همه ساله در اواخر خردادماه ویژه‌برنامه‌هایی در هفته بدون دخانیات در مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران برگزار می‌شود اما برخی عقیده دارند که ترک عادت‌های ناپسند و نادرست محدودیت زمانی و مکانی ندارد و باید همیشه مورد توجه قرار گیرد.

پویش زیست محیطی

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام:  «ابوذرالله‌اکرم» مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه ۱۶ و همچنین «میثم صمدی» شهردار ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۱۶ نیز جزو این دسته از افرادند و بر این باورند که فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که منجر به سلامت بیشتر و بهداشت تن و جان شهروندان می‌شود باید در طول سال اجرا شود و البته در مناسبت‌های خاص از جمله هفته بدون دخانیات با فراوانی و گستردگی بیشتر.  

امسال در هفته بدون دخانیات برنامه‌ها و فعالیت‌های متعددی در محله‌ها و نواحی ۶ گانه منطقه ۱۶ اجرا شده که با راهبری و هماهنگی اداره سلامت شهرداری تهران تحقق یافته و البته مدیریت اداره سلامت و شهرداران نواحی در این برنامه‌ها دخالت مستقیم و مؤثر داشتند.
هرچند کیفیت و کمیت برنامه‌های هفته بدون دخانیات در نواحی برابر بوده اما در برخی نواحی منطقه ۱۶ با ابتکار و خلاقیت باعث رونق بیشتر و تشویق شهروندان به مشارکت شده است.
برای نمونه امسال پویش مردمی و فرهنگی «جمع‌آوری ته سیگار» در بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها و مکان‌های پر رفت‌وآمد در ناحیه ۵ منطقه ۱۶ راه‌اندازی شده و بیش از ۱۵۰ نفر از شهروندان هم‌محله‌ای از اقشار مختلف به عضویت دائم آن در آمده‌اند.

ترک دخانیات؛ ضامن سلامت شهروندان
«میثم صمدی» شهردار ناحیه ۵ منطقه ۱۶ که همراه با مردم کوچه و بازار به عضویت افتخاری پویش «جمع‌آوری ته سیگار» درآمده است به بوستان‌ها می‌رود تا با همراهی شهروندان ته سیگارها رو از روی زمین جمع‌آوری و داخل کیسه‌های ویژه قرار دهد.
 او می‌گوید: «بدون‌ تردید و طبق اعلام نظر کارشناسان و پزشکان یکی از عوامل مؤثر در بروز بیماری‌های قلبی مصرف دخانیات و استعمال سیگار است که علاوه بر این می‌تواند جان اعضای خانواده و نزدیکانشان را نیز به خطر بیندازد. به جز اینها هزینه‌ای که می‌تواند صرف برآوردن مایحتاج ضروری خانواده‌ها شود صرف خرید سیگار و دخانیات شده و یکباره از بین می‌رود. البته برای اصلاح این رفتار و عادت دردسرساز نیاز به زمان و تلاش بیشتری
هست اما به هرحال این کار را باید از جایی شروع کرد.»
«ابوذرالله‌کرم» مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه ۱۸ نیز بر این نکته صحه می‌گذارد و می‌گوید: «مصرف دخانیات ارتباط نزدیکی با سلامت شهروندان دارد. افرادی که در محیط خانه و نزد اعضای خانواده‌شان این عادت ناپسند را تکرار می‌کنند در واقع قبح آن را بین فرزندانشان می‌شکنند و امکان دارد آنان نیز در بزرگسالی این راه را پیش بگیرند و جان خود و دیگران را به خطر بیندازند.»
فرصت را از دست ندهیم
کارشناسان و دبیرکانون پیشگیری از دخانیات و مدیران اجتماعی نواحی در اجرای برنامه‌های مشارکتی با «ان جی اوها» و انجمن‌های خودجوش محلی همراه هستند تا آنها را به کار و هدفی که دنبال می‌کنند دلگرم و امیدوار کنند.
صمدی که به همراه کارکنان و مسئولان ناحیه ۵ منطقه ۱۶ به بوستان‌های محله علی‌آباد جنوبی رفته با دیدن جوان‌ها و شهروندانی که در فضای سر سبز این مکان‌ها به کشیدن سیگار مشغول بودند ضمن گفت‌وگوی صمیمانه از آنها می‌خواهد که در وهله نخست از ریختن ته سیگارهای خود در فضای سبز و کف خیابان و پیاده‌روها جلوگیری و این زباله‌های خطرناک را که عامل اصلی تخریب محیط‌زیست شهری و به خطر افتادن جان حیوانات مختلف است داخل مخازن زباله بگذارند و در وهله بعد تلاش کنند تا این عادت را برای همیشه ترک کنند. چون برای ترک عادت‌های بد هیچ‌وقت نباید فرصت را از دست داد و آن را به تأخیر انداخت؛ شاید دیگر فرصتی باقی نماند.

کد خبر 606147

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha