دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۵ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مائوییست‌های نپال در تحولی تاریخی روز دوشنبه 15 ژانویه(25 دی) به پارلمان این کشور راه پیدا می‌کنند.

به گزارش بی.بی.سی،این تحول در قالب توافقی موقت تحقق پیدا می‌کند و یکی از جدی‌ترین اقدامات برای ورود کمونیست‌های مائوییست به روند سیاسی نپال محسوب می‌شود.

علاوه بر مائوییست‌ها تعداد زیادی از زنان و جریانات اجتماعی نپال که تا پیش از این در حاشیه قرار داشتند، وارد پارلمان خواهند شد. یکی از ژنرال‌های بازنشسته ارتش نپال که دارای گرایش‌های جمهوری خواهانه نیز است به مجلس نپال راه پیدا خواهد کرد.

پارلمان کنونی نپال از ساعت 8:00 روز دوشنبه به وقت محلی جلسات خود را جهت تدوین قانون اساسی جدید این کشور آغاز خواهد کرد، پیش بینی شده است در قانون اساسی جدید اختیارات اجرایی رییس کشور به مقام نخست وزیر واگذار شود.

انتظار می‌رود جهت تصویب این قانون مذاکرات تا چندین ساعت ادامه داشته باشد و در پایان روز دوشنبه قانون اساسی به تصویب نهایی برسد.

به مجرد تصویب قانون اساسی جدید دو مجلس کنونی در نپال منحل خواهند شد و یک مجلس که نمایندگان مائوییست نیز در آن عضویت دارند تشکیل خواهد شد.این تحولات در حالی صورت می‌پذیرد که تا 9 ماه پیش مائوییست‌ها به عنوان جنبشی زیر زمینی علیه دولت نپال به مبارزه می‌پرداختند اما پس از قیام‌های گسترده در نپال که به محدود شدن قدرت پادشاه این کشور نیز انجامید ، مائوییست‌های نپالی نیز براساس توافقات انجام شده با دولت موقت نپال فرصت حضور در روند سیاسی این کشور را پیدا کردند.
 

از روز سه‌شنبه نیز سازمان ملل متحد نظارت خود بر روند خلع سلاح مائوییست‌ها ،که در اروگاه‌هایی ویژه انجام خواهد گرفت ، را آغاز می‌کند.در روز‌های گذشته نیز دبیرکل سازمان ملل متحد بر انجام ماموریت گسترده ماموران سازمان ملل در نپال جهت ایجاد شرایطی برای تحقق صلح دائمی تاکید کرده بود.در همین حال شورای امنیت هم پیش نویسی را در زمینه ماموریت ماموران حافظ صلح در نپال تدوین خواهد کرد.

کد خبر 13383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز