روزانه تعداد زیادی وسیله نقلیه از سمت شهرها و استان‌های غربی به داخل پایتخت‌ تردد دارند و درحال ورود و خروج از تهران هستند.

جایگاه سوخت

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور:  این رفت و آمدها در منطقه ۲۱ به دلیل اینکه دروازه غربی تهران محسوب می‌شود و کارخانه‌ها و صنایع بزرگ و کوچک را در دل خود جای داده است، بیشتر است. از وسایل نقلیه سنگینی که برای ترانزیت کالا و جابه ­جایی مواد اولیه و محصولات، به‌طور شبانه‌روز در این محدوده از شهر تردد دارند تا اتوبوس­ها و مینی‌بوس‌ها و خودروهای شخصی که متعلق به کارکنان و کارمندان صنایع در شیفت‌های‌کاری روز و شب، به این منطقه رفت و آمد می‌کنند. همین موضوع باعث است تاتراکم جمعیت و در نتیجه تعداد خودروها در محدوده غربی تهران زیاد شود. در کنار اینها، فعال شدن مراکز تجاری مانند ۲ بازار بزرگ «فرش» و بازار «گل و گیاه» در حاشیه بزرگراه «شهید لشکری» به این رفت و آمدها دامن زده است. در چنین شرایطی، تعداد و جانمایی ایستگاه‌های سوخت در این منطقه کافی و مناسب به نظر نمی‌رسد. چه جایگاه‌های عرضه سوخت بنزینی و چه جایگاه‌های CNG و گازوئیل که در این گزارش به بررسی آن پرداخته‌ایم.  

منطقه ۲۱ در مجموع ۴ جایگاه عرضه سوخت بنزینی دارد که در بزرگراه «فتح» ضلع جنوب شهرک «دانشگاه»، بزرگراه شهید لشکری مقابل «تهرانسر»، شهرک «استقلال» کنار گذر بزرگراه ­های «آزادگان» و شهید لشکری داخل محله «وردآورد» واقع شده‌اند. جایگاه سوخت شهرک استقلال علاوه بر بنزین، برای خودروهای سنگین گازوئیل هم عرضه می‌کند.

یک جایگاه دیگر گازوئیل هم در بزرگراه فتح است. ۲ جایگاه سوخت CNG نیز یکی در بزرگراه شهید لشکری داخل خیابان «عاشوری» واقع شده و دیگری هم در بزرگراه فتح پس از «کفش ملی» قرار دارد. در مجموع ۷ ایستگاه عرضه انواع سوخت در منطقه وجود دارد که با توجه به تعداد خودروها کافی به نظر نمی‌رسد و به جانمایی آنها هم انتقادهایی وارد است. «ساسان احمدی»، دبیر شورایاری محله وردآورد و دبیرکارگروه ترافیک منطقه، درباره کمبود جایگاه‌های سوخت و موضوع دسترسی آسان خودروها به این ایستگاه‌ها می‌گوید: «در محله وردآورد با توجه به اینکه یک جایگاه سوخت در پایین محله و یکی در شمال محله داریم که البته این یکی در محدوده منطقه ۲۲ واقع شده است، مشکلی از این نظر وجود ندارد. اما در محله‌های دیگر مانند «چیتگر» و «ویلاشهر» دسترسی به جایگاه سوخت، مشکل است. با توجه به‌ تردد بالای خودروهای سبک و سنگین که بنزینی، گازسوز و هم گازوئیل سوز هستند، منطقه به جایگاه‌های بیشتری نیاز دارد.

البته مسئله مهم‌تر از تعداد و جانمایی جایگاه‌های سوخت منطقه، موضوع کیفیت بنزین آنها است که اغلب نسبت به آن گلایه دارند و بر این باورند که هوا دارد و از کیفیت خوبی برخوردار نیست و لازم است تا نظارت و بررسی دقیقی بر روی آن صورت گیرد.»

  • سوخت‌گیری بالا در شهرک استقلال

جایگاه ۱۸۹ سوخت که بنزین و گازوئیل عرضه می‌کند، در شهرک «استقلال» واقع شده است. «یوسف غیاثوند»، دبیر شورایاری این محله، درباره مشکلات این جایگاه سوخت و کمبودهایی که وجود دارد به همشهری محله می‌گوید: «با توجه به اینکه در منطقه تنها ۲ جایگاه عرضه گازوئیل وجود دارد که یکی از آنها در شهرک استقلال است، شاهد حضور گسترده وسایل نقلیه سنگین در اینجا هستیم که هم ترافیک درست می‌کند و هم با توجه به اینکه جایگاه سوخت در کنار بوستان و بافت مسکونی قراردارد، سبب ایجاد آلودگی می‌شود. در کنار این موضوع، چون درمحور غرب به شرق بزرگراه لشکری همین یک جایگاه سوخت وجود دارد، بار خودروهایی که در این مسیر نیاز به سوخت‌گیری دارند، بر روی دوش جایگاه سوخت محله استقلال افتاده است.

علاوه بر این، از تهرانسر هم برای سوخت‌گیری به اینجا می‌آیند. در مجموع حضور هم زمان خودروهای سنگین برای گازوئیل و خودروهای سواری موجب شده است تا در برخی از ساعت‌ها ترافیک پمپ بنزین تا بلوار «عبیدی» پس‌زدگی داشته باشد. یک پمپ بنزین متروکه در بزرگراه لشکری نبش بوستان «دستواره» است که پیشنهاد دادیم جایگاه عرضه گازوئیل را به آنجا منتقل کنند. با وجود پیگیری‌های چند ساله برای خروج جایگاه گازوئیل از بافت مسکونی، هنوز هیچ اقدامی در این‌باره صورت نگرفته است.»

«محمدرضا سالمی»/ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۱
  • جایگاه سوخت متروکه، ورثه‌ای است

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۱ درباره انتقادهای مطرح شده درباره تعداد و جانمایی جایگاه‌های سوخت می‌گوید: «هرچقدر تعداد جایگاه‌های سوخت بیشتر باشد، بهتر است و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم. اما برای مثال، درباره جایگاه‌های سوخت CNG، با توجه به شرایط تحریم که چند سالی است وجود دارد، دستگاه‌ها و قطعاتی که برای راه‌اندازی پمپ‌های سوخت گاز مورد نیاز است، در حال حاضر موجود نیست. درباره جایگاه‌های سوخت بنزینی هم مشکل پس‌زدگی صف انتظار نداریم. هرچند اگر تعداد جایگاه بیشتر شود، به طبع بهتر است. پمپ بنزین شهرک استقلال در حاشیه بزرگراه آزادگان قرار دارد وارتباطی با بخش مسکونی محله ندارد.

از سوی دیگر با توجه به طول خودروهای سنگین، طبیعی است که اگر ۴ کامیون در صف انتطار باشند، این صف طولانی به نظر برسد.» «محمدرضا سالمی» دربارهراه‌اندازی جایگاه‌های سوخت محله مقیاس که اواخر سال ۱۳۹۷ مطرح و ۸ نقطه برای آن در نظر گرفته شد هم این‌گونه توضیح می‌دهد: «نقاطی که برای این منظور در نظر گرفته بودیم، معارض و مالک داشت. در برخی از محله‌ها هم هیئت امنای شهرک‌ها با در اختیار قراردادن زمین برای این امر مخالفت کردند. اگر سازمان «زمین شهری» زمین مورد نیاز را برای این کار در اختیارمان قرار دهند، یک پمپ بنزین محله مقیاس در مسکن ویژه تهرانسر احداث خواهیم کرد.» سالمی درباره جایگاه سوخت متروکه بزرگراه شهید لشکری کنار بوستان دستواره هم می‌گوید: «این جایگاه ورثه ای است و گویا وارثان هم در خارج از کشور هستند. اخطارهای لازم را به مالکان داده­ ایم، اما چون مالک خصوصی دارد، نمی‌توانیم دخل و تصرفی در آنجا داشته باشیم. امیدواریم مشکل حل و این جایگاه سوخت منطقه پس از وقفه چند ساله، دوباره فعال شود.»

کد خبر 583572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha