ساکنان نوار غزه، عید خود را در روز پنج‌شنبه با صدای بمباران هواپیماهای اسرائیلی آغاز کردند؛ بمبارانی که تا به اینجا دست‌کم ۱۰۹ شهید، از جمله ۲۸ کودک، و حدود ۵۰۰ زخمی به جا گذاشته است.

غزه

به گزارش همشهری‌آنلاین، بمباران غزه که از شامگاه دوشنبه آغاز شده، طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه شدت گرفت. این حملات، شدیدترین حملات اسرائیل بعد از جنگ هفت روزه سال ۲۰۱۴ این رژیم علیه غزه به شمار می‌رود. طبق اعلام ارتش اسرائیل، ۶۰۰ نقطه در نوار غزه هدف قرار گرفته‌اند.

در مقابل، شاخه نظامی گروه حماس نیز به تلافی این حملات، بیش از ۱۵۰۰ موشک در بردهای مختلف به سمت سرزمین‌های اشغالی از جمله تل‌آویو شلیک کرده است. طبق اعلام ارتش اسرائیل، سیستم دفاع موشکی موسوم به گنبد آهنین که وظیفه حفاظت از آسمان سرزمین‌های اشغالی را به عهده دارد، در منهدم کردن ۹۰ درصد از موشک‌های شلیک‌شده موفق بوده است. دست‌کم ۷ نفر بر اثر این حملات موشکی در شهرهای مختلف اسرائیل کشته شده‌اند.

روز پنج‌شنبه حملات توپخانه‌ای اسرائیل به نوار غزه نیز آغاز شد. شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از سخنگوی ارتش اسرائیل خبر داده که نیروهای زمینی این رژیم به حالت آماده‌باش در آمده‌اند و احتمال حمله زمینی به غزه و اشغال این باریکه طی ساعات آینده وجود دارد. ۹ هزار نیروی ذخیره به پادگان‌ها فراخوانده شده‌اند و آماده حمله زمینی به باریکه غزه هستند.

ادامه درگیری‌های حماس و رژیم صهیونیستی | ارتش اسرائیل آماده حمله زمینی به غزه می‌شود | تعداد کشته‌های غزه به 87 نفر رسید
حمله هوایی اسرائیل به ساختمان‌های مسکونی در نوار غزه

حماس ساعاتی قبل همان‌طور که تهدید کرده بود، فرودگاه بن گوریون در نزدیکی شهر لود در شمالی سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد. موشک حماس به نزدیکی فرودگاه بن گوریون اصابت کرده است. این فرودگاه بزرگ‌ترین فرودگاه اسرائیل است و رسیدن موشک‌های فلسطینی‌ها به این منطقه دوردست، ساکنان سرزمین‌های اشغالی را به وحشت انداخته است. شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی از جمله لوفتهانزا نیز پروازهای خود به اسرائیل را متوقف کرده‌اند. حماس همچنین تهدید کرده در صورت ادامه بمباران غزه، نیروگاه هسته‌ای دیمونا در جنوب سرزمین‌های اشغالی را نیز هدف قرار خواهد داد.

ادامه درگیری‌های حماس و رژیم صهیونیستی | آماده باش ارتش اسرائیل برای حمله زمینی به غزه | تعداد کشته‌های غزه به 87 نفر رسید
اصابت موشک حماس به شهر پته تیکوا در حومه تل‌آویو

تلاش‌های نافرجام برای توقف درگیری‌ها

همزمان با ادامه بمباران غزه، هیاتی امنیتی از مصر به تل آویو سفر کرده تا به عنوان میانجی به اعلام آتش بس کمک کند. این هیات پیش از سفر به سرزمین‌های اشغالی، در نوار غزه با سران گروه حماس دیدار کرده بود. وزیر خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای خواستار توقف حملات به غزه و جلوگیری از ادامه کشتار مردم فلسطین شده است. همزمان خبرگزاری رویترز از تلاش قطر برای میانجیگری میان حماس و اسرائیل خبر داده است.

کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه خواستار توقف درگیری‌ها شده‌اند. دبیرکل سازمان ملل نیز از اسرائیل و حماس خواسته درگیری‌ها را متوقف کنند. رئیس جمهور آمریکا هم از دو طرف خواسته خویشتن‌داری کنند. در سازمان ملل اما نماینده آمریکا با درخواست مشترک نروژ، چین و تونس برای تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای امنیت در مورد درگیری‌های فلسطین مخالفت کرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز در تماس ویدئویی با دبیرکل سازمان ملل، خواستار توقف درگیری‌ها شد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز در بیانیه‌ای خواستار توقف حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه شد.

درگیری‌های بی‌سابقه در شهرهای اسرائیل

درگیری‌های اخیر، با یک رویداد بی سابقه همراه بوده است. خیابان‌ها در برخی شهرها در سرزمین‌های اشغالی، به صحنه درگیری میان گروه‌های افراطی دست راستی یهودی و گروه‌های عرب تبدیل شده است. شهرهایی که سال‌ها محل زندگی اعراب و یهودی‌ها بوده اکنون به محلی برای نبردهای خیابانی تبدیل شده‌اند.

رسانه‌های اسرائیلی از شهرهای لود، رامله و عکا به عنوان محل اصلی درگیری‌ها یاد کرده‌اند. شهردار شهر لود، نسبت به خطر بروز «جنگ داخلی» هشدار داده است. در این شهر از ساعت ۸ امشب وضعیت اضطراری و مقررات منع تردد اعلام شده است. در این شهر، گروه‌هایی از جوانان فلسطینی در پی درگیری‌های خیابانی به محله‌های یهودی‌نشین حمله کردند و ماشین و مغازه را به آتش کشیدند. همین اتفاق در شهر رامله در نزدیکی لود برای فلسطینی‌ها افتاده است. افراط‌گرایان یهودی به عرب‌ها حمله کرده و خانه و ماشین‌ها و مغازه‌هایشان را به آتش کشیدند.

ادامه درگیری‌های حماس و رژیم صهیونیستی | ارتش اسرائیل آماده حمله زمینی به غزه می‌شود | تعداد کشته‌های غزه به 87 نفر رسید
برخی شهرهای اسرائیل از دیروز صحنه درگیری میان گروه افراطی یهودی و ساکنان عرب بوده است

بنیامین نتانیاهو خواستار پایان درگیری میان یهودی‌ها و عرب‌ها در شهرهای سرزمین‌های اشغالی شده و نیروهای بیشتری برای کمک به پلیس به این شهرها اعزام کرده است. برخی تحلیلگران معتقدند با گسترش یافتن درگیری در شهرهای اسرائیل، این احتمال وجود دارد که نتانیاهو به پیشنهاد آتش‌بس مصر تن دهد.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

درگیری‌های اخیر میان فلسطینی‌ها و نیروهای امنیتی اسرائیل از یک‌سو و گروه‌های افراطی یهودی از سوی دیگر بعد از آن آغاز شد که دادگاه حکم تخلیه خانه‌های فلسطینی‌ها در محله شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی را صادر کرد. سابقه این پرونده به سال ۱۹۷۲ باز می‌گردد؛ زمانی که گروه‌های افراطی یهودی با شکایت در دادگاهی در اسرائیل، خواستار اخراج خانواده‌های فلسطینی از شیخ جراح شدند. دادگاه سال گذشته میلادی رأی به اخراج این خانواده‌ها داد. طی روزهای اخیر حضور پرشمار فلسطینی‌های روزه‌دار در این محله برای شرکت در مراسم افطاری این خانواده‌ها به درگیری میان آن‌ها و نیروهای امنیتی اسرائیلی منجر شد.

جمعه گذشته، ده‌ها هزار فلسطینی در روز قدس در مسجدالاقصی حاضر شدند و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، این مراسم به درگیری میان نیروهای امنیتی اسرائیل و فلسطینی‌ها منجر شد. نیروهای صهیونیستی از گلوله پلاستیکی، نارنجک صوتی و گاز اشک‌آور برای متفرق کردن مردم استفاده کردند. عده زیادی در این درگیری‌ها زخمی شدند.

ادامه درگیری‌های حماس و رژیم صهیونیستی | ارتش اسرائیل آماده حمله زمینی به غزه می‌شود | تعداد کشته‌های غزه به 87 نفر رسید
حمله نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به نمازگزاران در مسجدالاقصی

حمله نیروهای امنیتی اسرائیل و گروه‌های افراطی مورد حمایت آن‌ها به مسجدالاقصی روز دوشنبه هم تکرار شد و شمار زیادی از نمازگزاران در این یورش زخمی شدند؛ اقدامی که با اولتیماتوم حماس برای تخلیه مسجدالاقصی و محله شیخ جراح همراه شد. با ادامه درگیری‌ها در این دو مکان، حماس ۲۰ موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد. اغلب موشک‌ها توسط سیستم دفاع موشکی اسرائیل منهدم شدند اما چند موشک به شهرهایی در سرزمین‌های اشغالی رسیدند که ۲ کشته به جا گذاشتند. اسرائیل بلافاصله ساختمان‌هایی را در غزه هدف قرار داد. این حمله‌ها ۲۶ کشته به جا گذاشت. درگیری‌های دو طرف به این صورت از شامگاه دوشنبه وارد مرحله‌ای تازه شد.

کد خبر 600884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha