بیش از ۱۵ سال است که متروکه و مخروبه‌ای در حاشیه بزرگراه شهید «آیت‌الله سعیدی» نمای زشتی را ایجاد کرده است.

پمپ بنزين

همشهری آنلاین_سحر جعفریان: پمپ بنزینی با دیوارهای دود گرفته و فرسوده و اتاقکی که روزگاری، تابلوی «مدیریت» بر روی آن نمایان بود، اکنون به پاتوقی دنج برای معتادان و افراد بی‌خانمان تبدیل شده است. رد سیاه و رسوب گرفته بنزین بر روی نازل‌های سوخت آن باقی است و سکوهایش یک در میان شکسته و ترک خورده‌اند. این، بخشی از نمای پمپ بنزینی است که این روزها بیش از هر زمان دیگری محدوده جنوب غربی پایتخت، با توجه به‌ تردد افزایشی خودروها، به آن نیاز دارد اما تعطیل است. سری به این پمپ بنزین می‌زنیم تا از تعطیلی و بلاتکلیفی آن مطلع شویم.  

  • جایی برای کارتن‌خواب‌ها

تکلیف این پمپ‌بنزین را روشن کنید


«هر شب اینجا بساط دود و دم به راه است. خمار می‌آیند و نشئه می‌روند. شده جای خواب و موادکشی شان. گاهی انگار پمپ‌بنزین‌نشینان با هم درگیر می‌شوند و صدای فریاد و ناسزاگویی‌هایشان آزار می‌رساند. دیواره‌های اتاقک‌های آن به قدری از آتش و موادکشی سیاه شده است که حتی روز روشن هم آنجا تاریکی پابرجا است. سرنگ و زرورق را می‌توانید تا شعاع یک کیلومتری آن پیدا کنید.

از ترس جان و امنیتمان تلاش می‌کنیم گذر خود و خانواده‌هایمان به آن نیفتد. ولی گاهی مجبور هستیم از کنارش عبور کنیم. گاهی از سوی شهرداری یکسری کارها انجام می‌شود، اما کار اصلی آن است که بالاخره پس از ۱۵ سال، تکلیف آن را مشخص کنند. یا به فعالیتش ادامه دهد یا خرابش کنند.» اینها را «سعید گرمی» از اهالی محدوده «سی‌متری جی» می‌گوید که حسابی از دردسرهای این ملک متروکه شکایت دارد.

او ادامه می‌دهد: «اکنون که پمپ بنزین و جایگاه سوخت‌رسانی در این محله کم است، بهتر نیست این جایگاه را فعال کنند؟ نزدیک‌ترین جایگاه در همین مسیر، در میدان «آزادی» ابتدای خیابان آزادی است. در شرایط کمبود پمپ بنزین در محله و منطقه، هم رفت و آمدهای غیرضروری افزایش می‌یابد و هم آلودگی‌های مرتبط با آن، کیفیت هوا را کاهش می‌دهد. درست است که مساحت منطقه، کوچک اما تراکم جمعیت و خودرو در آن بسیار است. تراکمی که به سوخت احتیاج دارد. بنابراین باید از امکانات موجود بهره‌ببریم و این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.»

  • مالکان جدید پمپ بنزین
تکلیف این پمپ‌بنزین را روشن کنید
هادی رحیمی/شورایاری محله امامزاده عبدالله(ع)


شانه به شانه پمپ بنزین یک رستوان و سوپرمارکت است که صاحب آن نیز دل خوشی از همسایه‌اش ندارد. «داود خادم» در این‌باره می‌گوید: «داستان‌های این پمپ بنزین زیاد است. از دهه ۵۰ که تأسیس شد، حسابی مشتری داشت. خودروهایی که به خارج از شهر می‌رفتند یا به تهران وارد می‌شدند، برای سوخت‌گیری یکسری به پمپ بنزین محله ما می‌زدند. اما آتش‌سوزی در آن موجب تعطیلی همیشگی‌اش شد.

حالا بماند که ما از دست معتادان ساکن در آن، در کل آسایش نداریم و همین مسئله سبب شده است تا مشتری کمتری داشته باشیم. آن مشتری‌ها هم که می‌آیند با ترس و لرز می‌آیند. اغلب اوقات معتادان میله‌های فلزی پنجره‌های شیشه شکسته پمپ بنزین را خم می‌کنند و وارد اتاقک می‌شوند. شهرداری دوباره میله‌ها را با دستگاه از نو جوش می‌دهد، اما فایده‌ای ندارد. سر و کله آنها خیلی زودتر از آنچه گمان کنید، پیدا می‌شود. جالب است که دیگر ادعای مالکیت دارند و اهالی برای بیرون راندنشان، حریف آنها نیستند. از طرفی اغلب روزها این پمپ بنزین به پارکینگ خودروها تبدیل می‌شود.»

«هادی رحیمی»، شورایاری محله «امامزاده عبدالله» (ع) نیز می‌گوید: «البته بسیاری از اهالی از ترافیکی که این پمپ بنزین در سال‌های فعالیتش ایجاد می‌کرد، گلایه داشتند. ترافیکی که با آلودگی هوا و آلودگی‌های صوتی همراه بود. معمولاً در این حوالی جای پارک خودرو و توقف پیدا نمی‌شد. اما اکنون گلایه اهالی، از تجمع معتادان و انباشت زباله‌های خطرناک در آن است که محیط‌زیست آن محدوده را تهدید می‌کند.

تابستان‌ها اثر گرمای آفتاب بر روی زباله‌ها، بوی بدی را منتشر می‌کند واقعاً آزاردهنده است. نکته دیگر درباره این پمپ بنزین، ایجاد نمایی نازیبا در حاشیه محله است که به نوعی بر کیفیت زندگی اهالی اثر می‌گذارد. تعداد تماس‌های گزارشی به سامانه ۱۳۷ با موضوع این پمپ بنزین، گواه نارضایتی اهالی از تعیین تکلیف نشدن آن است که در دوره‌های مختلف شورایاری و شهرداری نیز پیگیری شده و تاکنون نتیجه مطلوبی دریافت نشده است.»

  • پاسخ مسئول/شهرداری در حال تملک پمپ‌بنزین است
تکلیف این پمپ‌بنزین را روشن کنید
سیدعلی شریفی/معاون شهرسازی شهردار منطقه ۹

برای رسیدن به پاسخی مشخص سراغ «سیدعلی شریفی» معاون شهرسازی شهردار منطقه ۹ رفتیم و علت بلاتکلیفی چندین ساله پمپ بنزین محله امامزاده عبدالله(ع) را از او جویا شدیم. شریفی در پاسخ به این سؤال، می‌گوید: «پیش از وقوع آتش‌سوزی در این پمپ بنزین متروکه، رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری به دلیل تخلف در توسعه و گسترش ساختمانی آن صادر شد. براساس رای، مالک باید به شهرداری مراجعه می‌کرد تا تخلفات برطرف شود. مراجعه نکردن او تا وقوع آتش‌سوزی ادامه داشت و پس از آن نیز به دلیل تعیین تکلیف نشدن در تعمیرات و بازسازی و رفع رأی ۱۰۰ کمیسیون، این تعطیلی تاکنون ادامه داشت.

اکنون این مکان متروکه به نقطه بی‌دفاع شهری تبدیل شده است که برای شهرداری منطقه نیز زحمت فراوانی از نظافت تا رفع آسیب‌های اجتماعی آن، در بر دارد.» شریفی در ادامه می‌افزاید: «بخشی از پمپ بنزین متروکه منطقه در طرح تفصیلی تعریض بزرگراه آیت‌الله سعیدی قرار دارد که با اجرایی شدن طرح عملیات عمرانی آن آغاز می‌شود.»

کد خبر 605127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha