در مهٔ ۲۰۲۱، درگیری‌هایی بین معترضان فلسطینی و پلیس رژیم صهیونیستی بر سر حکمی برنامه‌ریزی‌شده از طرف دادگاه عالی اسرائیل در خصوص بیرون راندن فلسطینیان از شیخ جراح، بیت‌المقدس شرقی درگرفت. این درگیری‌ها، که با شب قدر و روز اورشلیم همزمان شدند، از ۶ می ۲۰۲۱ آغاز شد و بامداد جمعه ۳۱ اردیبهشت به وقت ایران آتش بس بین طرفین برقرارگردید.

درگیری ۲۰۲۱ رژیم صهیونیستی در نوارغزه

به گزارش همشهری آنلاین، خشونت‌ها با محکومیت بین‌المللی همراه بوده و برای کاهش تنش‌ها، تاریخ اعلام حکم دادگاه عالی به مدت سی روز به تعویق افتاده‌است.

در ۹ مه و پس از آن که فلسطینیان مستقر در حرم شریف به جمع‌آوری سنگ و ابزار آتش‌بازی پرداختند، پلیس رژیم صهیونیستی پیش از برگزاری یک راهپیمایی از سوی یهودیان ملی‌گرا که بعدتر لغو شد، به مسجدالاقصی یورش برد. حماس ؛ گردان‌های قسام و جهاد اسلامی با موشک شهر های حساس رژیم صهیونیستی از جمله تل آویو؛حیفا؛ اشدود و... را مورد هدف قرار دادند که آسیب‌های مالی زیادی به شهروندان و حکومت رژیم صهیونیستی وارد کرد.

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

به گزارش ارتش رژیم صهیونیستی، شبه‌نظامیان فلسطینی بیش از ۲۰۰ موشک از نوار غزه به سوی رژیم صهیونیستی شلیک کردند. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اما ادعا کرد که سیستم دفاعی گنبد آهنین این کشور ۹۰ درصد این موشک‌ها را پیش از اصابت به هدف خنثی کرده است. حدود یک سوم این موشک‌ها احتمالا به نوار غزه بازگشته‌ و در آنجا خسارات جانی به بار آورده‌اند. شلیک این تعداد موشک از نوار غزه به سوی اسرائیل غیرعادی و تقریبا بی‌سابقه است.

آشنایی با درگیری ۲۰۲۱ رژیم صهیونیستی در نوارغزه

آنگونه که ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داده، یک ساختمان مسکونی در شهر اشکلون واقع در شمال نوار غزه مورد اصابت یکی از این موشک‌های بازگردانده‌شده از سوی رژیم صهیونیستی قرار گرفت. به گفته نیروهای امدادی شش نفر در این حمله زخمی شدند.

 ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

 ارتش رژیم صهیونیستی مقرهای پلیس و ساختمان‌های امنیتی در غزه را زیر بمباران گرفت و از زمان آغاز تشدید حملات، ۳۵ فلسطینی کشته شده‌اند که ۱۲ نفر آن کودک بودند. نیروهای رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف قلمرو ساحلی را تحت محاصره گرفته و به حملات خود ادامه می‌دهند. منابع محلی گفتند که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی علاوه بر ساختمان‌های امنیتی و پلیس، سایت‌های متعلق به گروه‌های مسلح فلسطینی را نیز بمباران کردند.

در محله تل الحوا در شهر غزه، یک مرد، همسر باردار و پسر پنج ساله آنها در اثر حمله رژیم صهیونیستی به خانه خود کشته شدند. در پاسخ، گردان‌های قسام با شلیک موشک ضد تانک کورنت، یک جیپ اسرائیلی را هدف قرار دادند که منجر به زخمی شدن سه نیروی اسرائیلی شد؛ حال دو نفر از آنها وخیم گزارش شد. برخی منابع خبر از کشته شدن این سه نفر داده‌اند.اتحادیه عرب حملات هوایی  درگیری ۲۰۲۱ رژیم صهیونیستی در نوارغزه به غزه را محکوم کرد با این حال اسرائیل با شلیک بیش از ۱۵۰۰ موشک به نوار غزه این منطقه را تحت فشار شدیدی قرار داد. با این وجود مقاومت غزه نیز ادامه دارد و با شلیک بیش از ۳۰موشک، شهرک‌های صهیونیست نشین را هدف قرار داده است.

آشنایی با درگیری ۲۰۲۱ رژیم صهیونیستی در نوارغزه

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ 

حداقل سه موشک از لبنان به سمت اسرائیل شلیک شد. اسرائیل در حالی دومین شب منع رفت و آمد را در شهر (لد) لود اعلام کرد که فیلم‌ها یورش جوانان اسرائیلی را به فروشگاه‌های متعلق به فلسطینی‌ها نشان می‌دهند. از دیگر سو بایدن نیز با اعلام موضع دولت آمریکا «حق دفاع اسرائیل» را تایید کرد اما جانسون، نخست وزیر انگلیس، کشوری که بیانیه بالفور را حمایت کرد و مسبب رنج سالیان دراز فلسطین شد سکوت اختیار کرده است. حملات هوایی به غزه منجر تا کنون به شهید شدن حداقل ۸۳ فلسطینی از جمله ۱۷ کودک و هفت زن منجر شده است. طرف اسرائیلی اما تا کنون هفت کشده داشته است.

چندین رسانه لبنانی به نقل از مقامات امنیتی گزارش داده‌اند که حداقل سه موشک از جنوب لبنان به سمت اسرائیل شلیک شده است. مشخص نیست که موشک‌ها در کجا فرود آمده و چه کسی مسئول شلیک آنها بوده است.

الجزیره با استناد به یک منبع امنیتی گفت: این موشک‌ها از اردوگاه آوارگان فلسطینی الرشدیه در خارج از شهر ساحلی جنوب صور پرتاب شدند. ارتش اسرائیل با تأیید شلیک موشک‌ها به سمت اسرائیل مدعی شد که آنها در دریا فرود آمدند.

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از نیمه شب ۲۵ اردیبهشت  بار دیگر بمباران نواحی مختلف غزه و اماکن مسکونی و غیر نظامی را از سرگرفت و در این روز ۱۵۵ حمله هوایی به این باریکه داشتند. همچنین منزل یحیی و محمد سنوار، از رهبران حماس نیز هدف قرار گرفت. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند ارتش این رژیم ظرف یک ساعت اخیر ۱۰۰ حمله هوایی به نواحی مختلف غزه داشته است. در این حملات  اماکن مسکونی، غیر نظامی، زمین‌های کشاورزی و منازل رهبرانی از جنبش مقاومت حماس در شمال، جنوب، غرب و مرکز غزه هدف گیری شدند.در این حملات چندین خانه در مناطق مختلف نوار غزه بدون هشدار قبلی بمباران شدند.

خبرنگار مرکز اطلاع رسانی فلسطین اعلام کرد که افراد زیادی زیر آوار مانده‌اند و ده‌ها نفر هم زخمی شدند و عملیات بیرون کشیدن شهدا و زخمی‌ها از زیر آوار ادامه دارد. در همین حال، منابع فلسطینی از شهادت دکتر "احمد العالول"در جریان بمباران منزلش در خیابان الوحده در غزه خبر دادند.

آشنایی با درگیری ۲۰۲۱ رژیم صهیونیستی در نوارغزه

اشرف قدرت، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد که تا این لحظه ۴ تن شهید و ۲۵ مجروح که بیشتر آنان زن و کودک هستند، به بیمارستان شفا انتقال داده شده‌اند. تیم‌های امدادی همچنان در حال جست و جو برای بیرون کشیدن اجساد و مفقودین از زیر آوار هستند.

از سوی دیگر منابع از هدف گیری منزل و دفتر "یحیی و محمد السنوار "، از رهبران حماس خبر دادند. در این روز منزل "خلیل الحیه" ، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در محله شجاعیه غزه بمباران شد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اظهار داشت که جنگنده‌های این رژیم همچنین به منزل تیسیر مباشر ، در خان یونس و غازی ابوطماعه از فرماندهان مقاومت هدف حمله قرار گرفتند.

همچنین جنگنده‌های رژیم صهیونیستی منازل پناهجویان در اردوگاه‌های البریج و النصیرات در غزه و یک مقر دولتی در مرزهای مصر را هم هدفگیری کردند. خبرنگار روسیا الیوم هم گزارش داد که جنگنده‌های  رژیم صهیونیستی تمامی خیابانهای منتهی به بیمارستان "الشفا" در نوار غزه را هدف قرار دادند.

در مقابل مقاومت فلسطین نیز موشک باران شهرهای اراضی اشغالی را از سرگرفته و دستکم ۱۲ راکت به سمت شهر اشغالی بئر السبع شلیک کرد. در پی بالاگرفتن درگیری‌ها در نوار غزه، دبیرکل سازمان ملل نسبت به افزایش شمار قربانیان غیرنظامی حملات رژیم صهیونیستی به غزه ابراز ناخرسندی کرد. استفان دوجاریک، سخنکوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت که وی به شدت از هدف گیری منازل مسکونی و دفاتر رسانه‌ها در غزه خشمگین است.

آشنایی با درگیری ۲۰۲۱ رژیم صهیونیستی در نوارغزه

وی افزود: گوترش از افزای شمار کشته‌ها و مجروحان غیرنظامی حملات به ویژه شهادت افراد یک خانواده از جمله شماری کودک در حملات هوایی روز گذشته به اردوگاه الشاطی خشمگین و ناراحت است.

براساس اعلام وزارت بهداشت غزه در حملات هوایی، زمینی و دریایی رژیم صهیونیستی به غزه از روز دوشنبه ۱۴۵ تن از جمله ۴۱ کودک به شهادت رسیده و ۱۱۰۰ تن زخمی شده‌اند. در حملات موشکی نیروهای مقاومت به اراضی اشغالی نیز ۱۰ صهیونیست کشته و بیش از ۵۶۰ تن زخمی شدند.

این بدترین درگیری‌ها در غزه از سال ۲۰۱۴ است.

آتش‌بس

این آتش‌بس از سوی مصر پیشنهاد شده و پس از چندین روز مذاکره، مورد موافقت طرفین قرار گرفت. پیش از اعلام آتش بس، دو طرف در روز پنجشنبه برای ساعاتی حمله به مواضع یکدیگر را متوقف کرده بودند.

اقدامات دیپلماتیک جهانی برای توقف درگیری‌ها در غزه روز پنجشنبه به اوج خود رسید. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از همه طرف‌ها خواست تا فورا جنگ را متوقف کنند. گوترش که در جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران غزه صحبت می کرد، این منطقه را «جهنم» کودکان خواند و خواستار توقف حملات رژیم صهیونیستی شد.

رئیس جمهور آمریکا نیز که کشورش متحد نزدیک اسرائیل به شمار می‌رود، در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از او خواست برای «کاهش تنش» اقدام کند. جو بایدن علی رغم فشارهای برخی نمایندگان دمکرات کنگره، طی روزهای اخیر ترجیح داد از اعمال فشار روی دولت اسرائیل برای توقف حملات به غزه و اعلام آتش بس خودداری کند. کاخ سفید اما روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که دولت آمریکا معتقد است اسرائیل توانسته طی حملات خود به اهدافش دست پیدا کند و اکنون زمان آتش بس است.

میزان تلفات و خسارت‌ها

به گزارش تلویزیون الجزیره به نقل از مقام های دولتی در غزه، ۲۳۲ فلسطینی در طول ۱۱ روز حملات هوایی و توپخانه ای ارتش اسرائیل شهید شده اند. ۶۵ کودک نیز در میان قربانیان دیده می شوند. حدود ۲ هزار نفر هم مجروح شده‌اند. طی این مدت، حدود ۷۰۰ خانه و همچنین ۲۳۰ مجتمع مسکونی و تجاری از سوی جنگنده‌های اسرائیل هدف قرار گرفته و نابود شده اند. در سمت مقابل، ۱۲ اسرائیلی کشته شده اند که ۲ نفرشان کودک بوده‌اند.

طبق اعلام سازمان ملل، ۹۱ هزار نفر در غزه از ترس حملات اسرائیل از خانه های خود آواره شده اند. ۶۶ هزار نفر از این افراد در ۵۸ مدرسه سازمان ملل اسکان داده شده‌اند.

کد خبر 601493

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha