آرامش و سکوت در محله‌ای که سرتاسرش را مسیرهای بزرگراهی آزادگان، شهید همت، شهید خرازی و شهید حکیم تشکیل داده، برقرار است و در این صبحگاه زمستانی صدایی جز عبورگاه و بیگاه خودروها به گوش نمی‌رسد.

چالش های زیست محیطی

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی:   تکه ۲۲ پایتخت، شمال‌غربی‌ترین منطقه شهر که به قطب تفریحی و گردشگری معروف شده، محل اجرای هفتمین پویش «قرار خدمت» شهردار تهران، معاونان و مدیران خدمات شهری است. این گروه ضمن برگزاری جلسه‌ای دوستانه، طی بازدیدی از منطقه به بررسی چالش‌های مهم حوزه شهری و محیط‌زیست پرداختند.

مانند هفته‌های گذشته، ساعت ۶ صبح در محل خدمت حاضر شده‌اند. مدیران سازمان بوستان‌ها و پسماند، مدیرکل امور خدمات شهری، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه امور شهری و معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۲۲ در ساختمان معاونت امور شهری منطقه جمع شده‌اند تا پس از آشنایی با موضوعات مهم حوزه خدمات شهری و محیط‌زیست از محله بازدید کنند. طی جلسه‌ای که در ساختمان معاونت امور شهری برگزار می‌شود «علیرضا علی‌بخشی» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه، به دفاع از عملکرد منطقه در حوزه خدمات شهری و اقدامات و برنامه‌های پیش رو شامل، افتتاح ۴ خانه محیط‌زیست و مناسب‌سازی ۲۶ دستگاه ورزشی برای معلولان تا ظرفیت منطقه برای برگزاری اردوهای پرنده‌نگری و... می‌پردازد و در پایان تیم همراه را به بازدید از نقاط مهم منطقه دعوت می‌کند. آلودگی‌های زیست‌محیطی نخستین توقف در کوهک است که مشکلاتی همچون دپوی زباله‌ها و وجود شیرابه‌ها در آن فراوان دیده می‌شود.

بخشی، در این‌باره می‌گوید: «بی‌توجهی به توسعه زیرساخت شبکه جمع‌آوری، انتقال و تصفیه‌خانه فاضلاب شهری متناسب با افزایش جمعیت و ساخت‌وسازها از یک‌سو و استفاده از سیستم‌های غیراستاندارد و نامناسب دفع فاضلاب خصوصی مجتمع‌ها از سوی دیگر منجر به بروز چالش اساسی و مشکلاتی همچون آلودگی محیط‌زیستی و مخاطرات جدی در مقوله بهداشت، سلامت و ایمنی و در نهایت افزایش هزینه‌های نگهداشت شهر می‌شود. تکمیل شبکه فاضلاب منطقه از برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب است که باید جزو اولویت‌های اصلی قرار بگیرد.» بازبینی دفع و تصفیه فاضلاب مجتمع‌های در حال ساخت و جلوگیری از اضافه شدن سیستم فاضلاب این مجموعه‌ها به سیستم کنونی از دیگر مواردی است که در این بازدید توسط این معاون پیشنهاد شد.

  • نگهداشت فضاهای سبز منطقه

با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از مساحت منطقه ۲۲ را عرصه‌های جنگلی همچون بوستان جنگلی چیتگر، لتمال، وردآورد، دوان‌دره و... تشکیل می‌دهد، نگهداشت و رسیدگی به این نقاط از اهمیت بالایی برخوردار است. برای بررسی این موضوع بازدید دوم به بوستان جنگلی چیتگر اختصاص پیدا می‌کند. معاون خدمات شهری منطقه می‌گوید: «مشکل اصلی بوستان چیتگر در سنوات گذشته کاهش منابع آبی بوده و کل چاه‌های فعال‌مان در بوستان از ۹ حلقه به ۶ حلقه رسیده است. با مذاکراتی که با سازمان آب انجام دادیم توانستیم برای ۲ حلقه مجوز کف‌شکنی بگیریم تا دوباره به چرخه آبرسانی بوستان برگردد. اگر ما آب ۵۰۰ میلی‌لیتر سد کرج را از دست بدهیم در عمل بوستان چیتگر با یک چالش جدی روبه‌رو خواهد شد. به همین منظور تمهیداتی اندیشیده‌ایم که از پساب تصفیه‌خانه شهرک شهید باقری استفاده کنیم.»
 

رصد چالش‌های زیست‌محیطی

  • ایستگاه میانی کوهک و کاهش زباله‌گردها

بازدید بعدی ایستگاه میانی کوهک به‌عنوان مرکز تأسیسات بازیابی پسماند(مرکزام آر اف) است که ۳ خط ۲۵۰ تنی این پروژه، مناطق ۲۱،۵ و ۲۲ را در بر می‌گیرد. معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه در توضیحات تکمیلی این طرح می‌گوید: «این کارخانه از نظر محیط‌زیستی، مالی و نظافت شهر، کیفیت کار را ارتقا می‌دهد و در سلامت شهر بسیار مؤثر است. سیستم کنترل شیرابه و کم‌حجم‌سازی دارد و پس از اتمام مراحل پردازش پسماند، کار انتقال و تحویل پسماندهای ارگانیک خالص و ریجکتی به‌صورت فشرده، به مجتمع دفع و پردازش آرادکوه انجام می‌شود. تخمین زده‌ایم که حدود ۷ تا ۸‌درصد پسماند قابل بازیافت در اینجا جداسازی می‌شود.»

بخشی، درباره دیگر مزایای این پروژه می‌گوید: «هرچه تفکیک در مبدأ بیشتر شود تعداد زباله‌گردها کاهش می‌یابد، از طرفی شیرابه‌های کمتری خواهیم داشت. پروژه پیشرفت ۹۰ درصدی دارد و در فاز دوم تفکیک در مبدأ، انتقال مخازن‌تر و فاینال‌سازی هم انجام خواهد شد.»

  • قطب گردشگری پایتخت را دریابید

ایجاد سیستم تصفیه‌ فاضلاب، جلوگیری از ساخت‌وسازهای بی‌رویه و توجه به تأمین زیرساخت‌ها از جمله مهم‌ترین درخواست‌های ساکنان ناحیه ۶ منطقه ۲۲ است که متأسفانه تاکنون پاسخ درستی برای آن دریافت نکرده‌اند. این بخشی از صحبت‌های «معصومه غفارنیا» دبیر شورایاری محله آبشار و ساکن ۲۲ ساله این منطقه است. می‌گوید: «انتشار بوی مشمئزکننده فاضلاب برازنده شهرک‌هایی که در قطب گردشگری واقع شده‌اند، نیست. مردم به هوای اینکه منطقه ۲۲ دریاچه دارد و زیباست از نقاط مختلف برای تفریح و گردش به محله ما می‌آیند، اما با گشتی کوتاه از انتخاب‌شان پشیمان می‌شوند. رفع مشکل فاضلاب اینجا نیازمند تدابیری بلندمدت است و به این راحتی حل شدنی نیست.» بسته شدن راه ورودی شهرک نمونه موضوع دیگری است که غفارنیا به آن اشاره می‌کند: «با بسته شدن راه ورودی شهرک نمونه باید از دسترسی محلی وارد محله شویم که مشکلات متعددی برای اهالی به همراه دارد.»

کد خبر 648592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha