رها یزدانی که زمانی هافبک دفاعی بود، حالا دروازه‌بان تیم ملی فوتبال زنان ایران است.

رها یزدانی

همشهری‌آنلاین - لیلی خرسند

رها یزدانی یکی از ۴ دروازه‌بانی است که در اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال زنان حضور داشت. او پیش از این فقط تجربه یک بازی ملی را داشته و امیدوار است که در ۳۳ سالگی بتواند یک‌بار دیگر پیراهن تیم ملی را بر تن کند. رها تا چند سال پیش هافبک دفاعی بود، اما با پیشنهاد هم‌تیمی‌اش سارا قمی گلر شد و همان سال هم به تیم ملی دعوت شد، البته خیلی زود تیم ملی تعطیل شد و دوران حضور او در جمع ملی‌پوشان ادامه پیدا نکرد. حالا که تیم ملی زنان دوباره تشکیل شده، رها یزدانی درباره شرایط تیم و اوضاع خودش به سؤالات همشهری پاسخ داده است.

عکس‌های پروفایلت می‌گویند استقلالی هستی.

بله، از وقتی که یادم می‌آید طرفدار استقلال بوده‌ام. همه خانواده‌ام پرسپولیسی هستند. فقط من استقلالی‌ام. اوایل فقط به‌خاطر اینکه از رنگ آبی خوشم می‌آمد استقلالی شدم، ولی بعدش دیگر به‌خاطر خود تیم استقلالی ماندم.

گویا دروازه‌بان شدنت هم داستان خاصی دارد.

بله. قبل از اینکه گلر شوم با سارا قمی در شهرداری بم هم‌تیمی بودم و هافبک بازی می‌کردم. آن سال مهدیه مولایی و مریم یکتایی گلرهای تیم بودند ولی مدتی به اردوهای تیم ملی دعوت شده بودند و گلر نداشتیم. چند بازی عقب‌تر ایستادم و دفاع کردم. سارا می‌گفت چرا گلر نمی‌شوی، کارت خوب است! من حرفش را جدی نمی‌گرفتم. سال بعد از بم به ملوان رفتیم، سارا راضی‌ام کرد که گلر باشم، من هم وارد فضای دیگری شدم، از گلری خوشم آمدو ادامه دادم. خانم ایراندوست که آن موقع مربی ملوان بودند، به من اعتماد کردند که گلر فیکس باشم.

این دومین بار است که به اردوی تیم ملی دعوت می‌شوی؟

بله دفعه اول همان سالی بود که در ملوان بازی می‌کردم. در مقدماتی المپیک در قطر و تورنمنت هندوستان در تیم بودم، اما بازی نکردم. بعد در بازی دوستانه با بلاروس، من درون دروازه ایستادم که نخستین و آخرین تجربه ملی‌ام بود. بعد از آن تیم ملی تعطیل شد.

اردو با مربیان و فدراسیون جدید چطور بود؟

خیلی متفاوت بود. با توجه به اینکه لیگ در اسفندماه تمام‌شده بود، ما ۲‌ماه تمرین نداشتیم و بدن‌هایمان خیلی آماده نبود. با این حال هر چه در توان داشتیم، گذاشتیم.

یکی از مشکلات زنان، نبود آموزش است و ظاهرا این مشکل برای دروازه‌بان‌ها شدیدتر است. زنان مربی دروازه‌بانی دارند؟

در لیگ، تیمی نداریم که مربی اختصاصی برای دروازه‌بان داشته باشد. یا خود سرمربی گلرها را آموزش می‌دهد یا چند گلری که در تیم هستند با هم تمرین می‌کنند، اما در تیم ملی مربی دروازه‌بانی داریم. قبلا محمد حبیبی، مربی بودو این بار هم که آقای جلال بشرزاد آمده است. چیزهای جدیدی از آنها یاد گرفتیم.

مهارت‌های خودتان را چطور به‌روز می‌کنید؟ فیلم بازی‌های گلرهای بزرگ را می‌بینید؟

بله، با دیدن فیلم یا از راه‌های دیگر. اگر به‌روز نشویم عقب می‌مانیم و بچه‌های دیگر از ما جلو می‌زنند.

خودت بازی گلر خاصی را می‌بینی؟

بین دروازه‌بان‌های خارجی بازی مانوئل نویر و آندره ترشتگن را می‌بینم. کار با پای آنها قوی است. چون خودم بازیکن بودم، این پتانسیل را دارم که با پا کار کنم. بین گلرهای داخلی هم بازی‌های پیام نیازمند و علی بیرانوند را می‌بینم.

کد خبر 602761
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha