جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران دومین روز از سفر خود به ترکیه را با حضور در نشست صمیمانه نخبگان، نویسندگان و اصحاب رسانه‌ای این کشور آغاز کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود احمدی نژاد ابتدا به تاریخ کهن و پرافتخار ایران و ترکیه و نقش دوکشور در منطقه اشاره و تاکید کرد که ایران و ترکیه دارای علایق مشترک و ریشه دار هستند و در یک حوزه تمدنی واقع شده‌اند و باید به طور طبیعی متحد باشند.

رئس‌جمهور ایران در پاسخ به سوالی درباره مساله هسته‌ای ایران، آن را موضوعی فنی و کارشناسی ندانست وگفت: این موضوع سیاسی شده است و آمریکا و متحدانش مایل نیستند که ایران و ترکیه و دیگر کشورهای منطقه به فناوری هسته‌ای دست یابند.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها با پیشرفت کشورهای منطقه مخالفند به این مساله استناد کرد که 15 سال پیش یعنی زمانیکه هنوز بحث هسته‌ای ایران مطرح نبود آمریکا ایران را تحریم اقتصادی کرد و پیش از آن نیز عراق را به حمله به نظام نوپای ایران تحریک کرد.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران فشارهای آمریکا و متحدان غربی آن را به جمهوری‌اسلامی ایران در چارچوب ممانعت از اراده ملت ایران برای پیشرفت و دستیابی به فناوری نوین ارزیابی کرد و افزود: آنان 5 سال پیش نگران اقتدار ایران بودند اما اکنون نگران از دست دادن ابهت خود و اصل شورای امنیت هستند.

محمود احمدی نژاد امپراتوری آمریکا را رو به زوال دانست و به این نکته اشاره کرد که واشنگتن از هرگونه تاثیرگذاری در جهان ناتوان است و نمونه عینی آن را در موضوع عراق، فلسطین و امروز در گرجستان شاهد هستیم.

رئیس جمهوری اسلامی ایران پیشرفتهای گسترده جمهوری اسلامی ایران را در زمینه فناوری هسته‌ای، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و توانایی پرتاب ماهواره مخابراتی به فضا را ناشی ازخودباوری ملت ایران دانست و در همین حال گفت: اگر آمریکاییها ما را تحریم نمی‌کردند شاید به این اندازه پیشرفت نمی‌کردیم.

احمدی نژاد خواستار آن شد که کشورهای منطقه از جمله ایران و ترکیه با تشکیل اتحادیه های منطقه‌ای و گسترش همکاری‌ها در پیمانهای اکو و دی هشت مکمل یکدیگر در رسیدن به نقطه مطلوب باشند.

رئیس‌جمهوری‌اسلامی ایران پس از این نشست همراه رییس‌جمهور‌ترکیه در جلسه مشترک صاحبان صنایع و تجار دوکشور حضور یافت.

کد خبر 60660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز