یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

اواخر بهار ۱۴۰۰ زنان ایرانی می‌توانند برای نخستین‌بار در مسابقات جهانی آکروژیم شرکت کنند.

ژیمناستیک بانوان

به گزارش همشهری آنلاین روزنامه همشهری نوشت: بهار که بیاید، زنان ژیمناست  به دست‌نیافتنی‌ترین آرزویشان می‌رسند؛ حضور در مسابقات جهانی. ۲۶ مهر امسال وقتی فدراسیون خبر داد وزارت ورزش و جوانان لباس «ژیمناستیک برای همه» را تأیید کرده است، خبر خوش دیگری هم داشت؛ این که لباس آکروژیم هم در نوبت گرفتن تأییدیه است. دیروز خبر رسید که وزارت ورزش لباس آکروژیم را هم تأیید کرده و حالا صحبت از این است که فدراسیون به‌دنبال گرفتن تأییدیه برای لباس ترامپولین است.

تصور این که یک روزی دختران ژیمناست ایران بتوانند در مسابقات بین‌المللی مسابقه بدهند، دور از ذهن بود، اما در یکی دو سال اخیر آنها برای دیده‌ شدن امیدوار شده‌اند و به ‌احتمال زیاد در روزهای پایانی بهار ۱۴۰۰ می‌توانند در مسابقات جام ‌جهانی آکروژیم اجرا داشته باشند.

آذر سال ۱۳۹۸ بود که فدراسیون جهانی اعلام کرد ژیمناست‌های زن ایرانی می‌توانند با لباس‌های پوشیده در مسابقات آکروژیم شرکت کنند. زهرا اینچه‌درگاهی، رئیس فدراسیون ژیمناستیک ایران در اجلاس جهانی از تایمان، رئیس کمیته آکروژیم فدراسیون جهانی درخواست کرده بود تا راهی برای حضور زنان ایران در تورنمنت‌های بین‌المللی فراهم کند. بعد از بررسی این موضوع در کمیته فنی، به ایران اعلام شد که زنان این کشور اجازه دارند با لباس پوشیده مسابقه بدهند.

بیش از یک سال از آن خبر گذشته و حالا خبر خوش‌تری به گوش زنان رسیده؛ وزارت ورزش هم لباس را تأیید کرده است. هرچند این موضوع دیروز رسانه‌ای شد ولی آخر هفته گذشته، فدراسیون بخشنامه‌ای به همه استان‌ها داد و از آنها خواست تا تیم آکروژیم زنان را برای نخستین دوره مسابقات قهرمانی کشور آماده کنند. آکروژیم زنان چند سالی است که فعال است اما تا به امروز هیچ مسابقه‌ای در این رشته برگزار نشده.

این‌بار هم مسابقات با شکلی متفاوت برگزار می‌شود. کرونا اجازه تجمع را نمی‌دهد و به همین دلیل مسابقات حضوری برگزار نمی‌شود. قرار است تیم‌ها برنامه‌ای را که دارند، در سالن خودشان اجرا کنند و فیلمی را که از ۲ جهت روبه‌رو و پهلو گرفته‌اند تا روز ۲۵ اسفند به فدراسیون بفرستند. 

بعد از قضاوت داوران، نفرات منتخب برای حضور در مسابقات جهانی معرفی می‌شوند و اگر کرونا اجازه بدهد، مسابقات جام ‌جهانی آخرین روزهای بهار برگزار می‌شود. همانطور که در ژیمناستیک قبل از هر اعزام لباس‌هایی که تیم ملی به تن می‌کند، باید دوباره به تأیید وزارت ورزش برسد، در آکروژیم هم به‌شرطی تیم ملی به مسابقات می‌رود که وزارت ورزش لباس را دیده و پسندیده باشد. هر اجرایی لباس متفاوتی دارد و این احتمال هست که لباس تغییر کند.

اما لباس سوم؛ فدراسیون ژیمناستیک قصد دارد برای ترامپولین هم از فدراسیون جهانی و وزارت ورزش مجوز بگیرد تا زنان این رشته هم بتوانند در تورنمنت‌های بین‌المللی شرکت کنند. آنها منتظرند تا اجلاس جهانی برگزار شود و این موضوع را آنجا مطرح کنند. اگر ترامپولین هم مجوز بگیرد فقط زنان رشته ژیمناستیک هنری و ریتمیک هستند که بدون مجوز می‌مانند.

هرچند گفته می‌شود فدراسیون از سال‌های پیش پیگیر طراحی لباس برای آنهاست اما به‌نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها بتوانند به نتیجه برسند. پیش از این وقتی نیل‌ کیم، نایب‌رئیس فدراسیون جهانی به ایران آمده بود، فدراسیون موضوع لباس پوشیده ژیمناستیک هنری را مطرح کرد، اما نظر کیم خیلی مثبت نبود.

کیم معتقد است ورزشکارانی که لباس پوشیده می‌پوشند، احتمال دارد موقع انجام حرکت روی بعضی از وسیله‌ها مثل پارالل به مشکل بخورند.

به‌هرحال فدراسیون مدعی است که پیگیر لباس این دو رشته است.

ناگهان خبر مجوز لباس زنان ژیمناست حذف شد

روابط‌ عمومی وزارت ورزش و جوانان ساعتی پس از انتشار خبر صدور مجوز برای زنان ژیمناست در مسابقه‌های بین‌المللی، این خبر را از کانال تلگرامی‌اش حذف کرد. در متن خبر آمده بود: «مجوز حضور بانوان ژیمناست ایران برای شرکت در مسابقات بین‌المللی آکروباتیک ژیمناستیک صادر شد. به گزارش روابط‌ عمومی فدراسیون ژیمناستیک، با موافقت وزارت ورزش و جوانان، بانوان ژیمناست ایران می‌توانند با پوشش اسلامی در مسابقات بین‌المللی آکروباتیک ژیمناستیک شرکت کنند.»  در سایت وزارت ورزش هم خبر کامل‌تری مخابره شده بود، اما چند ساعت بعد، این سایت هم خبرش را حذف کرد. برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که وزارت ورزش و فدراسیون ژیماستیک به توصیه نهادهایی بیرون از ورزش، خبر را از سایت‌شان حذف کرده‌اند.

کد خبر 586289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha