سروریس امنیت داخلی رژیم اشغالگر قدس، نسبت به تحریکات فزاینده‌ای که می‌تواند منجر به خشونت با انگیزه سیاسی شود هشدار داد.

رئيس شين بت نداف ارغمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آکسیوس، مدیر سرویس امنیت داخلی اسرائیل، شین بت، نسبت به تحریکات فزاینده‌ای که می‌تواند منجر به خشونت با انگیزه سیاسی شود هشدار داد.

بیانیه علنی نداف آرگامان، مدیر شین بت، نگرانی‌هایی را در مورد تهدیدهای آشوب‌گرایانه به سبک ۶ ژانویه در اسرائیل مطرح کرد. این اقدامات که به نظر می‌رسد برای جلوگیری از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت رخ خواهد داد توسط طرفداران نخست وزیر بنیامین نتانیاهو که ۱۲ سال است ریاست حکومت غاصب اسرائیل را به دست دارد ایجاد خواهد شد.

نتانیاهو روز جمعه با انتشار پستی در فیس‌بوک به داستانی از کتاب مقدس استناد کرد که در آن رقبای سیاسی خود در احزاب راستگرا را با جاسوسانی که حضرت موسی برای سفر به سرزمین کنعان فرستاده بود مقایسه کرد؛ آن‌ها هنگام بازگشت مردم دروغ گفتند و بر اساس کتاب مقدس، از طرف خداوند مجازات شدند و بر اثر طاعون مردند.

رقبای جناح راست نتانیاهو، عمدتاً نفتالی بنت و نخست وزیر منتخب و اعضای حزب وی، که بخشی از «تغییر دولت» هستند، در روزهای اخیر توسط طرفداران نتانیاهو در شبکه‌های اجتماعی، مورد حمله قرار گرفته‌اند. حامیان نتانیاهو با حضور در مقابل خانه این افراد، برای آن‌ها پیام‌های تهدید آمیز فرستاده‌اند.

به گزارش رویترز، خشونت احتمالی در یکی از سیاسی‌ترین دوره‌های حکومت این ر‍ژیم طی دهه‌های گذشته و در آستانه تغییر قدرت پس از طولانی‌ترین دوره رهبری، نتانیاهو، در حال وقوع است.

آرگامان از رهبران سیاسی و مذهبی خواست که با احساس مسئولیت، تحریکات احتمالی را کاهش دهند. این هشدار یادآور روزهای منتهی به ترور نخست وزیر وقت، اسحاق رابین، در ۱۹۹۵ است که به دلیل پیگیری توافق صلح با فلسطینی‌ها توسط یک فرد فوق‌العاده ملی‌گرای یهودی مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

احزاب چپ اسرائیل سالهاست که انگشت خود را به سمت نتانیاهو، رئیس وقت مخالفان با آن توافق، نشانه گرفته‌اند و نقش او در تحریکات قبل از ترور را برجسته می‌دانند؛ نتانیاهو این اتهام را شدیداً رد و بارها قتل رابین را محکوم کرده است.

لاپید و بنت، که با تشکیل ائتلافی سیاسی به تغییر قدرت در این رژیم نزدیک شده‌اند، تاکید کردند که امیدوارند «دولت وحدت» آنها اختلافات عمیق سیاسی میان اسرائیلی‌ها را التیام بخشیده و نفرت را از بین ببرد؛  نظرسنجی‌های اخیر نشان از حمایت ۴۶٪ اسرائیلی‌ها از دولت بنت-لاپید دارد.

تنش‌ها ممکن است در این هفته و همزمان با راهپیمایی راست گرایان یهودی از دروازه دمشق منطقه قدیمی قدس، بیشتر شود. در روز آغاز جنگ یازده روزه و شدید ماه گذشته بین اسرائیل و حماس در غزه راهپیمایی مشابهی که مسیر آن در آخرین لحظه منحرف شد، برگزار شد.

به گزارش آکسیون، کنست، پارلمان اسرائیل، روز دوشنبه برای جلسه ویژه‌ای تشکیل خواهد شد تا دولت حزب مخالف، به رهبری یائیر لاپید، را اعلام کند؛ انتظار می‌رود رای اعتماد به دولت جدید در ۱۴ ژوئن برگزار شود.

کد خبر 605695
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha