همشهری آنلاین: مائویست‌های نپالی در آخرین مرحله از تظاهرات دو هفته‌ای خود علیه دولت راه‌های اصلی به کاتماندو پایتخت را مسدود کردند

به گزارش الجزیره، حامیان حزب کمونیست نپال روز سه شنبه 10 نوامبر در مبادی اصلی ورودی کاتماندو با تکان دادن پرچم مائوئیست‌ها راهپیمایی کردند.

گزارش‌هایی مبنی بر وقوع خشونت در جریان این تظاهرات انتشار نیافته است. با این حال بینود سینغ رئیس پلیس ترافیک کاتماندو گفت: به دلیل بر پایی تظاهرات همگی بزرگراه‌ها مسدود شدند.

مائوئیست‌ها ابتدا قصد داشتند تنها فرودگاه بین المللی نپال را اشغال کنند، اما تحت فشار دیپلمات‌های غربی از تصمیم خود منصرف شدند.

در اوائل هفته جاری نیز مائوئیست‌ها در برابر یکی از ساختمان‌های دولتی دست به تحصن زده بودند.

مائوئیست‌ها خواستار استعفای دولت کنونی نپال هستند.

مائوئیست‌ها که تا پیش از پیروزی در انتخابات، به مدت یک دهه با دولت نپال مبارزه کرده بودند در ماه مه 2008 پس از آنکه رام باران یاداو رئیس جمهوری این کشور با تلاش آن‌ها جهت برکناری فرمانده ارتش مخالفت کرد از دولت نپال خارج شدند.

از آن زمان تا کنون مائوئیست‌ها به تلاش‌های خود مبنی بر فشار بر دولت جهت کنار گذاشتن فرمانده ارتش ادامه داده‌اند و خواستار غذر خواهی رسمی رام باران یاداو و تعدادی از اعضای حزب رقیب کنگره شده‌اند.

مائوئیست‌ها حزب کنگره را متهم به انجام اقداماتی مغایر با قانون اساسی کرد‌ه‌اند.

مائوئیست‌ها همچنین دولت را متهم می‌کنند که با الحاق تعداد زیادی از فعالان عضو این حزب به ارتش مخالفت کرده است.

الحاق مائوئیست‌ها به ارتش یکی از موارد مهم امضای قرار داد صلحی بود که برمبنای آن مائوئیست‌ها 3 سال پیش به مبارزات مسلحانه خود علیه دولت پایان دادند.

کد خبر 94894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز