سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

مینا شهنی: نشست تخصصی رفاه اجتماعی و رسانه، با همکاری روزنامه همشهری و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی دوم تیرماه برگزار خواهد شد.

به گفته عبدالله گیویان، مدیر مرکز مطالعات روزنامه همشهری، بررسی مفهوم رفاه اجتماعی مهم‌ترین محوری است که در این نشست به بحث گذاشته خواهد شد.

در این نشست تخصصی دکتر امیر حمزه‌زینالی با موضوع رسانه‌های گروهی و حمایت از بزه‌دیدگان، دکتر نعمت‌الله بابایی با موضوع سلامت و رسانه، سعید مدنی با موضوع خشونت علیه زنان و رسانه و دکترحسن رفیعی با عنوان اعتیاد و رسانه به بحث خواهند پرداخت.

در این‌باره‌ گفت‌وگویی کوتاه با دکتر گیویان داشته‌ایم که می‌خوانید:

  • هدف مرکز مطالعات روزنامه همشهری از برگزاری نشست‌های تخصصی چیست؟

یکی از فعالیت‌های این مرکز در دوره جدید برقراری ارتباط بین جنبه‌های علمی و عملی رسانه‌هاست.

در واقع ما به‌عنوان یک مرکز تحقیقاتی وظیفه خود می‌دانیم که واسطه بین نظر و اجرا در محور رسانه باشیم و به همین دلیل تلاش خواهیم کرد اعضای گروه‌های آکادمیک و دست‌اندرکاران رسانه‌ها را گردهم آوریم تا به شفاف‌سازی بحث‌های آکادمیک در دنیای عملی رسانه‌ها بپردازند.

  • انتخاب موضوع نشست اخیر در زمینه رفاه اجتماعی و رسانه براساس کدام ضرورت بود؟

با توجه به این‌که رفاه اجتماعی دغدغه روز مردم و کارشناسان است به همین دلیل مرکز مطالعات این موضوع را برای برگزاری نشست تخصصی پیشنهاد داد. این پیشنهاد در شورای فرهنگی مؤسسه بررسی و سر انجام تأیید شد.

  • این نشست چه هدفی را دنبال می‌کند؟

رفاه اجتماعی تعاریف و قالب‌های گوناگونی را نزد مردم، پژوهشگران و دست‌اندرکاران رسانه‌ها به‌خود گرفته‌است، مسلما تعریفی که مردم از رفاه اجتماعی دارند تفاوت‌های زیادی با تعریف دقیق یک پژوهشگر دارد. 

رفاه اجتماعی جنبه‌های گوناگونی دارد که گاهی ممکن است برخی از این جنبه‌ها از دید خبرنگاران پنهان بماند. این نشست تخصصی  تعریف شفاف‌تر یا همسوتری را میان محققان و دست‌اندرکاران رفاه و رسانه‌ها ایجاد خواهد کرد.

  • به این ترتیب مرکز مطالعات نقش پلی را میان رسانه‌ها و چهره‌های آکادمیک خواهد داشت؟

مرکز مطالعات با برگزاری این نشست تلاش خواهد کرد تا درک روشن‌تری از مفهوم رفاه اجتماعی ارائه دهد. پس ما می‌توانیم نقش پل ارتباطی را در این میان داشته‌باشیم.

  • آسیب‌شناسی رسانه‌ها ازجمله اهدافی است که شما دنبال می‌‌کنید؟

ما در نگاه اول تلاش خواهیم کرد تا به آسیب‌شناسی رسانه‌ها بپردازیم و در مرحله بعد امیدواریم بتوانیم راهکاری را پیدا کنیم که بتواند منشأ یک سری تحولات در جهت روزآمد شدن رسانه‌ها باشد.

  • انتخاب پژوهشگرانی که در این نشست شرکت می‌کنند، چگونه انجام شده؟

از کسانی دعوت شده که موضوع رفاه اجتماعی دغدغه‌شان است و از سویی با رسانه نیز آشنایی دارند.

آشنایی با رسانه از‌ آن‌جایی اهمیت دارد که مهم‌ترین هدف ما بهبود وضعیت رسانه‌هاست؛ پس پژوهشگرانی که دعوت می‌شوند می‌بایست حتما نسبت به نقش و جایگاه رسانه در جامعه آگاهی کافی داشته‌باشند.

کد خبر 55314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز