سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۷
۰ نفر

گروه ورزشی: مرکز ملی مطالعه و سنجش افکار عمومی در پژوهشی که حاصل تحلیل محتوای نشریات ورزشی طی چند سال اخیر بوده به بررسی عملکرد و آسیب‌شناسی نشریات ورزشی کشور پرداخته است.

در این پژوهش که در 5 فصل تدوین شده است موضوعاتی چون میزان تحصیلات، درآمد خبرنگاران، رفتارهای ورزشی و منابع کسب خبر توسط نشریات، نقش نشریات ورزشی در توسعه فرهنگ ورزش، مقایسه تطبیقی و ارزیابی کمی و کیفی نشریات ورزشی و ... مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

یکی از نتایج این بررسی نشان می‌دهد که بیشترین خریداران نشریات ورزشی از کیوسک‌های روزنامه‌فروشی، جوانان 21 تا 30 ساله و 98 درصد خوانندگان مرد هستند.

ضمن اینکه تحصیلات 8/1 درصد پاسخگویان در حد ابتدایی، 11/3 درصد در حد راهنمایی و 52/7 درصد در حد متوسطه می‌باشد.

34/2 درصد پاسخگویان نیز تحصیلات دانشگاهی دارند، سطح تحصیلی 15 درصد در حد کاردانی، 17/4 درصد در حد کارشناسی و 8/1 درصد در حد کارشناسی ارشد و بالاتر است.

توزیع پاسخگویان برحسب شغل نشان می‌دهد، بیشترین فراوانی (6/03 درصد) مربوط به کسبه و فروشندگان مغازه‌دار است.

کارمندان امور دفتری با تحصیلات سیکل و دیپلم
 (2/51 درصد)، کارمندان با مدرک لیسانس و کارشناسان (5/21درصد) و بازاری و تاجر
(3/01 درصد) پاسخگویانی هستند که از نظر فراوانی در رده‌های بعدی قرار د ارند.بقیه رشته ها هم درصد های دیگر را کسب کردند.

منابع کسب خبر

در این تحقیق میزان استفاده پاسخگویان از رسانه‌های جمعی و دیگر منابع کسب خبر، جهت اطلاع از اخبار ورزشی  نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در بخش استفاده از نشریات ورزشی 8/3 درصد پاسخگویان میزان کسب اخبار ورزشی از طریق نشریات ورزشی را کم و خیلی کم، 20/6درصد در حد متوسط، 2 /42 درصد زیاد و 33/4 درصد خیلی زیاد اظهار کرده‌اند. بنابراین اکثریت پاسخگویان زیاد و خیلی زیاد از طریق نشریات ورزشی از اخبار ورزشی مطلع می‌شوند.

2/41 درصد پاسخگویان کم و خیلی کم، 6/6 درصد در حد متوسط و 2/8 درصد زیاد و خیلی زیاد از طریق اینترنت پیگیر اخبار ورزشی هستند. این آمار نشان می‌دهد که 17درصد پاسخگویان نیز از این طریق پیگیر اخبار ورزشی نیستند.

بنابراین 29 درصد پاسخگویان کم و بیش  اینترنتی پیگیر اخبار ورزشی هستند.مقایسه تطبیقی منابع کسب اخبار ورزشی همچنین حکایت از آن دارد که تلویزیون، نشریات ورزشی، دوستان و آشنایان، همکاران و صفحات ورزشی نشریات غیرورزشی مواردی هستند که به ترتیب از سوی تعداد بیشتری از پاسخگویان به عنوان منابع کسب خبرهای ورزشی عنوان شده‌اند.

از پاسخگویان سئوال شده است که از بین نشریات ورزشی که در حال حاضر منتشر می‌شود، کدامیک را مطالعه می‌کنند. 

البته پاسخگویان می‌توانستند به 3 مورد اشاره کنند که داده‌ها مشخص کرد، روزنامه خبر ورزشی با فراوانی 32/2 درصد، نود با فراوانی 12/7درصد، پیروزی با فراوانی 11/4 درصد و گل با فراوانی 10/7درصد نشریاتی هستند که بیشترین طرفدار را در بین پاسخگویان مورد بررسی دارند. بقیه نشریات ورزشی با فراوانی‌های کمتر به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

کارکرد نشریات ورزشی

در ادامه این پژوهش با مقایسه تطبیقی کارکردهای نشریات ورزشی به فرهنگ‌سازی رفتار ورزشی پرداخته شده است که پرداختن به مسائل حاشیه‌ای با 955 مورد در جایگاه نخست و به ترتیب عدم اهتمام به تقویت آموزش‌های اخلاقی، عدم اهتمام به آموزش رفتارهای مناسب در محیط ورزشگاه و دامن زدن به فضای هیجانی طرفداران تیم‌ها در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بر این اساس پاسخ‌دهندگان، نشریات ورزشی را دارای پتانسیل بالایی جهت فرهنگ‌سازی رفتارهای ورزشی عنوان کرده‌اند.

در ارزیابی کمی و کیفی نشریات ورزشی 4 درصد پاسخگویان کیفیت و محتوای مطالب را نامناسب و بسیار نامناسب 8/ 31 متوسط، 3/ 57 مناسب و 7 درصد بسیار مناسب ارزیابی کردند.

در بخش انتخاب تصاویر 3/6 درصد پاسخگویان انتخاب تصاویر را نامناسب و بسیار نامناسب،
1/ 10 درصد در حد متوسط، 6/ 54 درصد مناسب و 20 درصد بسیار مناسب ارزیابی کرده‌اند. بنابراین اکثریت 74 درصدی جامعه آماری فوق ارزیابی مثبتی از حسن‌انتخاب تصاویر داشتند.

7/ 9 درصد پاسخگویان صفحه‌آرایی و شکل ظاهری را نامناسب و بسیار نامناسب، 4/ 27 درصد در حد متوسط، 4/ 45 درصد مناسب و 5/ 17 بسیار مناسب توصیف کرده‌اند که 9/ 62 درصد ارزیابی مثبتی از شکل ظاهری و صفحه‌آرایی داشته‌اند.

اما در بخش تیتر 5/01 درصد تیترهای انتخابی را در صفحه اول نامناسب، 1/33 درصد متوسط و 44 درصد مناسب و 4/ 22 بسیار مناسب می‌دانند.

از لحاظ قیمت هم 2/ 47 درصد جامعه آماری فوق قیمت نشریات ورزشی را مناسب و بسیار مناسب می‌داند و 7/ 12 درصد نامناسب.

با مقایسه میانگین رتبه‌ای ارزیابی به ترتیب کیفیت و محتوای مطالب مشخص می‌شود، هرچند در همه موارد ارزیابی‌ها مثبت و نزدیک به هم است ولی انتخاب تصاویر، تیتر و شکل ظاهری مناسب‌تر از بقیه موارد، ارزیابی شده است.

راهکارهای مناسب برای توسعه ورزش

از پاسخگویان سئوال شد «در نشریات ورزشی تا چه حد راهکارهای مناسب برای توسعه ورزش ارائه می‌شود؟»

در پاسخ به این سئوال 2/5 درصد پاسخگویان به گزینه اصلاً، 9/9درصد به گزینه خیلی کم، 20/9 درصد به گزینه کم، 42 درصد به گزینه در حد متوسط، 17/1 درصد به گزینه زیاد و 9/4 درصد به گزینه خیلی زیاد اشاره کرده‌اند.

بنابراین بیشترین فراوانی مربوط به پاسخگویانی است که معتقدند در نشریات ورزشی تا حدودی راهکارهای مناسب برای توسعه ورزش مطرح می‌شود.

با این حال یک مقایسه تطبیقی نشان می‌دهد که:«روزنامه‌ها و مجلات ورزشی،‌ بیشتر به مسائل حاشیه‌ای ورزش و ورزشکاران می‌پردازند.»و در تقویت آموزش‌های اخلاقی در بین خوانندگان، نشریات ورزشی جایگاه ویژه‌ای ندارند.»

همچنین تیترهای جنجالی نشریات ورزشی تأثیر زیادی در دامن زدن به جو هیجانی طرفداران تیم‌ها دارد.

کد خبر 55303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز