همشهری آنلاین: پادشاه سابق نپال روز چهارشنبه 11 ژوئن کاخ سلطنتی این کشور را به مقصد خانه‌ای در خارج از کاتماندو پایتخت این کشور ترک می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فانیندرا راج راتاک رییس بخش مطبوعاتی کاخ سلطنتی نپال طی سخنانی با اشاره به پادشاه سابق نیال گفت: او امروز(چهارشنبه) کاخ را ترک می‌کند. راتاک افزود: پادشاه سابق در حدود ساعت 17:00 به وقت محلی و پیش از ترک کاخ، بیانیه‌ای را قرائت خواهد کرد.

گیانندرا پادشاه سابق نپال اعلام کرده است که قصد دارد در نپال بماند و به عنوان یک شهروند عادی در این کشور به زندگی خود ادامه دهد.

ماه گذشته مجلس قانون اساسی نپال به الغای سلطنت در این کشور رای داد.[سلطنت در نپال ملغی شد]

الغای سلطنت در نپال یکی از موارد توافق میان گروه‌‌های سیاسی نپال و مائوییست‌ها برای دستیابی به صلح در این کشور بود.

بی بی سی نیز در این باره گزارش داده است:مائوییست‌ها که پیشتر اعلام کرده بودند: پادشاه در صورت عدم خروج مسالمت آمیز از کاخ، محاکمه خواهد شد، اکنون از خروج داوطلبانه پادشاه سابق استقبال کرده‌اند.

بهادر ماهارا سخنگوی مائوییست‌ها در این باره گفت: ما از پادشاه به خاطر این گام مثبت در پذیرش خروج مسالمت آمیز از کاخ تشکر می‌کنیم.با خروج پادشاه از کاخ سلطنتی یک دوره انتقال مسالمت آمیز قدرت آغاز می‌شود و ما به تصمیم شاه مبنی بر اینکه وی قصد دارد به عنوان یک شهروند عادی زندگی کند، احترام می‌گذاریم.

انتظار می‌رود گیانندرا پیش از ترک کاخ تاج و عصای سلطنت را تحویل دهد.

مقامات دولت نپال اعلام کرده‌اند پادشاه سابق به طور موقت و تا یافتن خانه‌ای اختصاصی برای خود، به خانه‌ای در خارج از پایتخت واقع در منطقه ناگارجون نقل مکان خواهد کرد.

گفته می‌شود از این پس کاخ سلطنتی به موزه تبدیل و تاج و عصای پادشاه نیز به تملک دولت درخواهد آمد.

گیانندرا آخرین زمامدار سلسله هندوی شاه بود. سر سلسله این خاندان موفق شده بود در سال 1760 نپال را متحد کند و این کشور را تحت یک نظام واحد حکومتی درآورد.

کد خبر 54618

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز