همشهری آنلاین: حجت‌الاسلام علپور طی مصاحبه‌ای در خصوص نامه سازمان لیک به باشگاه‌ها در باره وضع ظاهری بازیکنان توضیح داد

داغ‌ترین حاشیه این روزهای فوتبال ایران ارسال نامه سازمان لیگ فدراسیون فوتبال به برخی از باشگاه‌هاست. سازمان لیگ در این نامه از تعدادی از بازیکنان حاضر در لیگ برتر خواسته است تا هر چه سریعتر وضعیت ظاهری خود را تغییر داده تا از خطر محرومیت در امان بمانند. 

حجت الاسلام محمد علیپور که این بار به عنوان یکی از اعضای سازمان لیگ به فدراسیون فوتبال بازگشته است، ارسال این نامه را در راستای فرهنگ سازی می‌داند و به دلیل توجیه بودن باشگاه‌ها به موارد این منشور، از آنان انتظار دارد که در این کار با سازمان لیگ همکاری لازم را داشته باشند.

ایرنا در همین رابطه گفت وگویی اختصاصی را با حجت الاسلام علیپور انجام داد و از وی در خصوص کم و کیف این نامه سووالاتی را مطرح کرد:

  •  ایده تدوین منشور اخلاقی بازیکنان لیگ برتر از کجا ظهور کرد؟

- با توجه به اینکه فوتبالیست‌ها مورد توجه مردم و به خصوص جوانان و نوجوانان هستند، احساس کردیم باید قوانینی وضع کنیم تا بازیکنان الگوهای شایسته‌ای برای هواداران خود باشند.

  • چه مسایلی در این منشور دیده شده است ؟

-هر مساله‌ای که احتمال دارد، برای جامعه بدآموزی داشته باشد در این منشور پیش بینی شده است. ما به دنبال این هستیم تا بازیکنان فوتبال همان طور که حرفه‌ای پول می‌گیرند، به تعهداتی که نسبت به باشگاه‌ها و همچنین جامعه دارند، پایبند باشند.

  •  چرا "اصلاح محاسن" به عنوان یکی از اولویت‌های اصلاح رفتار بازیکنان مدنظر سازمان لیگ قرار گرفته شد؟

-ببینید! بازیکنان ما باید به این مساله توجه داشته باشند که برخی از "مد" هایی که برای خود انتخاب می‌کنند، ترویج فرهنگ غلط غرب است.

  •  اما فرستادن اخطاریه برای چهار بازیکن عجیب است؟

- ما با کسانی که وضعیت ظاهریشان مغایر با فرهنگ ایرانی است، مشکل داریم . بازیکنانی که برایشان نامه ارسال کرده ایم، مدهایی برای خود انتخاب کرده‌اند که تحت هیچ شرایطی با فرهنگ کهن ایرانی منطبق نیست.

  • اما بازیکنان زیادی در لیگ برتر به مدهای خارجی رو آورده اند؟

- قبول دارم که فوتبالیستهای ما مدهای خارجی را دوست دارند. اما ظاهر این 4 بازیکن نشانگر گروه یا جریان خاصی است که در دنیا مورد قبول هیچ کس نیست، به همین دلیل آنها بدون هیچ حرف و حدیثی باید به اصلاح صورت خود بپردازند.

  • گروه یا جریان خاصی؟!

-بله، اگر شما مطالعه و تحقیق کنید؛ می‌بینید که این مدها متعلق به دسته‌هایی است که تحت هیچ شرایطی نباید در جمهوری اسلامی به آنان بها داده شود.

  • لطفا بیشتر توضیح دهید؟

- یک مثال می‌زنم. اگر امیرآبادی در کنار محاسن فعلی خود ؛ سبیل هم بگذارد، از نظر ما هیچ مانعی ندارد. چون سبیل باعث می‌شود تا با دیدن ظاهر این بازیکن؛ کسی به یاد دسته خاصی نیفتد!

  •  اما مردم و طرفداران فوتبال با گروه‌های مدنظر شما آشنایی ندارند ؟

- همین که ما به عنوان مسئول می‌دانیم که ظاهر یکی از بازیکنان به دسته‌هایی تعلق دارد که مورد قبولمان نیست، کافی است تا با این نوع آرایش‌ها مخالفت و برخورد کنیم.

  • همه بازیکنان شامل این منشور می‌شوند؟

- صد در صد! وقتی قرار است به فکر اعتلای فرهنگ و رسوخ نکردن فرهنگ غلط خارجی‌ها باشیم، تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم کسی را استثناء بدانیم.

  • اما در عمل این گونه به نظر نمی رسد

اطمینان داشته باشید که این مسئله برای ما خیلی مهم است و با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

  •  اما تاکنون علی دایی هیچ اخطاری نگرفته است ؟

-  وضعیت ظاهری دایی از نظر ما اشکالی ندارد؛ چون نشانگر هیچ گروه خاصی نیست. همانطور که گفتم اگر امیرآبادی سبیل بگذارد، از نظر ما مشکلی نخواهد داشت. در ضمن بازیکنان دیگر نمی‌توانند خود را با دایی مقایسه کنند. آنها هر وقت توانستند افتخارات او را داشته باشند، می‌توانند خودشان را با سرمربی تیم ملی مقایسه کنند.

  •  یعنی کسب افتخار توجیه مناسبی برای متماز بودن بازیکنان از نظر قانون است؟

- منظورم این نبود. دایی در سال 84 از جمله بازیکنانی بود که بیشترین تذکر را داشت. باز هم تاکید می‌کنم که محاسن دایی مشکلی ندارد.

  • اما توجیه کردن مردم که کدامیک از محاسن خوب است و کدام بد،کار دشواری است


-  من هم می‌دانم. اما این دلیل نمی‌شود که به کسی که ایراد ظاهری ندارد، خرده گرفت.

  • پس طبیعی است که به "تفاوت گذاشتن" بین افراد متهم شوید

-  به هر حال این مشکلی است که بازیکنان ما به وجود می‌آوردند. البته اگر می‌توانستیم به علی دایی هم اخطار می‌دادیم.

  •  اگر می‌توانستید؟

- بله، مسئولیت ما در سازمان لیگ است و نمی‌توانیم به سرمربی تیم ملی اعتراض کنیم.

  • اما آیا این نوع اخطار دادن‌ها عجیب نیست؟

- بازیکنان باید بدانند که وقتی الگوی جوانان می‌شوند، باید بیشتر به رفتارهای خود توجه نشان دهند تا تاثیرات منفی پوشش و ظاهرشان به جامعه سرایت نکند.

  •  اما آنها که تعهدی در این مورد نداده اند؟

- شما درست می‌گویید. آنها تعهد نداده‌اند که الگو باشند، اما باید بدانند که در سال مبالغ هنگفتی را از بیت‌المال می‌گیرند و به همین دلیل باید مسایل اخلاقی و رفتاری را رعایت کنند. قرار نیست که پول بیت‌المال را بگیرند و سفیران فرهنگ " نا بجای خارجی‌ها" باشند.

  • فکر نمی‌کنید، حساسیت‌های سازمان لیگ بیش از حد انتظار است؟

- کسانی که از بیرون به مسایل نگاه می‌کنند، نمی‌دانند که چه اتفاقاتی در حال وقوع است. فوتبال به خاطر مشکلاتی که در آن دیده می‌شود، با خطرات زیادی روبرو است و به همین دلیل باید برای نجات آن راهکارهای مناسب اتخاذ شود.

  • یعنی ظاهر بازیکنان، فوتبال را به خطر می‌اندازد؟

 - بله، شنیده‌ام که برخی از مسئولان بلند پایه، احساس خوبی نسبت به این پدیده ندارند و به قولی فوتبال از چشمشان افتاده است. اگر این مساله هر چه سریعتر برطرف نشود؛ ورزش فوتبال بسیاری از حامیان خود را از دست خواهد داد.

کد خبر 60568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز