معاون بهداشت وزارت بهداشت، برنامه مرحله به مرحله این وزارتخانه را برای واکسیناسیون دانشجویان از شهریورماه امسال تا پایان فصل پاییز تشریح کرد.

امتحانات دانشگاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت امروز در نشست «هم‌اندیشی برنامه‌ریزی آغاز آموزش حضوری دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در سال تحصیلی پیش رو» که با حضور معاونان فرهنگی و دانشجویی و آموزش وزارتخانه‌های بهداشت و علوم و همچنین رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران و رؤسای دانشگاه‌های شریف، تهران و شهید بهشتی برگزار شد، گفت: در خصوص وضعیت واکسیناسیون در کشور باید گفت با این حجم از بدعهدی‌هایی که در حوزه واکسن با آن روبه‌رو هستیم، روی خارجی‌ها نمی‌توان خیلی حساب باز کرد، اما ان‌شاءالله در هفته آینده مبحث ورود واکسن داخلی را خواهیم داشت که بتوانیم در این حوزه پاسخگو باشیم.

زمان دقیق واکسیناسیون دانشجویان و استادان دانشگاه اعلام شد | دانشجویان واکسن خارجی می‌زنند یا داخلی؟

وی با تاکید بر این‌که ما باید اصل را بر آغاز آموزش حضوری بگذاریم و در مسیر تهیه واکسن نیز شرایط خود را مورد بررسی قرار دهیم، گفت: در خصوص واکسیناسیون دانشگاهیان، ما می‌توانیم در مردادماه جاری ۲۰۰ هزار نفر یعنی مجموع اساتید، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌های وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد را واکسینه کنیم. در ادامه، در شهریورماه ۵۰۰ هزار دانشجو را واکسینه خواهیم کرد.

رئیسی افزود: این تعداد در حوزه دانشجویان در مهرماه به یک میلیون نفر افزایش خواهد یافت و در آبان‌ماه نیز یک میلیون دانشجو را واکسینه خواهیم کرد. در ادامه، از مجموع دانشجویان، هر تعداد که واکسینه نشده بودند، در آذرماه واکسینه خواهند شد. برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی دانشگاه‌های کشور در خصوص بازگشایی باید بر اساس اعداد اعلامی باشد که در نهایت تا انتهای فصل پاییز واکسیناسیون کلیه دانشجویان را در کشور انجام خواهیم داد.

بیشتر بخوانید:

نوع واکسن‌های تزریقی به دانشجویان

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این‌که اگر واکسیناسیون را انجام دهیم ایمنی قطعا ایجاد خواهد شد، گفت: البته ممکن است برای یک واکسن، این ایمنی حدود ۸۰ درصد باشد؛ یعنی ۲۰ درصد افرادی که واکسن مربوطه را تزریق کرده‌اند مبتلا شوند، اما این تعداد نه بستری خواهند شد و نه مرگ و میر خواهند داشت. با توجه به این‌که اکثر دانشجویان جوان و دارای قدرت بدنی بیشتری هستند، اول به اساتید و کارکنان که در سنین بالاتری قرار دارند، واکسن خواهیم زد. یعنی در مردادماه.

وی در خصوص نوع واکسن‌های تزریقی به دانشجویان بیان کرد: واکسن‌های تزریقی به دانشجویان ممکن است داخلی یا خارجی باشد. در این خصوص در حال حاضر نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد.

معاون وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت استانداردسازی خوابگاه‌های دانشجویی گفت: کرونا به ما آموخت که در خصوص تهویه فضای دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی نیازمند بازنگری جدی هستیم. داشتن پنجره‌های استاندارد در محیط خوابگاه و تهویه طبیعی به ما در مسیر مبارزه با کرونا بسیار کمک خواهد کرد.

رئیسی با بیان این‌که از همه مسئولان می‌خواهم با تمام توان خود برای آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی کنند زیرا بسته بودن دانشگاه‌ها و مدارس و تکیه بر آموزش‌های مجازی روح جامعه را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: باید دغدغه شما مسئولان، به عنوان نمایندگان وزارت علوم و وزارت بهداشت در حوزه فرهنگی و دانشجویی، در قالب نامه‌ای برای آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و مصوب شود. 

واکسیناسیون دانشجویان در فضای دانشگاهی انجام شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: پیش‌فرض من این است که فضای هر دانشگاه برای واکسیناسیون دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد که دانشجویان پراکنده نشوند و استاد و دانشجو در همان فضای علمی و آکادمیک خود واکسینه شوند. اگر دانشجویی زمان واکسیناسیون در شهر خودش بود و در دانشگاه حضور نداشت، می‌تواند در دانشگاه شهر خودش تزریق را انجام دهد. این تزریق با ارائه کارت دانشجویی و بر اساس لیستی انجام می‌شود که دانشگاه‌ها به ما ارائه می‌دهند.

وی در خصوص ورود واکسن به کشور از طریق شرکت‌های خصوصی گفت: بیان این‌گونه نظرات از سوی برخی در جامعه، بحث بازار سیاه و واکسن‌های تقلبی را توسعه خواهد داد. تاکنون هیچ شرکتی از بخش خصوصی نتوانسته است یک دوز واکسن وارد کشور کند زیرا واکسن اکنون یک کالای سلامت نیست، بلکه موضوعی سیاسی‌ شده است و دولت‌ها با یکدیگر در این خصوص معامله می‌کنند. هیچ شرکتی نمی‌تواند از یک دولت واکسن بخرد، ما به عنوان دولت باید آن شرکت را معرفی کنیم.

مصرف ۸۴ درصد واکسن‌های کرونا فقط در ۵ کشور

این مسئول در بخش دیگری از صحبتش به آپارتاید واکسن در دنیا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۸۴ درصد واکسن‌های جهان را تنها ۵ کشور استفاده کرده‌اند و این یک آپارتاید وحشتناک است. در حال حاضر ۲۰۰ میلیون دوز واکسن در آمریکا و انگلیس ظرف یک هفته آینده منقضی خواهد شد، اما این تعداد را به هیچ کشوری نمی‌دهند و دور خواهند ریخت. این‌ کشورها دنبال این هستند که پاسپورت واکسن درست کنند. یعنی فردی که واکسن زده است، بتواند به هر کشوری که بخواهد سفر کند، اما فردی که به واکسن دسترسی ندارد، این امکان را نداشته باشد. این نوعی تحقیر کشورهاست.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در سبد واکسن کوواکس ما ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن خریداری کرده‌ایم که تاکنون تنها ۲ میلیون از این تعداد تامین شده است. واکسن داخلی در صورت گرفتن مجوزها در تیرماه حدود ۳ میلیون، در مردادماه به ۶ میلیون و در ادامه به ۸ میلیون برای تزریق خواهد رسید.

کد خبر 606910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha