حملات اخیر پلیس اسرائیل و شهرک‌نشینان به محوطه مسجدالاقصی و محله شیخ جراح، با حضور قابل توجه زنان بیت‌المقدس روبرو شد؛ آن ها با شرکت در تظاهرات و استفاده از شبکه‌های اجتماعی در انتشار رنج‎‌ها و جنایات صهیونیست‌ها نقشی موثر ایفا می‌کنند.

زنان بیت‌المقدس

به گزارش همشهری آنلاین، نتانیاهو با بمباران برج خبری غزه و درخواست اعمال محدودیت از شبکه‌های اجتماعی از جمله تیک‌تاک، نشان داد آنچه مبارزه اخیر فلسطینیان را از تلاش‌های گذشته ایشان متمایز کرده، رسانه‌های اجتماعی است.

جنایات صهیونیست‌ها اگرچه با حمایت دولت‌های سرسپرده غربی توجیه دفاعی پیدا کرده ولی بازتاب غیرقابل انکار اقدامات وحشیانه این رژیم غاصب در رسانه‌های اجتماعی، مردم جهان را متوجه وضعیت اسفناک این منطقه کرده است.

حملات اخیر پلیس اسرائیل و شهرک‌نشینان به محوطه مسجدالاقصی و محله شیخ جراح، با حضور قابل توجه زنان بیت‌المقدس روبرو شده است؛ آن ها با شرکت در تظاهرات و استفاده از شبکه‌های اجتماعی در انتشار رنج‎‌ها و جنایات صهیونیست‌ها نقشی موثر ایفا می‌کنند.

اما اقدام موثر ایشان، تنها حضور در تظاهرات محکومیت حملات اسرائیل نیست؛ این زنان همچنین در دفاع از اماکن متبرکه اسلامی در مسجدالاقصی نیز شرکت دارند. به گزارش ال‌مانیتور، مشارکت زنان در قدس شریف، در راستای نقش تاریخی آنها از زمان سلطه بریتانیا بر این منطقه است؛ 

در سال ۱۹۲۵، زنان اولین حرکت تأثیرگذار خود را با شرکت در اعتراضات محکومیت سفر وزیر خارجه وقت بریتانیا، آرتور بالفور، به بیت‌المقدس و برنامه ریزی برای بازدید از مسجدالاقصی انجام دادند. از آن زمان، فعالیت سیاسی سازمان یافته زنان شاهد جهشی کیفی بوده است.

با این وجود، این زنان تحت فشارهای شدیدی قرار می‌گیرند، به ویژه مادران و افرادی که در حصر خانگی هستند در رفت و آمد و اشتغال با چالش‌هایی جدی مواجه هستند. از زمان اشغال بیت المقدس در سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل، خانه‌های آنها تخریب شده و با یک فاجعه مضاعف نیز دست به گریبان‌اند.

اما، مهمترین چالش پیش روی زنان فلسطینی، سیاست‌های اعمال شده توسط اسرائیل علیه ساکنان قدس است، رویکردی که به فقیر کردن و ترغیب آنها به ترک تحصیل می‌انجامد. زنان، به ویژه مرابطات اقصی، دائماً مورد هدف نیروهای اسرائیل قرار گرفته و با دستگیری‌های تصادفی آنها را مورد آزار قرار می‌دهند.

مرابطات مسجدالاقصی گروهی از فعالان زن هستند که از این مسجد در برابر حملات پلیس اسرائیل و شهرک‌نشینان محافظت می‌کنند. آنها طی سال‌های گذشته و به دلیل فعالیت در دفاع از مسجد به نمادی برای مقاومت تبدیل شده‌اند.

روش جدید فلسطینیان در برابر آتش نیروهای اسرائیل ا مرابطات اقصی چه کسانی هستند؟
مریم عفیفی، هنگام دستگیری توسط پلیس اسرائیل به دوربین لبخند زد

اخیرا نیز در مبارزه سیاسی علیه اسرائیل و حملات شهرک‌نشینان، استفاده آنها از رسانه‌های اجتماعی برای انتقال درد و رنج فلسطینیان در بیت المقدس شرقی بسیار موثر بوده است؛ مریم عفیفی، فعال اینستاگرامی، هنگام دستگیری توسط پلیس رژیم صهیونیستی به خاطر لبخند زدن به دوربین معروف شد.

عفیفی گفت: شعله جنگ اخیر به دلیل مقاومت فلسطینیان برای جلوگیری از تکرار اشغالی که در سال ۱۹۴۸ در شیخ جراح رخ داد، افروخته شد. وی تاکید کرد زنان و جوانان فلسطینی در جریان تحولات اخیر به شبکه‌های اجتماعی متوسل شده‌اند زیرا در سال ۲۰۰۹ آوارگی شهروندان فلسطینی از شیخ جراح تحت یک خاموشی رسانه‌ای صورت گرفت.

 رژیم اشغالگر برای عملیاتی کردن طرح ۳۰، ۷۰، قصد دارد با پیش‌روی در اشغال قدس شرقی، جزایر مسکونی باقیمانده از فلسطینیان را به ۳۰ درصد رسانده و جمعیت صهیونیست‌ها را به حداکثر ممکن افزایش دهد تا یک پالایش سراسری قومی انجام گیرد.

مقاومت اعراب ساکن در مناطق اشغالی که با جنگ جاری در غزه و فعالیات‌های ساکنان قدس شدت گرفته اما روی دیگر و البته نگران‌کننده‌تر حوادث اخیر برای رژیم صهیونیستی است که امکان شکست این طرح را رقم زده است؛ همزیستی بین اعراب و یهودیان با یکی از بزرگترین چالش‌های ممکن روبرو شده و درگیری‌های مردمی در مناطق شمالی فلسطین اشغالی، به خصوص در لد (لود)، حیفا، عکا و ... قطعا بر روند جریانات سیاسی اسرائیل تاثیری بلندمدت خواهد گذاشت.

کد خبر 601379
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    8 8
    میگم اخر جنگ آشتی است پس لطفا انرا تمام کنید با اعصاب و روح و روان مردم بازی نکنید هر دو طرف ممنون رسانه ها هم انرا دامن نزنند ممنون