مجلس اسرائیل بعد از ظهر به ۱۲ سال حکومت و جنایت بنیامین نتانیاهو پایان می‌دهد.

کنست

همشهری آنلاین- فاطمه عباسی: انتظار می‌رود مجلس اسرائیل بعد از ظهر روز یکشنبه با پایان دادن به ۱۲ سال حکومت بنیامین نتانیاهو، تشکیل دولت جدید را تصویب کند؛ دولتی که زائیده ائتلاف بی‌سابقه احزاب راست گرا و میانه‌روست.

ائتلافی که به بیش از دو سال فلج سیاسی و سه انتخابات منجر به بن بست پایان خواهد داد. بر اساس‌توافق نامه این ائتلاف، نفتالی بنت، رئیس حزب یامینا، تا سپتامبر ۲۰۲۳ منصب خود را حفظ خواهد کرد و سپس آن را برای دو سال دیگر به یائیر لاپید، رهبر حزب یش آتید تحویل می‌دهد.

نتانیاهو که طولانی‌ترین دوره حکومت بر اسرائیل را داشته و سالها بر فضای سیاسی مسلط بوده همچنان رئیس حزب راست‌گرای لیکود باقی می‌ماند و رهبر مخالفان می‌شود. البته او هم‌اکنون نیز مخالفت خود را آغاز کرده است.

وی با حمله به دولت احتمالی جدید آن را «ائتلاف خطرناک کلاهبرداری و تسلیم» خوانده و قول داده «آن را خیلی سریع سرنگون کند»؛ نتانیاهو با «کوماندو» خواندن نخست وزیر(احتمالی) سابقه فعالیت‌های او را تحقیر کرده است.

این در حالیست که بنت متعهد به التیام رژیمیست که به دلیل پایان دوره نتانیاهو به شدت دچار اختلاف شده است.

کابینه جدید چگونه خواهد بود؟

از نظر ظاهری، کابینه بنت شبیه هیچ کابینه قبلی در تاریخ ۷۳ ساله رژیم اشغالگر اسرائیل نیست و او بین احزاب و جریان‌های مختلفی که دارای اختلافات فکری گسترده‌ای هستند اتحاد ایجاد کرده است. 

شاید مهمترین حزب متفاوت در دولت بنت اولین حزب مستقل عربی باشد و همچنین پیش‌بینی می‌شود با به کار گیری ۸ وزیر زن، رکورد متفاوتی در تاریخ این رژیم اشغالگر ثبت شود.

اگرچه چنین اتحادی با حضور احزاب چپ غیر عرب اسرائیلی، به معنای وجود اختلاف در موضوعاتی از جمله سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطینیان و نیز برنامه‌های اجتماعی از جمله نحوه روبرو شدن با همجنس‌گرایان خواهد شد اما مشکلات مذهبی‌ای مانند محدودیت‌های دینی، گسترده‌تر از آنچه یامینا به عنوان یک حزب ملی مذهبی مجاز می‌داند، نیز در شرف وقوع است.

بنت و لاپید اما با تاکید بر عزم خود نسبت به حل اختلافات سیاسی، اعلام کرده‌اند برای تشکیل حکومتی متحد، سخت تلاش خواهند کرد. بنت معتقد است که دولت وی در مواردی که توافق ممکن است از جمله مسائل اقتصادی یا همه‌گیری ویروس کرونا، بر جلوگیری از موضوعات بحث‌برانگیز تمرکز خواهد کرد.

وی اخیراً گفت: «هیچ کسی مجبور نیست که از ایدئولوژی خود دست بکشد، اما همه مجبورند تحقق برخی از رویاهای خود را به تعویق بیندازند ... ما به جای بحث و گفتگو درمورد آنچه که نمی‌تواند واقع شود، روی آنچه می‌توان به دست آورد تمرکز خواهیم کرد.»

اگرچه این تغییرات، چشم‌اندازی متفاوت و پیشرفت در جهت حل منازعات چند دهه‌ای با اسرائیل را برای فلسطینیان تحت تأثیر تغییر دولت به همراه نخواهد داشت و بنت احتمالاً همان برنامه راست‌گرایانه نتانیاهو را دنبال خواهد کرد.

مشکلات پیش روی کابینه بنت چیست؟

نتانیاهو که اغلب با نام مستعار خود، بی‌بی، نامیده می‌شود، مورد حمایت هواداران سرسخت خود است اما محاکمه فساد مداوم وی، و انتقادات زیادی که علیه او مطرح است تنها شکاف داخلی این رژیم را عمیق‌تر کرده است.

مخالفان وی مدتهاست سخنان تفرقه افکنانه نتانیاهو، تاکتیک‌های سیاسی و انقیاد منافع دولت در جهت بقای سیاسی وی را نقد می‌کنند. برخی او را «crime minister» یا وزیر خطاکار (بر وزن پرایم مینستر-prime minister-  یا نخست وزیر) لقب داده و وی را به مدیریت نادرست بحران ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی آن متهم کرده‌اند.

شب گذشته- شنبه شب- حدود ۲۰۰۰ معترض در خارج از محل اقامت رسمی نتانیاهوی ۷۱ ساله تجمع کردند و آنچه را که به نظر آنها عزیمت وی ​​از دفتر نخست وزیری است، جشن گرفتند. «برای ما، این یک شب بزرگ است و فردا حتی روزی بزرگتر خواهد بود. من بغض کردم چراکه ما برای این امر به صورتی مسالمت آمیز جنگیدیم و روز موعود فرا رسیده است.» این را یکی از مخالفان حاضر در جشن گفت. 

نتانیاهو که همیشه درگیر جنگ است، تلاش کرده است تا این ائتلاف هشتگانه، شکننده و نوپا را از اکثریت قانونی بیاندازد. با این حال یامینا، آخر هفته گذشته اعلام کرد توافق نامه‌های امضا شده ائتلاف را به دبیرخانه کنست ارسال کرده است.

نتانیاهو ضمن حمله به مشروعیت مشارکت بنت و لاپید، فشارها را بر متحدان راست‌گرای سابق خود برای جدایی از ائتلاف افزایش داده و بنت را به «تقلب» در همدستی با رقبا متهم کرده؛ نتانیاهو این ائتلاف را «بزرگترین تقلب در تاریخ انتخابات» اسرائیل خواند و گفت «منعکس کننده اراده رای دهندگان نیست.»

اظهار نظرات او، تجمعات خشمگینانه طرفداران حزب لیکود را شدت داد و باعث شبیه سازی رفتار او با رئیس جمهور پیشین آمریکا، دونالد ترامپ، شد که با شکست در انتخابات سال گذشته، آن را نتیجه یک تقلب در رای گیری دانست.

اما این تنها مشکل بنت نخواهد بود؛ چالش‌های دیپلماتیک، امنیتی و مالی قابل توجهی مانند ایران، آتش بس شکننده با فلسطینیان در غزه، تحقیقات جنایات جنگی توسط دادگاه بین‌المللی کیفری و بهبود اقتصادی پس از شیوع ویروس کرونا نیز از مباحث مهمی است که دولت جدید دچار آن است.

علاوه بر این، این ائتلاف تنها ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست، را در اختیار داد و هنوز هم باید با نتانیاهو مبارزه کند. خطری که هیجان جلسه ساعت ۵:۳۰ کنست ( به وقت تهران )  را افزوده و یادآور مراسم تحلیف شیمون پرز است.

منابع: بی‌بی‌سی، هاآرتس، رویترز، عرب نیوز

کد خبر 607186
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha