همشهری آنلاین: مجلس قانون اساسی نپال روز چهارشنبه ۲۸ مه به منظور لغو نظام سلطنتی ۲۴۰ ساله در این کشور تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش خبر گزاری‌ها، ۱۵۰۰ نیروی پلیس ساختمان محل تشکیل جلسه را تحت حفاظت خود دارند و این درحالی است که هزاران نفر از مردم کاتماندو به منظور حمایت از نظام جمهوری در خیابان‌های شهر گرد هم آمده‌اند.

یکی از سیاستمداران ارشد نپالی لحظاتی پس از سوگند اعضای تشکیل دهنده مجلس قانون اساسی نپال به بی بی سی گفت: رای گیری درباره تغییر نظام حکومتی ساعاتی به تعویق افتاده است.

گفته می‌شود مائوییست‌ها و سایر احزاب نپالی در حال حل اختلافاتشان بر سر این مساله هستند که آیا رییس جمهوری در نپال باید سمتی تشریفاتی باشد یا خیر، یکی دیگر از موارد اختلاف میان احزاب نپالی این است که نخست وزیر از چه میزان قدرت باید برخوردار باشد.

سی ان ان نیز در بخشی از خبر خود درباره تشکیل مجلس قانون اساسی و الغای نظام سلطنتی در نپال نوشت: در زمانی که این مجلس ۶۰۱ نفره رای به الغای نظام سلطنتی دهد، به گیانندرا پادشاه ۶۰ ساله نپال و اعضای خانواده‌اش ۳۰ روز فرصت داده خواهد شد که کاخ سلطنتی را ترک کنند.

بابورام باترای معاون رییس مائوییست‌ها در این باره به آسوشیتدپرس گفت: او (پادشاه)گزینه دیگری ندارد. اگر با ترک کاخ مخالفت کند، ما طبق قانون وی را از کاخ بیرون خواهیم راند.

از سویی دیگر گزارش‌هایی مبنی بر خروج گیانندرا و کومال همسر وی از کاخ سلطنتی انتشار یافته‌اند، بر پایه این گزارش‌ها پادشاه نپال و همسرس روز سه شنبه ۲۷ مه از کاخ سلطنتی نپال خارج و به سمت مقصد نامعلومی حرکت کرده‌‌‌اند و مشخص نیست که به کاخ سلطنتی باز خواهند گشت یا خیر.

دو سال پیش و پس از تظاهرات گسترده مردمی پادشاه نپال بخش عمده قدرت خود را از دست داد.

از آن زمان به بعد نخست وزیر مسئولیت‌های شخص اول نپال نظیر پذیرش مقامات خارجی و شرکت در مراسم فرهنگی را به عهده گرفت.

اما پس از آنکه تصمیم به تشکیل مجلس قانون اساسی و الغای نظام سلطنتی درنپال گرفته شد، ائتلاف حاکم این کشور روز سه شنبه ۲۷ مه تصمیم به ایجاد سمت ریاست جمهوری گرفت، پس از الغای نظغام سلطنتی رییس جمهوری شخص اول کشور خواهد بود. البته انتظار می‌رود روند انتخاب رییس جمهوری نپال یک هفته‌ای به طول انجامد.

الغای نظام سلطنتی در نپال پیروزی بزرگی برای مائوییست‌هایی محسوب می‌شود که در جریان ده سال جنگ داخلی برای الغای نظام سلطنتی به مبارزه پرداختند. بیش از 13 هزار نفر در جریان جنگ‌های داخلی نپال کشته شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه مائوییست‌ها همچنان دارای ۲۰ هزار نیرو هستند که اردوگاه‌های تحت نظارت سازمان ملل به سر می‌برند.

نظام سلطنتی نپال در سراشیبی سقوط

نظام سلطنتی نپال پس از کشته شدن بیرندرا پادشاه این کشور در سال ۲۰۰۱، در سراشیبی سقوط قرار گرفت. تلاش‌های گیانندرا - برادر بیرندرا که پس از وی به پادشاهی رسیده بود- برای مقابله با مائوئیست‌ها نیز وضعیت این کشور را در زمینه حقوق بشر وخیم تر کرد.

گیانندرا پادشاه نپال پس از برکناری دولت و در اختیار گرفتن قدرت مطلقه در سال ۲۰۰۵حمایت عمومی را به طور کامل از دست داد و از این زمان اعتراضات گسترده‌ای علیه نظام سلطنتی نپال پا گرفت.

در گیری‌ها میان پادشاه نپال و مائوئیست‌ها در آوریل ۲۰۰۶ و زمانی که گیانندرا اعلام کرد به اداره کشور مانند یک زمامدار خودکامه ادامه نخواهد داد، پایان یافت و پارلمان مجددا در نپال استقرار پیدا کرد.

کد خبر 53425

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز