شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: چاپ دوم کتاب‏های درآمدی بر ارتباطات سنتی در ایران و روزنامه‏نگاری تخصصی از سوی دفتر مطالعات و توسعه رسانه‏ها منتشر شد.

روابط عمومی دفتر مطالعات و توسعه رسانه‏ها به نقل از فاطمه کیهان مدیر انتشارات اعلام کرد: دو کتاب درآمدی بر ارتباطات سنتی در ایران و روزنامه‏نگاری تخصصی به دلیل اتمام نسخه‏های پیشین تجدید چاپ شدند.

کیهان افزود: کتاب درآمدی بر ارتباطات سنتی در ایران کاری است از دکتر محمدمهدی فرقانی و با مقدمه‏ای از دکتر کاظم معتمدنژاد که با پیش‏گفتاری بر چاپ دوم در چهار فصل و یک پیوست به شرح زیر تدوین یافته است:

فصل اول: اهمیت و ضرورت شناخت ارتباطات سنتی
فصل دوم: سطوح و ساختارهای ارتباطات سنتی
فصل سوم: بازشناسی برخی از ارتباط‏گران، پیام‏ها و شیوه‏های ارتباطات سنتی
فصل چهارم: نقش شبکۀ ارتباطات سنتی در برخی از جنبش‏های اجتماعی ایران

نویسنده کتاب معتقد است: در عصر بزرگراه‏های اطلاعاتی و ارتباطاتی و از منظر تجدد و مدرنیسم شاید سخن گفتن از ارتباطات سنتی نوعی واپس‏گرایی به حساب آید. اما اگر مدرنیته نتواند و یا نخواهد نقش‏ها و کارکردهای جدید نظام کهن ازجمله نظام‏های ارتباطی سنتی را مورد بازنگری قرار دهد، خود به نوعی سنت مذموم، ضد ترقی و ضد تمدن تبدیل خواهد شد.

تهیه و تدوین کتاب حاضر، نخستین گام در راه پر کردن خلأ مطالعات تخصصی مربوط به ارتباطات سنتی در ایران است و به‏عنوان یک منبع سودمند و مفید می‏تواند جایگاه ارتباطات یاد شده در مطالعات را مشخص‏تر و برجسته‏تر نشان دهد.

مدیر انتشارات در ارتباط با تجدید چاپ کتاب دیگر این دفتر که روزنامه‏نگاری تخصصی نام دارد اضافه کرد: کتاب روزنامه‏نگاری تخصصی کاری است از دکتر حسین قندی که حاصل سال‏ها تجربه و تلاش نویسنده آن به شمار می‏رود. این کتاب با شمارگان ۲000 نسخه و در 2200 صفحه منتشر شده و قیمت آن نیز 2000 تومان است.

کتاب یاد شده در چهار فصل و یک پیوست به شرح زیر تنظیم شده است:

فصل اول: تاریخچه روزنامه‏نگاری در جهان و ایران
فصل دوم: تخصص روزنامه‏نگاری تخصصی
فصل سوم: تقسیم‏بندی در روزنامه‏نگاری
فصل چهارم: گرافیک مطبوعات تخصصی و صفحه‏آرایی

دکتر قندی در پیش‏گفتار این کتاب، انگیزه خود از انتشار روزنامه‏نگاری تخصصی را ضرورت تربیت روزنامه‏نگار متخصص می‏داند و می‏گوید: روزنامه‏نگاری مانند هر رشته علمی دیگری یک تخصص است و نیازمند افرادی است که آموزش روزنامه‏نگاری را طی کرده باشند. برای رسیدن به روزنامه‏نگاری تخصصی دانشجو باید علاوه‏بر کسب مهارت‏های روزنامه‏نگاری، تخصص‏های ویژه‏ای را نیز کسب نماید. زیرا مطبوعات تخصصی بر اساس نیاز طبقه‏ای خاص به دانستن در زمینه علوم مورد علاقه آنها شکل گرفته است.

 درنتیجه در روزنامه‏نگاری تخصصی باید نگاهی ویژه به نیاز مخاطبان داشت. وی معتقد است بدون تربیت روزنامه‏نگار متخصص، نشریات نمی‏توانند رشد و ماندگاری داشته باشند.

کد خبر 60190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز