این روزها اجرای طرح‌های متعددی در سیزدهمین تکه پایتخت آغاز شده که با تکمیل آنها بخش مهمی از خواسته‌های شهروندان این محدوده محقق می‌شود.

بوستان دوستدار كودك

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد: طرح‌های بزرگ و کوچک در حوزه معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست که برخی از آنها پیشرفت بیش از۴۰‌درصدی داشته و تعدادی از آنها در آستانه بهره‌برداری قرار دارند و این میان تعدادی از پروژه‌ها هم به‌زودی وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

از این‌رو سراغ «احسان صفایی» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردارمنطقه ۱۳رفتیم تا برای ما از مهم‌ترین طرح‌ها و برنامه‌های این معاونت بگوید. صفایی معتقد است سرانه‌های فضای سبز محله‌های محدوده توسعه می‌یابد و چشم‌انداز روشنی در انتظار ساکنان این بخش از شهر است.  

معاونت خدمات شهری چند اداره دارد که هریک فعالیت گسترده‌ و شرح خدمات و وظایف متنوعی دارند و در حقیقت هریک از اداره‌های آن از یک معاونت تشکیل شده‌است. از این‌رو میزان کار و فعالیت هر اداره آن، متنوع و در مجموع برای پیشرفت و آبادانی محله‌ها اثرگذار است.

صفایی دراین‌باره می‌گوید: «اداره‌های فضای سبز، پسماند، زیباسازی، محیط‌زیست، خدمات شهری، ساماندهی و مسیل‌ها و قنوات زیرمجموعه این معاونت هستند که هریک از آنها مسئولیت‌های متعددی برعهده دارند. از این‌رو پروژه‌های این معاونت بسیار گسترده و چشم‌انداز روشنی در انتظار محله‌های منطقه۱۳ است.  
 به گفته وی، ساخت نیروگاه خورشیدی، تصفیه‌خانه فاضلاب، بوستان دوستدار کودک، ایجاد بوستان و پاتوق محله، بهسازی بوستان‌ها و آبنماها، ساخت و نصب آثار حجمی، حذف زوائد فیزیکی، اکوپارک، نقاهتگاه سگ‌ها و ایجاد مرکز تولید گیاهان دارویی از مهم‌ترین طرح‌های این حوزه‌ برای امسال است.

او می‌افزاید: «این میان برخی از پروژه‌ها را با مشارکت معاونت‌های دیگر اجرا می‌کنیم که ایجاد بوستان دوستدار کودک یکی از آنها و با مشارکت معاونت اجتماعی انجام می‌شود. برای این کار امسال یک پارک در نظر گرفتیم و احتمالاً این طرح در بوستان ورزش اجرا خواهدشد.» 

  • بهسازی آبنماها و آبخوری‌ها

از ساخت نیروگاه خورشیدی تا بوستان دوستدار کودک

بهسازی و ایمن‌سازی آبنماهای منطقه از دیگر طرح‌های این حوزه است که چند آبنما تغییر و بازطراحی می‌شود. صفایی دراین‌باره می‌گوید: «مثلاً بهسازی میدان لوزی امسال اجرا می‌شود و روشنایی بوستان‌های خیام، مادر و میدان لوزی تعویض خواهدشد. حدود ۵۰ آبنمای منطقه امسال مناسب‌سازی و ایمن‌سازی می‌شود.

این میان برای استفاده بهتر معلولان و کودکان۵۰ آبخوری منطقه هم بهسازی خواهدشد.» او ادامه می‌دهد: «همچنین امسال چند ملک را به کمک معاونت خدمات شهری تهران برای ساخت بوستان خریداری می‌کنیم که در هر ناحیه یک زمین به کمک شورایاری‌ها مشخص شده و می‌توانیم در آنجا بوستان راه‌اندازی و به افزایش سرانه فضای سبز محله‌ها کمک کنیم.» 

  • اکوپارک سرخه‌حصار

از ساخت نیروگاه خورشیدی تا بوستان دوستدار کودک

در میان فعالیت‌های جاری سیزدهمین تکه پایتخت، عمده‌ترین اقدامات در دل بوستان جنگلی سرخه‌حصار رخ می‌دهد که تبدیل این بوستان به اکوپارک یکی از آنها است. معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردارمنطقه ۱۳ دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «یکی از کارهای بزرگ محیط‌زیستی ما کلنگ‌زنی و شروع به کار اکو پارک شرق تهران است.

برای این طرح، زمین مشخص و مشاوران تعیین شده و مشاور در حال طراحی و اجرای پروژه است. ما در شهر تهران به معنای واقعی اکوپارک نداریم از این‌رو سعی داریم ۱۰المان مربوط به اکوپارک در اینجا ساخته شود. این پروژه در حال طراحی و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ما است.» 

  • ساخت نیروگاه خورشیدی 

ساخت نیروگاه خورشیدی از اقدامات قابل توجه حوزه محیط‌زیست است که صفایی دراین‌باره می‌گوید: «امسال بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی تهران را ایجاد می‌کنیم و اسناد این طرح آماده شده و تا یک ماه آینده فعالیت آن در بدنه بوستان جنگلی سرخه‌حصار شروع می‌شود. این یک پروژه بزرگ زیست‌محیطی و آغازگر پروژه‌های اینچنینی در منطقه ۱۳ است و اگر روند کار به خوبی پیش برود، بخشی از برق بوستان جنگلی سرخه‌حصار از این طریق تأمین می‌شود.»

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه۱۳ تأکید می‌کند: «این بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی ۱۳۰‌کیلو واتی داخل شهر تهران است که با هدف فرهنگسازی استفاده بهینه از انرژی پاک انجام خواهدشد.» 

  • تصفیه‌ فاضلاب شرق

از ساخت نیروگاه خورشیدی تا بوستان دوستدار کودک

ایجاد تصفیه‌خانه مسیل سرخه‌حصار یکی دیگر از اقدمات قابل توجه است. صفایی درباره آن این‌طور توضیح می‌دهد: «در تفاهمنامه‌ای که میان شهرداری تهران و وزارت نیرو بسته شده، حق استفاده از آب چند مسیل به شهرداری تهران داده شده که یکی از آنها مسیل سرخه‌حصار است. هدف از این کار استفاده آب مسیل سرخه‌حصار برای آبیاری بوستان جنگلی سرخه‌حصار و فضای سبز پیرامونی است.

طراحی تصفیه‌خانه انجام شده و به‌زودی پیمانکار آن مشخص و عملیات اجرایی پروژه شروع می‌شود.» او می‌افزاید: «تصفیه‌خانه شرق وظیفه تصفیه فاضلاب مناطق ۱۳و احتمالاً بخشی از منطقه ۴ یا ۸ را عهده‌دارخواهد بود. قرار است در آنجا تولید و تصفیه و استفاده از آب را داشته باشیم. برآورد ما برداشت ۱۰ میلیون مترمکعب در سال از این تصفیه‌خانه است.» او تأکید می‌کند: «با این کار مشکل عمده آبرسانی منطقه ما حل می‌شود. این تصفیه‌خانه در ضلع جنوب غربی بوستان سرخه‌حصار ایجاد می‌شود.»

  • ایجاد مرکز mrf 

کاهش پسماند همواره یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری بوده و از این‌رو راه‌اندازی خط mrf یکی از طرح‌های مهم در منطقه۱۳ است. صفایی دراین‌باره می‌گوید: «طرح اصلی ما در حوزه مدیریت پسماند، راه‌اندازی خط ‌ام‌آراف است که زمین به پیمانکار واگذار و تولید دستگاه‌ها از چند ماه قبل آغاز شده تا اواخر تیرماه دستگاه آماده و نصب می‌شود.

پیش‌بینی می‌کنیم تا اواخر شهریور ماه، راه‌اندازی اینجا را داشته باشیم.» او تأکید می‌کند: «این خط پذیرش زباله‌های مناطق ۸ و ۱۴ را هم در دستور کار قرار داده و زباله ۳ منطقه در اینجا پردازش و کم حجم‌سازی می‌شود و شیرآبه‌گیری آن انجام و در نهایت‌درصد کمی از آن با کوچک‌سازی و فشرده‌سازی به مرکز دفن زباله کهریزک انتقال می‌یابد. این پروژه با نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شروع به کار کرده‌است.» 

  • نقاهتگاه‌سگ‌های بی‌صاحب

 تردد سگ‌های بی‌صاحب در معابر معضل دیرین محله‌های حاشیه‌ای پایتخت است. از این‌رو مدیریت شهری منطقه۱۳ با راه‌اندازی مجموعه «پردیس مهر» ‌درصدد کاهش این مشکل شهروندان است.

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «این مجموعه که محل نگهداری سگ‌های بی‌صاحب خواهدبود، نزدیک به ۱۷ هزارمترمربع وسعت دارد که در حوزه ساماندهی اجرا می‌شود. این پروژه تقریباً در حال تکمیل و تجهیز امکانات است و به‌زودی آماده بهره‌برداری می‌شود.» او درباره ظرفیت پذیرش سگ در این مجموعه می‌گوید: «این پردیس نزدیک به ۴۰۰ تا ۵۰۰ قلاده سگ را پذیرش می‌کند و در بخش‌های نقاهتگاه، عقیم‌سازی، نگهداری و واگذاری فعالیت خواهدکرد. سعی داریم بعد از بازگشایی از ظرفیت‌ تشکل‌ها برای واگذاری استفاده کنیم.»
تولید گیاهان دارویی و نوسازی مبلمان سرخه‌حصار
در بوستان جنگلی سرخه‌حصار مجموعه‌ای برای پرورش گیاهان دارویی اختصاص یافته‌است که فعالیت‌های این مجموعه با تفاوتی نسبت به گذشته اجرا خواهدشد. صفایی دراین‌باره می‌گوید: «بخشی از کار مرکز برای تولید گل و گیاهان دارویی آماده شده و امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

این پروژه تقریباً بیش از ۶۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قرار است در این مجموعه پرورش گیاهان دارویی و گل‌های آپارتمانی انجام شود. همچنین بخشی برای نمایشگاه و بازدید مراجعان هم در نظر گرفته شده‌است.» این میان سردر شماره ۲ بوستان سرخه‌حصار هم باز طراحی و تعویض می‌شود. همچنین نوسازی و افزایش مبلمان بوستان جنگلی سرخه‌حصار از جمله آلاچیق‌ها، نیمکت و هوشمندسازی چاه‌های آب در اینجا اجرا خواهدشد.  

  • ساماندهی اصناف

از ساخت نیروگاه خورشیدی تا بوستان دوستدار کودک

ساماندهی اصناف خیابان‌های دماوند و ۳۰‌متری نیروی هوایی یکی دیگر از فعالیت‌های این بخش است که اکنون جمع‌آوری پل‌های غیرمجاز مقابل مغازه‌های این محدوده آغاز شده است. معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه۱۳ دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «یکی از کارهای بزرگ که بیش از ۶۰‌درصد آن انجام شده، حذف پل‌های غیرمجاز مغازه‌ها و اصناف است. برخی از مغازه‌دارها و خانه‌های مسکونی برای ایجاد دسترسی خود، روی فضای باغچه را پل قرار داده‌ند، در حالی‌که مدیریت شهری برای پیاده‌راه یک مسیر را مشخص می‌کند و به صاحبان پل‌های غیرمجاز اخطار داده و اکنون در حال جمع‌آوری است. این پل‌ها باعث تجمع زباله و از بین رفتن باغچه و فضای سبز می‌شود. همچنین در این راستا همسان‌سازی تابلوهای تجاری از جمله در فلکه دوم نیروی هوایی را در دستور کار داریم.»

  • احیای فضای شهری 

خیابان پیروزی به‌عنوان یک محور اصلی منطقه ۱۳مورد توجه ویژه قرار گرفته است. رنگ‌آمیزی خیابان، حذف زوائد فیزیکی و زیباسازی و بازپیرایی جداره‌های خیابان پیروزی در دستور کار است تا امسال تکمیل شود. معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه۱۳ می‌گوید: «امیدواریم با ترمیم نقاشی‌های دیواری و ترسیم دیوارنگاره‌های جدید در منطقه فضای شهری را تغییر دهیم. ‌درصددیم رنگ را در منطقه ۱۳ بیشتر کنیم و فضای شهری را بهبود ببخشیم در همین راستا طرح کوچه‌های رنگی را نیز اجرا می‌کنیم.»

او می‌افزاید: «علاوه براینها تابلو هویت محله‌های منطقه نیز طراحی شده و به‌زودی برای هر محله یک تابلو هویت محله نصب می‌شود که روی آن ضمن معرفی هر محله، مکان‌های شاخص، موقعیت جغرافیایی و جمعیت و... محله هم درج شده است.» این میان تکمیل رنگ‌آمیزی هندریل‌ها و حذف زوائد و تشکیل کمیته مناسبت‌ها برای برنامه‌ریزی و زیباسازی معابر در مناسبت‌های ملی و مذهبی از دیگر اقدامات مهم امسال معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه۱۳ است.  

  • بازسازی بوستان سیمرغ و تعویض مخازن

از ساخت نیروگاه خورشیدی تا بوستان دوستدار کودک

بوستان سیمرغ هم امسال بازسازی می‌شود. معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «روشنایی، کف پوش، آبنما و... بوستان سیمرغ برای رفاه حال شهروندان امسال بازسازی خواهدشد.

همچنین ساخت پاتوق محله در خیابان سی‌متری نیروی هوایی را هم داریم که این پروژه به‌زودی تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌شود. علاوه براینها در حوزه خدمات شهری نصب مخازن خاص را در دستور کار داریم این مخازن به گونه‌ای است که عوامل غیرمجاز جمع‌آوری زباله، به آنها دسترسی نخواهند داشت. این طرح پایلوت در محله صفا انجام خواهدشد و در صورت مثبت بودن نتایج آن، تا پایان سال در سایر محله‌ها نیز اجرا می‌شود. این میان ۲۰۰ مخزن جدید هم جایگزین مخازن خراب خواهدشد.»

  • بوستانی از دورریختنی‌ها

از ساخت نیروگاه خورشیدی تا بوستان دوستدار کودک


برنامه‌ریزی برای ایجاد بوستان بازیافت هم جزو پروژه‌های امسال این حوزه است. صفایی دراین‌باره می‌گوید: «در حال طراحی المان‌های بوستان بازیافت هستیم. مکان اجرای این طرح هنوز قطعی نشده و به دنبال جای مناسب هستیم تا بتوانیم از کل عرصه بوستان برای تبدیل پارک بازیافت استفاده کنیم.

عمده‌ترین هدف ما از ایجاد این بوستان بازیافت، آموزش شهروندان و حساس‌سازی آنها به‌ویژه کودکان به مقوله بازیافت با استفاده از نمادها و مبلمان بازیافتی است.» او می‌افزاید: «قرار است در این بوستان حتی خطوط تولید و تفکیک پسماند هم به‌صورت ماکت برای بچه‌ها تهیه شود تا آنها بتوانند نحوه پردازش زباله را از نزدیک ببینند و یاد بگیرند. به دنبال این هستیم نشان دهیم با وسایل بازیافتی هم می‌توان بوستان را تزئین کرد.»

۳ پاتوق محله برای ایجاد در ناحیه‌های یک و ۲ در دستور کار قرار گرفته‌ است.  

۵۰۰ قلم حذف زوائد فیزیکی در فلکه دوم نیروی‌هوایی انجام شده‌است.  

۲۰۰ مخزن زباله جدید جایگزین مخازن خراب محدوده منطقه می‌شود.  

۵۰ آبخوری مناسب برای استفاده معلولان و کودکان در بوستان‌های محدوده نصب می‌شود.  
 

کد خبر 601598

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha