شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مائوئیست‌های نپال در حالی که اختلافات جدی میان احزاب اصلی نپالی وجود دارد، نتوانستند در ضرب‌الاجل تعیین شده دولت جدید تشکیل دهند.

خبرگزاری آلمان از کاتماندو گزارش داد، رام باران یادو (Ram Baran Yadav)، رییس جمهور نپال به مائوئیست‌ها تا نیمه شب جمعه فرصت داده بود تا با حمایت دیگر احزاب سیاسی این کشور دولت چندحزبی تشکیل دهند.

اما مخالفت‌ها بر سر سمت‌های کلیدی وزارت مانع از تشکیل دولتی ائتلافی شد.

اوپندرا یادو (Upendra Yadav)، رهبر مجمع حقوق مردم مادهسی (Madhesi) گفت: «تلاش‌ها برای رسیدن به توافق بر سر سمت‌های کلیدی وزارت به شکست انجامید. اکنون تلاش‌هایی برای تشکیل دولتی بر مبنای اکثریت در مجمع انجام می‌گیرد.»

گزارش‌های رسانه‌ای نپال اعلام کردند مخالفت‌ها بر وزارتخانه‌های دفاع، اقتصاد و کشور میان مائوئیست‌ها و کنگره نپالی‌ها و حزب میانه‌رو کمونیست نپال – جبهه متحد مارکسیست لنینیست (CPN-UML) متمرکز است.

کنگره نپالی‌ها ظاهرا در پی به دست آوردن وزارت دفاع است که مائوئیست‌ها با آن مخالفند. بابو رام باتارتای (Babu Ram Bhattartai)، رهبر مائوئیست‌ها گفت: «ما هیچ دلیل برای هدایت دولتی نمی‌بینیم که وزارت کشور، اقتصاد و دفاع آن را با دیگری سهیم شده باشیم. اگر این اتفاق بیفتد ما در جمع مخالفان باقی می‌مانیم.»

رییس جمهور نپال ابتدا از مائوئیست‌ها خواسته بود تا 29 ژوئیه دولت را ظرف یک هفته تشکیل دهند. این ضرب‌الاجل تا سه روز دیگر به درخواست مائوئیست‌ها تمدید شد.
مائوئیست‌ها به عنوان تنها حزب بزرگ در انتخابات ماه آوریل به مجمع راه یافت، اما اکثریت را به دست نیاورد. آنها نیاز به حمایت کنگره نپالی‌ها و CPN-UML برای حفظ اکثریت در مجمع 601 عضوی به منظور تشکیل دولت هستند.

نپال از انتخابات ماه آوریل فاقد دولتی کارآمد بوده است. گیرجیا پراساد کویرالا (Girija Prasad Koirala) همچنان در سمت نخست‌وزیر اداره امور را با وجودی که دو ماه از استعفایش می‌گذرد، ایفای مسوولیت می‌کند.

کد خبر 60164

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز