سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۴:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر نپال به دلیل مخالفت رئیس جمهوری این کشور با بر کناری فرمانده ستاد مشترک ارتش، از مقام خود استعفا داد.

به گزارش الجزیره، پوشپا کمال داهال موسوم به پراچاندا طی سخنانی که از تلویزیون پخش شد، استعفای خود را اعلام کرد.

او گفت: به منظور حفاظت از دمکراسی و صلح امروز از مقام نخست وزیری کناره‌گیری خواهم کرد.

داهال در سخنان خویش با اشاره به مخالفت رام باران یاداو رئیس جمهوری نپال با برکناری فرمانده ستاد مشترک ارتش این کشور گفت: اقدام رئیس جمهوری یک حمله به این دمکراسی نوپا و روند صلح محسوب می‌شود و از این رو این اقدام تصمیمی بر خلاف قانون اساسی و غیر دمکراتیک است.

او افزود: قانون اساسی موقت به رئیس جمهوری این اختیار را نمی‌دهد که به عنوان یک قدرت موازی عمل کند.

نخست وزیر نپال به دلیل اختلافات پیش آمده میان وی و رئیس جمهوری بر سر برکناری   ژنرال روکمانگود کاتاوال از مقام خود کناره گیری کرد.

پوشپا کمال داهال به دلیل مخالفت فرمانده ستاد ارتش نپال با الحاق مائوئیست‌‌ها به ارتش این کشور خواستار برکناری وی شده بود.

اما رام یاداو باران رئیس جمهوری نپال با برکناری فرمانده ستاد مشترک ارتش نپال مخالفت کرده  و گفته بود: برکناری ژنرال روکمانگود کاتاوال خلاف قانون اساسی است. پس از آن نیز رام باران یاداو در نامه‌ای خطاب به فرمانده ستااد مشترک ارتش نپال نوشت: به عنوان رئیس دولت و فرمانده عالی ارتش نپال به شما دستور می‌دهم که به وظایف خویش ادامه دهید.

رام باران یاداو از حزب مخالف مائوئیست‌ها است و خواستار جلوگیری از نفوذ این گروه در عرصه سیاسی نپال است.

در پی فرمان برکناری ژنرال روکمانگود کاتاوال، حزب کمونیست یو ام ال با اعلام این که مائوئیست‌ها به طور یکجانبه اقدام کرده‌اند، از ائتلاف حاکم با حزب مائوئیست جدا شدند.

این اقدام کمونیست‌ها موجب شد تا از تعداد نمایندگان حامی دولت در پارلمان کاسته شود و مائوئیست‌ها تنها با تعداد اندکی نماینده بیشتر در پارلمان اکثریت خود را حفظ کنند.

مائوئیست‌ها در پی استعفای نخست وزیر که او نیز یک مائوئیست است تهدید کرده‌اند که در اعتراض به تصمیم رئیس جمهوری نپال و جهت سرنگونی دولت دست به تظاهرات گسترده خواهند زد.

به اعتقاد کارشناسان بروز این اختلافات می‌تواند معاهده صلح میان مائوئیست‌ها و دولت در سال 2006 که بر اساس آن به جنگ‌های داخلی خاتمه داده شد را تحت الشعاع قرار دهد.

کد خبر 80626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز