گروه ورزشی: در نشست مشترک سازمان بازرسی کل کشور، باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال وقتی موضوع به شفاف‌سازی هزینه‌های فوتبال کشیده شد،

مدیر کل بازرسی کشور پرده از واقعیتی برداشت که هیچگاه در جلسه‌ای رسمی سخن از آن به میان نمی‌آمد؛ «بعضی از بازیکنان مراجعه می‌کنند و می‌گویند فلان مربی اعلام کرده برای پیوستن به یک باشگاه باید مبلغی به من بدهی. این خلاف قانون است و سرمربی وظیفه‌ای برای جذب بازیکن ندارد.»

در این نشست هم‌اندیشی بنا به گزارش خبرگزاری‌ها مدیران باشگاه‌های لیگ‌برتری بیشتر شنونده بودند تا در جلسه توجیهی، نصیحت‌های هشدار‌گونه مدیران سازمان بازرسی، سازمان ورزش و فدراسیون فوتبال را بشنوند.

در این میان سخنان مدیرکل سازمان بازرسی کل کشور بیشتر جنبه انتقادی داشت. او به استقرار تیم ویژه سازمان بازرسی در فدراسیون اشاره کرد و آن را در جهت بررسی و نظارت برعملکرد چند باشگاه دانست.

کوهستانی‌نژاد با اشاره به بررسی‌هایی که در دو سال گذشته در برخی باشگاه‌ها انجام گرفته، تاکید کرد: «متأسفانه باشگاه‌ها در کار فرهنگی کم‌کار هستند. وقتی تیم ملی به جام‌جهانی می‌رود، بازیکنان تیم ملی بلد نیستند سرود ملی را بخوانند. این تأسف‌بار است.

در جام‌جهانی ما به نماینده‌مان گفتیم که به بازیکنان بگویید حداقل لب‌شان را تکان دهند. این مسئله نشان می‌دهد که ما بر روی کارهای فرهنگی کم‌کار بوده‌ایم. از بازیکنان فوتبال انتظار نداریم که مروج فرهنگ باشند اما از آنها می‌خواهیم که متناسب با فرهنگ چند هزار ساله ایرانی رفتار کند.»

کوهستانی‌نژاد به گردش مالی باشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: «مردم ما به این مسئله بسیار توجه دارند. رسانه‌ها هم، چنین وضعیتی دارند. هزینه‌کرد باشگاه‌های دولتی زیر ذره‌بین افکار عمومی است و جای تأسف داشت که در لیگ‌ ششم قراردادهایی از سوی برخی باشگاه‌ها تنظیم شد که شفاف نبود.

وقتی باشگاهی قراردادی 450 میلیون تومانی را به دو قرارداد 5/ 22 میلیونی تقسیم کرده، این مسئله ضربه زیادی به بیت‌المال می‌زند. وقتی از یک کارمند که هنوز حقوق نگرفته، مالیات کم شده، چطور یک بازیکن می‌تواند مالیات نپردازد.

با این حال ما در لیگ هفتم چنین مسئله‌ای را ندیده‌ایم اما برای اطمینان از صداقت کاری باشگاه‌ها امسال چند باشگاه دیگر را بررسی می‌کنیم. به همین منظور همکاران ما در فدراسیون فوتبال مستقر شده‌اند و کارها آغاز شده است.»

جنگ اول بهتر از صلح آخر

علی کفاشیان که در مباحث مربوط به نظارت سازمان بازرسی برعملکرد باشگاه‌ها، میاندار این دو بود، در این نشست هدف از برگزاری این جلسه را سیاست جنگ اول بهتر از صلح آخر نامید و گفت: «چنین جلسه‌ای را ترتیب دادیم که مسائل مختلف را برای باشگاه‌ها تشریح کنیم تا در صورتی که فردا بخشنامه‌ای صادر کردیم،‌ مشکلی ایجاد نشود.»

کفاشیان با اشاره به 10 فاکتوری که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حرفه‌ای شدن فوتبال در آسیا اعلام شده، گفت: «بخش بزرگ این آیتم‌ها مربوط به باشگاه‌هاست.

اگر باشگاه‌ها تنها به این مسئله فکر کنند که بازیکنی را در فصل نقل‌وانتقالات جذب کرده  و از کدام مربی استفاده کنند، نتیجه‌اش این می‌شود که تنها دو فاکتور مورد نظر AFC را مورد پوشش قرار دهیم.

بنابراین ما باید با رابطه‌ای نزدیک با باشگاه‌ها سال فوق‌العاده پرکاری را که درپیش داریم، با موفقیت پشت سربگذاریم.»

اشاره کفاشیان به فاکتورهای فوتبال حرفه‌ای بود و مقام مسئول در سازمان بازرسی کل کشور که دراین جلسه شرکت کرده بود به موضوع حق پخش تلویزیونی باشگاه‌ها توجه نشان داد و گفت: «حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال حقی است که از باشگاه ضایع می‌شود و در نامه‌ای به سازمان صدا و سیما ضرورت این مسئله را گوشزد می‌کنیم.»

این شاید امتیازی بود در مقابل شفاف‌سازی هزینه‌های باشگاهی و تامین منابع مالی آن.

مربیان از بازیکنان پول می‌گیرند

اما جنجالی‌ترین اظهارنظر این نشست را احمد علی‌آبادی فراهانی مدیر گروه بازرسی سازمان ورزش داشت.

او با اشاره به بازرسی و اصلاح قرارداد بازیکنان گفت: «سال گذشته اولین بار قراردادهای بازیکنان بررسی و اصلاح شد. ورزش چارچوب قضایی خود را دارد.»

وی عنوان کرد: «در فصل گذشته روی‌چهار باشگاه تهرانی نظارت کامل داشتیم و اصلاحاتی را انجام دادیم. سعی کردیم نواقصی را هم از بین ببریم که واقعاً باید از مسئولان سایپا که بسیار دقیق و شفاف بودند، تشکر کنیم. این موضوع را به سازمان اعلام کردیم تا از این تیم  قدردانی شود.»

فراهانی خاطر نشان ساخت: «امسال با حضور فیزیکی در چندین باشگاه دیگر، میهمان هستیم تا کاملا مسائل را در چارچوب قانون بررسی کنیم. سازمان لیگ اساس‌نامه جامعی را تعیین کرده، ولی دارای نواقصی است.»

وی عنوان کرد: «تحت هر عنوانی که اسپانسر و کمک‌های مردمی به باشگاه تزریق شود، باید با حساب و کتاب و زیرنظر هیأت‌مدیره و امورمالی باشگاه باشد.

هرگز مانند بازیکنی نشود که 100 میلیون تومان می‌گیرد و قول 100 میلیون دیگر از حساب‌های دیگر را به او می‌دهند. این کار یک عمل غیر‌قانونی است و مطمئن باشید عواملی که در آن دخالت دارند قصد دارند قانون را دور بزنند که با این مورد به شدت برخورد می‌کنیم.»

وی افزود: «طبق مقررات، قرارداد بازیکنان در باشگاه‌ها محرمانه است و کسی مجبور نیست آن را اعلام کند اما در پایان فصل طبق مقررات باید به فدراسیون گزارش داده شود و نسخ قراردادهای مالی ارائه شود که این مورد در دوره‌های گذشته فدراسیون رسیدگی نشده است.»

مدیرحقوقی گروه بازرسی کل کشور در سازمان ورزش خاطرنشان ساخت: «در بعضی از شکایات مواردی را داشته‌ایم که مربی به بازیکن قول می‌دهد  در مقابل دریافت مبلغ هنگفتی او را وارد یک تیم صاحب‌نام کند که در خصوص این مسئله درحال بررسی‌های لازم هستیم.

مطمئن باشید اگر این موضوع نیز برای ما ثابت شود، طبق قانون برخوردهای جدی خواهیم کرد. امیدوارم در این باره مدیران عامل نیز کوشا و با دقت باشند.»

کد خبر 58637

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز