همشهری آنلاین: احزاب مهم نپال برای انتخاب جانشین نخست‌وزیر که یک روز قبل استعفا داد، با هم توافق ندارند.

khanal-nepal

نداشتن توافق بر سر تعیین فردی جدید به عنوان نخست‌وزیر می تواند این کشور را دوباره fi سوی بحران‌های سیاسی ببرد که یک سال طول کشید و باعث شد این کشور بدون قانون اساسی و بدون یک دولت با ثبات بماند.

به‌دلیل درگیری و اختلاف نظر بین احزاب هفت ماه طول کشید تا "خانال" در ماه فوریه با 17 رای به نخست‌وزیری انتخاب شود. او نیز روز یکشنبه 23 مرداد بعد از شکست در پیشبرد طرحی برای تصویب قانون اساسی یا ایجاد سازش و آشتی در این کشور به هم‌ریخته جنوب آسیا، استعفا داد.

سه حزب اصلی نپال دوشنبه اعلام کردند که برای انتخاب نخست‌وزیر جدید مذاکره می‌کنند اما  هر سه روی این موضوع که فرد منتخب باید دولتی ائتلافی و جدید تشکیل بدهد، اصرار دارند.

دو گورونگ، یکی از رهبران مائویست ، که بیشترین نماینده را در پارلمان دارد گفت آنها حاضرند برای انتخاب نخست‌وزیر با دیگر احزاب گفت‌وگو کنند اما در عین حال بر نخست‌وزیری قائم‌مقام حزبشان، بابورام بهاتری پافشاری خواهند کرد.

لاکسمن قیمیره از حزب کنگره نپال، دومین حزب قدرتمند در پارلمان گفت حزب او باید رهبری دولت را به عهده داشته باشد چون دو حزب دیگر در اجرای این کار در دو دولت اخیر شکست خوردند.

هیچ‌کدام از احزاب  سیاسی اکثریت لازم در پارلمان را ندارند ، به همین خاطر هر فردی که به نخست‌وزیری انتخاب شود بایستی دولت ائتلافی تشکیل بدهد.

کد خبر 143162
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز